Článek
„Přístupnější oddlužení potřebujeme. Dnes do něj chodí 20 tisíc lidí ročně a předlužených je 400 tisíc. Stát to stojí vysoké miliardy kvůli šedé ekonomice,“ říká pro Seznam Zprávy sociolog Daniel Prokop z výzkumné organizace PAQ Research, jenž se svými kolegy pracoval na materiálu pro Národní ekonomickou radu vlády (NERV).
Proč ulevovat spotřebitelům?
Fakt, že připravovaná novela insolvenčního zákona zahrnuje i spotřebitele, tedy nepodnikající fyzické osoby, vadí společnosti InsolCentrum, která od loňského roku lobbuje za to, aby se na nepodnikatele tříletá doba oddlužení nevztahovala. Ve spolupráci s dalšími zástupci odborné veřejnosti, která zastupuje věřitele, města nebo bytová družstva, otevřeně vystupují, pořádají kulaté stoly a tiskové konference, obesílají zákonodárce.
„Ministerstvo spravedlnosti se rozhodlo zákon změnit radikálněji, než po něm EU žádá,“ tvrdí InsolCentrum. Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila zmírnění podmínek oddlužení. Snížení doby insolvenčního řízení z pěti na tři roky má proto platit nejenom pro živnostníky, ale pro všechny dlužníky bez rozdílu.
Ministerstvo spravedlnosti novelu insolvenčního zákona opakovaně projednalo s předsedy koaličních poslaneckých klubů a konzultovalo je se zástupci odborné veřejnosti, zejména insolvenčními soudci, insolvenčními správci, zástupci věřitelů i neziskovým sektorem.
Jak zjistit, kdo si půjčil na podnikání a kdo ne?
„Čistě legislativně, technicky nedává smysl to rozdělovat. Je to neřešitelné. Ono ani nejde rozdělit dlužníky na podnikatele a spotřebitele. Buď je budete rozdělovat podle statusu: je to podnikatel, není to podnikatel. Pak hrozí, že si lidé začnou zakládat účelově živnost, protože když ji budou mít v době návrhu, budou se oddlužovat tři roky. Nebo podle typu dluhu, jestli to byl dluh na podnikání, nebo spotřebitelský. Ale to nikdo nerozdělí. Nikdo nedohledá, jestli jste si půjčil na podnikání, nebo ne,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Radek Hábl, ředitel Institutu prevence a řešení předlužení. Upozorňuje, že směrnice mluví o třech letech jako o maximální lhůtě.
Proti domněle radikální úpravě zákona se vymezuje i nevládní organizace Rubikon. „Nejde o nic radikálního, naprostá většina zemí EU má pro spotřebitele stejné nebo mírnější podmínky než pro živnostníky. V insolvenčním řízení se v minulých letech jednoznačně ukázalo, že odlišný přístup k podnikatelům a spotřebitelům nedává smysl. Také proto sladění oddlužení pro živnostníky a spotřebitele Evropská komise výslovně doporučuje a stejnou cestou se vydaly i další státy, například Německo nebo Polsko.“
Nic se nevymůže, říká InsolCentrum. Jenže čísla nesedí
InsolCentrum varuje, že po nové právní úpravě v insolvencích už nevymůže téměř nic. Operuje studií Ministerstva spravedlnosti, která je však neveřejná. „Výtěžnost byla za první úpravy velmi vysoká, 56 procent. To se snížilo s poslední novelou, kde je výtěžnost někde pod 30 procenty. Nyní se očekává, že by výtěžnost mohla spadnout i pod šest procent,“ říká v rozhovoru pro iDNES Bohumil Havel, člen legislativní rady vlády a bývalý proděkan a asistent na katedře obchodního práva Západočeské univerzity v Plzni.
Jenže před nízkými výsledky při uspokojování pohledávek InsolCentrum varovalo už před osmi lety a uvádělo velmi nízká čísla už tehdy: „Nejhorší výsledky v uspokojování pohledávek u insolvenčních řízení má stát. Ze statistik plyne, že má výtěžnost pouhých 2,9 %, zatímco banky 7,7 % a ostatní věřitelé 6,3 %. Podle údajů insolvenční zákon rovněž nesplnil očekávání co do exkluzivního postavení pro zajištěné věřitele. Mezi roky 2011–13 kleslo uspokojení zajištěných věřitelů z 32 % na 15 %, tedy o více než o polovinu,“ říkali zástupci Insolcentra na tiskové konferenci v listopadu 2015.
Pozn. redakce: Po zveřejnění analýzy se ozvalo InsolCentrum s tím, že „se data, jež uvedlo na tiskové konferenci v roce 2015 týkala něčeho jiného než oddlužení. Šlo o údaje míry uspokojení věřitelů u konkurzů“. Jednalo se skutečně o konkurzy, byť všude v dotčené zprávě je uvedeno „insolvenční řízení“ a není to specifikováno na „konkurz“. Tuto posáž tedy opravujeme.
„Dva a půl milionu exekucí je vedeno proti lidem s 10 a více exekucemi. Věřitelé mají za současného stavu/podmínek naopak naprosto minimální šanci na jakékoli, byť částečné plnění, pokud lidé v exekuci zůstanou. Oddlužení dává šanci věřitelům získat alespoň část dlužných (a v tu chvíli již dávno odepsaných) peněz zpět,“ upozorňuje organizace Rubikon.
Rozlišovat dlužníky
„Zranitelné skupiny osob, jako jsou senioři, invalidé a matky samoživitelky, tvoří pouze čtvrtinu z celkového počtu zadlužených lidí. Téměř 380 tisíc potenciálních adeptů na oddlužení představují lidé v produktivním věku a bez zdravotního hendikepu. Z toho je 72 procent mužů,“ argumentuje Jarmila Veselá, jednatelka společnosti InsolCentrum, a vyzývá rozhodující orgány k dialogu.
„Domnívám se, že vláda i parlament by měly mít k dispozici dostatek věrohodných dat o zadlužených lidech. Ve finanční nouzi by se mělo pomáhat na míru jednotlivým skupinám, nikoli plošně. Neuvážené oddlužení v konečném důsledku poškodí i samotné dlužníky. Je nutný dialog odborníků se státními orgány, profesními organizacemi i poslanci či senátory. Varování většiny odborných profesí by nemělo zapadnout a vláda ani parlament by je neměly opomenout.“
Na to ovšem experti z Ministerstva spravedlnosti, NERVu i nevládních organizací namítají, že rozlišovat dlužníky a podle toho jim umožňovat vstoupit do insolvence nemá u nedobytných pohledávek v důsledku mnohačetných exekucí smysl.
Průzkum: dluhy se mají platit
Tento týden InsolCetrum zveřejnilo vlastní průzkum veřejného mínění, který vytvořilo v listopadu 2022. Na platformě agentury Ipsos si firma sama zadala vlastní otázky a nastavila možnost odpovědí. Za využití platformy si agentura účtuje poplatky, nicméně sama se na tvorbě průzkumu nijak nepodílí.
První otázka zní: Co je podle Vás hlavním důvodem, proč se lidé ocitají v dluhové pasti? InsolCentrum ji vyhodnocuje tak, že „93,8 procenta respondentů shledává důvod, proč se lidé ocitají v dluhové pasti na straně dlužníků“. Nekalé praktiky věřitelů v tomto průzkumu označilo za důvod dluhových problémů pouhých 6,2 procent respondentů.
Problém je v tom, že průzkum obsahuje jen čtyři uzavřené otázky, bez možnosti uvést jinou možnost. Z dřívějších průzkumů je přitom známo, že do dluhových pastí se lidé dostávají například i vinou nesplatitelného příslušenství, které bylo stanoveno zákonem.
Seznam Zprávy celý exekuční byznys a nastavení systému dlouhodobě analyzují a jedna z analýz se věnovala i tomu, jak vznikají nesplatitelné dluhy.
Exekuční byznys v analýzách Seznam Zpráv
Muži špatně odhadují své schopnosti, ženy splácejí za jiné
Mezi nejčastější příčiny exekucí patří špatný odhad schopnosti splácet (36 % mužů a 32 % žen).
Dluhy někoho jiného (manžela či bývalého manžela, dětí nebo dalších příbuzných a známých) uvádí téměř polovina žen (42 %), které se dostaly do exekucí, oproti 27 % mužů.
Jako třetí nejčastěji zmiňované příčiny exekucí jsou neférové podmínky a také zadlužování se kvůli základním potřebám. Na nájem, energie nebo léky si musela půjčit téměř čtvrtina žen (23 %) a mužů (24 %), kteří se kvůli tomu následně ocitli v exekuci.
Češi jsou citliví na vysoké příslušenství, které se na dluh nabaluje. Z jedné dlužné tisícikoruny se totiž v exekuci stal sedmnáctinásobek, který se v posledních letech snížil na dvanáctinásobek. Dílčí úpravy zákona však nemají zpětnou platnost, proto řada pohledávek, které se nevymožené vlečou více než deset let, je stále s původním příslušenstvím.
Téměř dvě třetiny oslovených si myslí, že by dlužníci měli splatit své dluhy, ale ne odměny exekutora, penále či úroky. Že by měli dlužníci zaplatit alespoň část dluhu, si myslí pětina respondentů.
Ukažme si na ně prstem nefunguje
Celá problematika je mnohem složitější, než jen ukázat prstem na lidi, kteří se z různých důvodů propadli do dluhových pastí.
V současnosti se v Česku nachází na 400 000 lidí v mnohačetných a neřešitelných exekucích. Je to výlučně jejich problém? Není, říkají opakovaně experti na dluhovou problematiku.
„Zhruba polovina z těch, kteří čelí mnoha exekucím naráz, pokud jsou aktivní v ekonomice, snižuje své příjmy. Tyto osoby pracují načerno, dostávají plat přes své příbuzné, přijímají minimální mzdu nebo pobírají dávky, aby snížili výši srážek spojených s exekucí,“ upozorňuje Daniel Prokop.
Lidé takto zasažení exekucemi tím nepřímo snižují odvody na pojistném a daních. Podle expertních odhadů NERVu přichází stát o pět až dvanáct miliard korun ročně.
Další motivací je snaha udržet si nárok na dávky. V případě exekuce nebo insolvence mají nárok například na příspěvek na bydlení, které jsou stanoveny na základě příjmů před exekucí. Tím, že minimalizují své příjmy před exekucí, si zvyšují šanci, že se jim bude dostávat pomoc od státu.
Mýty kolem insolvencí
Nevládní organizace Rubikon, která od roku 1994 podporuje své klienty v získání a udržení práce a bydlení, v řešení dluhů, v přijetí odpovědnosti za sebe a své činy i vůči rodině a okolí, upozorňuje, že „novela insolvenčního zákona, která upravuje oddlužení fyzických osob podnikajících i spotřebitelů je v současné době v připomínkovém řízení a vyvolává v odborných i laických kruzích velké emoce. Některé ‚zaručené‘ pravdy o novele z úst mnoha odborníků či lidí, kteří se za odborníky považují, jsou však mírně řečeno zavádějící“.
- Není pravda, že stávající systém insolvencí dobře funguje. Počet lidí vstupujících do oddlužení dlouhodobě klesá a velká část předlužených lidí o něj nemá zájem. Z 500 tisíc lidí, kteří jsou v úpadku, je v oddlužení jen necelých 110 tisíc. To opravdu svědčí o opaku. Navíc ještě nevíme, jak budou rozhodovat soudy po roce 2024, což přináší značnou nejistotu do řízení.
- Zkrácení doby oddlužení nijak nesouvisí s tím, zda lidé řádně hradí své závazky. Nedává smysl, aby lidé přestali platit své dluhy, riskovali exekuce, ztrátu majetku a čelili dobrovolně dalším nepříjemnostem. Od schválení insolvenčního zákona v roce 2008 se opakovaně objevují různá zaručená varování, že teď už nebude nikdo své dluhy splácet. Nic takového se neděje. Češi jsou v EU již několik let na prvním místě v řádném splácení úvěrů! Na rozdíl od ostatních zemí na západ od nás však málo pomáháme té části lidí, kteří se do potíží se splácením dostali. Stát se tedy konečně rozhodl alespoň z části řešit mnohaletou exekuční krizi.
- Zavládne ve společnosti negativní atmosféra a vzrůstat sociální napětí? Je to úplně naopak. Sociální napětí roste zejména v situaci, kdy je významná část lidí v násobných exekucích a nevidí perspektivu, jak svou situaci změnit. Velké množství lidí v exekucích také vede k inklinaci k populistickým a radikálním názorům a subjektům, způsobuje chudnutí regionů a má výrazně negativní vliv na úroveň vzdělání.
- „Veřejné rozpočty by mohly podle odhadů přijít až o 15 miliard korun“: Odhad společnosti InsolCentrum (autor výroku) vychází ze tří zcela nepravděpodobných předpokladů: a) že do oddlužení vstoupí 380 tisíc lidí (včetně OSVČ), b) jejich průměrný dluh bude 1,25 milionu, c) míra uspokojení se propadne o 23,5 procentního bodu. Z toho lze dovodit pokles míry uspokojení o 100 miliard, z čehož 15 % jsou veřejné pohledávky.
- Reálně je to takto: a) efekt oddlužení lze počítat na lidech, kteří by do oddlužení vstoupili ve všech zvažovaných variantách (dlouhodobě max. 150 tisíc fyzických osob), b) průměrný dluh FO v exekuci je pod 500 tisíc Kč a při otevření oddlužení se do něj dostanou i nízkopříjmoví předlužení, realisticky tak po přezkumu dluhy budou tvořit v průměru okolo 600-900 tisíc (750 tisíc střední hodnota), c) míra uspokojení krácením z 5 na 3 roky a nahrazením vyvratitelné podmínky (30 %) institutem adekvátního příjmu klesne max. o polovinu (o 15 procentních bodů).
- Celkově tak lze na úrovni FO očekávat pokles uspokojení veřejných dluhů max. o 2-3 miliardy Kč. To je ovšem vyváženo vyššími odvody během oddlužení (legalizace práce díky adekvátnímu příjmu) a po oddlužení. V šedé ekonomice se dle odhadů kvůli exekucím ztrácí na odvodech minimálně 5-12 miliard ročně (zdroj: NERV). Další pozitivní dopady budou ve výběru DPH a rozvoji regionální ekonomiky. Pro veřejné rozpočty je tak správně realizované oddlužení jednoznačně fiskálně pozitivní.
Průzkum veřejného mínění na téma: „Dluhy a oddlužení“
Cíl průzkumu:
Cílem průzkumu bylo zjištění postojů veřejnosti k připravované novele insolvenčního zákona, která má umožnit dlužníkům osvobození od dluhů prostřednictvím zmírněných podmínek oddlužení. Anketní otázky se týkaly názoru občanů na důvody dluhových problémů, důležitost informací o lidech v exekucích či insolvencích a na snahu dlužníků řešit své závazky. Část otázek směřovala ke zjištění stanovisek občanů ke konkrétním podmínkám odpuštění dluhů a na jejich obecný názor, zda jsou pro zmírnění podmínek dlužníkům v oddlužení, bez ohledu na to, jak moc se sníží uspokojení věřitelů.
Základní údaje průzkumu:
Průzkum veřejného mínění se uskutečnil ve dnech 29. 11. až 12. 12. 2022. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Průzkumu se zúčastnilo 2100 respondentů z celé České republiky ve věku 18 až 65 let. Respondenti byli vybráni kvótně podle pohlaví, věku, vzdělání a kraje.
Zadavatel dotazníku byla analytická společnost InsolCentrum. Dotazník sestával ze sedmi uzavřených otázek. Respondenti buď mohli zvolit jednu z nabízených možností, nebo odpovědět nevím/neumím to posoudit. Ve výsledcích uvádíme u každé otázky podíl respondentů, kteří tuto otázku neumí posoudit, a následně statisticky vyhodnocujeme odpovědi ostatních respondentů. Za design výzkumu, znění otázek, výběr a velikost cílové skupiny má plnou odpovědnost zadavatel.