Hlavní obsah

Obchodníci, plačte. Češi plánují velké šetření

Foto: Potrefená Husa

Nejvíce respondentů plánuje omezit výdaje za návštěvy restaurací. Ilustrační foto.

Exkluzivní průzkum Seznam Zpráv ukazuje, kde všude Češi omezí výdaje.

Článek

Polovina Čechů omezí návštěvy restaurací nebo kulturních akcí a začne šetřit na oblečení, obuvi či vybavení svých bytů. Třetina domácností dokonce nevidí jiné východisko než omezit topení.

Ukazuje to exkluzivní průzkum Seznam Zpráv, do kterého se zapojilo 1 420 uživatelů Seznam.cz registrovaných na platformě Seznam Výzkumník. Průzkum proběhl mezi 14. a 21. dubnem, tedy v době, kdy už bylo zřejmé, že spotřebitelské ceny porostou nejrychleji od ekonomické transformace v devadesátých letech minulého století.

Proto také polovina účastníků výzkumu počítá s tím, že za stejné ceny dostane výrazně méně zboží než dosud. Další třetina očekává, že se náklady zvýší snesitelně.

Jak dále ukazuje výzkum, kterého se účastnili lidé ze všech regionů a všech věkových skupin, většina tuzemské populace se chystá své výdaje omezit.

Podle očekávání bude víc než polovina Čechů šeřit na volném čase, tedy cestování, restauracích a kultuře. Necelá polovina omezí útraty, které nejsou úplně nezbytné, tedy za oděvy, obuv, nábytek a přístroje pro domácnost.

Více než dvě pětiny Čechů plánují šetřit dokonce na základních potřebách, jako jsou potraviny. Tím mimo jiné hasnou naděje obchodníků, že vylepší rozpočty, které utrpěly během pandemie.

Výzkumník Seznam

Výzkumník Seznam je výzkumný panel společnosti Seznam. Uživatelé se do něj mohou zaregistrovat a účastnit se průzkumů na různá témata. Do vhodného výzkumu je účastník pozván e-mailem na základě sociodemografických informací, které o sobě poskytl (pohlaví, věk, vzdělání, pracovní postavení, kraj, velikost obce). Veškeré výsledky jsou však anonymní a nejsou spojovány s konkrétní osobou.

Chcete nám pomoci zjišťovat informace? Podívejte se do Výzkumníka Seznam.

Přesto hlavní ekonom banky UniCredit Pavel Sobíšek nepočítá s tím, že obchodníky v nejbližších měsících postihne katastrofa. Ve srovnání s loňským jarem se podle něj budou jejich tržby zřejmě ještě zvyšovat. „Maloobchod se bude srovnávat se základnou, která byla nízká kvůli covidu,“ vysvětluje ekonom. Očekává však postupné omezování nákupů, které může v druhé polovině roku dojít až do fáze kontrakce, tedy k meziročnímu snížení reálných tržeb.

Úvahu o tom, že lidé výdaje škrtají postupně, potvrzují také odpovědi na otázku, jak lidé šetřili v uplynulém roce. O úspory se v minulých měsících nesnažila třetina účastníků průzkumu, tedy i dvanáct procent občanů, kteří se šetřit přece jen chystají.

Třicet sedm procent rodin očekává opravdu těžké časy, protože podle průzkumu budou i méně vytápět svá obydlí. Může jít o stejnou zhruba třetinu domácností, které nemají žádné úspory, případně rezervy nejvýš na tři měsíce.

Podle Pavla Sobíška však může být podíl těch, které drahota zasáhne opravdu tvrdě, ještě větší, protože ti nejchudší lidé se dotazníků zpravidla neúčastní.

Na druhou stranu, pouze čtvrtina rodin hodlá šetřit na benzinu či naftě. Ekonom Unicredit Bank to vysvětluje jednoduše: zvláště lidé z venkova a okolí velkoměst potřebují automobil na cestu do práce anebo k nákupům. Lidé z města si zase těžko odepřou cestování na chalupy, které obvykle patří k tomu poslednímu, čeho se chtějí vzdát.

Doporučované