Článek
Vánoce se chystá slavit naprostá většina dotazovaných. Pouze šest procent z nich buď nemá důvod k oslavě, nebo je nemá s kým slavit.
Průzkumu se zúčastnilo 807 respondentů z dospělé české populace. Dotazování probíhalo na přelomu letošního listopadu a prosince. Provedla jej agentura Perfect Crowd pro Generali Českou pojišťovnu.
Ke štědrovečernímu stolu letos zasednou Češi nejčastěji ve třech (23 procent) nebo čtyřech (22 procent). Patnáct procent pak plánuje povečeřet u sváteční tabule jen s nejbližším člověkem. Tři čtvrtiny (74 procent) respondentů uvedly, že počet lidí u jejich stolu bude totožný jako loni. U 15 procent dotázaných jich bude letos u sváteční tabule více, u 10 procent naopak méně.
Odpovědi respondentů ukazují, že lidé pod stromečkem najdou nejčastěji kosmetiku. Nadělit se ji chystá až 46 procent dotázaných. Oblíbeným dárkem bude také oblečení, které plánuje koupit až 38 procent respondentů, a knihy pravděpodobně zabalí pod stromeček 34 procent lidí.
Omezení s jistotou plánuje 13 procent dotázaných
Uskromnit se během vánočních svátků nebude muset více než polovina respondentů, přičemž rozhodně je o tom přesvědčeno pouze 16 procent. Naopak skromnější Vánoce bude mít určitě 13 procent dotázaných, dalších 29 procent to spíše očekává.
Vánoční plány podle průzkumu příliš neovlivní vyšší ceny potravin ani dražší pohonné hmoty. Ceny potravin neomezí 64 procent respondentů, dalších 27 procent ale předpokládá, že se spíše budou muset uskromnit. Zbylých devět procent pak bude vyššími cenami zcela určitě omezeno.
Více než 60 procent lidí bude využívat auto, jak jsou zvyklí. Dražší benzin nebo nafta určitě nebo spíše ovlivní jen 20 procent dotázaných. Zbylí respondenti buď auto nemají, nebo jej v době Vánoc nepoužívají.
Energie na 60 až 80 procentech
Součástí průzkumu byly také otázky, kolik energie respondenti pocitově mají. „Využili jsme metafory s baterií u telefonu. Lidé měli určovat, na kolik procent se cítí nabití,“ vysvětluje Markéta Filová, senior manažerka životního pojištění z Generali České pojišťovny.
Většina z dotázaných se před svátky cítí na 60 až 80 procentech své energetické kapacity. „To považujeme za dobrou a také povzbudivou zprávu,“ dodává Filová.
„Nabití“ se však liší podle toho, jestli se respondenti budou muset uskromnit, nebo budou moci prožít Vánoce, jak jsou zvyklí. Ti, kteří plánují omezení, častěji odpovídali, že mají i méně energie. Celkem 22 procent se cítí být na pomyslných 0 až 35 procentech, dalších 24 procent pak na 40 až 55 procentech.
Naopak ti, které omezení v době svátků nečeká, v 89 procentech odpovídali, že mají 60 až 80 procent energie.
Lidem o Vánocích dělá radost především dobré jídlo a pití, setkávání s rodinou a přáteli, ale také volné dny nebo celková vánoční atmosféra. Náladu jim naopak kazí epidemická nebo politická situace.
O Vánocích se lidé podle průzkumu příliš nezajímají o sport, až 60 procent z nich odpovědělo, že je „nechává klidným/klidnou“. Přílišné emoce ve více než polovině dotázaných nevyvolávají ani dobročinné aktivity nebo vánoční úklid.
Podle průzkumu zažívá nejvíce lidí během předvánočního času nervozitu v obchodních centrech nebo obecně v obchodech – takto odpovědělo až 42 procent. Necelých 30 procent naopak bývá zcela v klidu.
Vánoční výzdoba už v srpnu
Přestože advent, období duchovní přípravy na Vánoce, začal poslední listopadovou neděli, někteří se s vánoční tematikou v kamenných nebo internetových obchodech setkali již v srpnu a září (dohromady 14 procent).
Většina dotázaných však letos poprvé zaznamenala výzdobu v říjnu nebo listopadu, shodně 39 procent z nich.