Článek
Škoda Octavia patří v České republice dlouhodobě k nejprodávanějším vozům. Společnost CarVertical, jež provozuje globální registr historie vozidel na více než 25 trzích, nyní modelu přisoudila i jeden mezinárodní primát.
V roce 2021 se prostřednictvím severu podařilo odhalit přeprodej 672 aut, která byla označena jako kradená. A právě Škoda Octavia se ukázala mezi zloději a následnými prodejci jako nejoblíbenější. Konkrétně se loni pokoušeli prodat minimálně 38 kusů tohoto modelu. Druhé a třetí místo obsadilo BMW řady 5 a BMW X5.
Statistiky CarVertical vycházejí z dat ze zemí, ve kterých uživatelé prostřednictvím VIN kódu kontrolovali skutečný stav vozidel. Portál shromažďuje informace o historii vozidel z různých globálních zdrojů včetně národních a soukromých registrů, policie, pojištění, leasingových databází, aukcí aut, prodejců aut a dalších.
Sedm miliard stočených kilometrů
Německé automobilky vedou ve stáří modelů, které si uživatelé ověřují. Přes 40 procent vozů BMW kontrolovaných v loňském roce bylo vyrobeno mezi lety 1990 a 2010. U Volkswagenu tento podíl činil 14,56 procenta a u Audi to bylo 19,97 procenta. Pro srovnání, například Citroën měl v této statistice 10,92 procenta.
Více než polovina „bavoráků“ vyrobených po roce 2010 byla navíc poškozená nebo havarovaná.
Ze Země na Slunce a zpátky, to celé téměř čtyřiadvacetkrát. To je celková „stočená“ kilometráž, kterou odhalily kontroly CarVertical za rok 2021. Manipulace s najetými kilometry se tedy opět potvrdila jako oblíbená strategie nepoctivých prodejců ojetin.
V absolutních číslech si kontrolovaná vozidla polepšila celkem o 7 112 444 874 kilometrů, manipulaci s počítadlem se podařilo odhalit u 18,5 procenta zkoumaných aut. Rekordní stočení server evidoval u mercedesu třídy E, kterému na tachometru ubylo 259 843 kilometrů.
Nejvíce poškozené jsou bavoráky, fiaty překvapily
Ze zadaných VIN kódů se podařilo zkontrolovat také technický stav vozidel. Jen za loňský rok činil součet škod ze zpráv až 3 282 580 416 eur, v přepočtu přes 80 miliard korun. Jedná se o horní hranici odhadovaných cen oprav.
Nejčastěji poškozené jsou vozy značky BMW, opravy vyžadovala necelá polovina (47,77 %) z nich. Naopak fiaty byly poškozené jen z necelých 30 procent – nepotvrdily tak negativní pověst o poruchovosti italských vozů.
Zároveň je však důležité zmínit, že německá auta byla zdaleka nejkontrolovanější. Značky BMW, Volkswagen a Audi zastupují až 13 procent ze všech kontrol, které uživatelé loni udělali. Řada 3 od BMW je na platformě vůbec nejoblíbenější, její historii zjišťuje každý dvacátý uživatel.