Článek
Jsou pohotoví, ale nezkušení. Nejčastěji se jedná o mladé lidi zhruba do 25 let, kteří získali řidičské oprávnění v nedávné době.
Na úvod dlužno dodat, že mladí řidiči se vysoce podílejí na celkové nehodovosti, odkud plyne i jejich vysoký podíl na zraněných a zemřelých osobách.
V grafu jsou zachyceny počty všech nehod za loňský rok podle délky řidičské praxe. Nehody způsobené řidiči s praxí do deseti let (necelých 43 tisíc) se pak při hrubém odhadu blíží polovině z celkového počtu (99 332).
Jednoznačně je vidět, jak počty nehod klesají s tím, jak roste zkušenost řidičů. U vyšších věkových kategorií, tedy řidičů s hodně dlouhou praxí, pak hraje roli také velká opatrnost při ochotě vůbec sednout za volant. Tomu odpovídá fakt, že podle lékařů na sobě lidé zhruba po 75. roce začínají pozorovat zhoršené reakce při řešení nenadálých situací.
Podíl seniorů na celkové nehodovosti je tradičně velmi nízký, zhruba kolem pěti procent. Naproti tomu mladí řidiči se dlouhodobě podílejí na všech nehodách zhruba z jedné pětiny.
Každoroční statistiky dopravních nehod v ČR jsou tragické a dlouhodobě výrazně zaostávají za vývojem v evropských motoristicky vyspělých zemí.
Mapy nehod mladých řidičů
Mapy ukazují detaily ke všem nehodám, které v loňském roce způsobili nezkušení řidiči, obvykle ve věku do 25 let.
Legendu je možné přepínat podle následků na zdraví a životě, mapy je možné přibližovat.
Každý bod reprezentuje jednu dopravní nehodu. Po kliknutí na něj se zobrazí detaily o příčinách a následcích.
Čím větší bod, tím kratší je řidičská praxe viníka nehody.
Na českých silnicích ročně umírají stovky osob (loni bylo celkem 470 obětí) a desetitisíce dalších jsou těžce a lehce zraněny. Jediný okamžik může změnit celý život.
Obvykle se objeví novinová zpráva podobná této: Při srážce dvou vozidel u Jindřichova Hradce zemřel ve středu 26. května 2021 člověk. Jedna z dodávek mířící od Děbolína na Jindřichův Hradec přejela z dosud neznámých příčin do protisměru. „Bohužel mladý muž střet nepřežil a svým zraněním, která byla neslučitelná se životem, podlehl na místě ještě před příjezdem záchranářů,“ sdělila mluvčí záchranářů. Ti pak ošetřili další čtyři lidi. „Dva z nich, mladý muž a muž ve středním věku, byli s lehkými až středně těžkými zraněními hrudníku a končetin transportováni na urgentní příjem jindřichohradecké nemocnice.“
Nehodu následně zpracují i policejní statistici a nyní ji najdete i na interaktivní mapě, jež vychází právě z policejních dat a která ukazuje, že zemřelý muž neměl řidičskou praxi ani jeden rok.
Rizikové chování
Mladí řidiči mají dobré vizuální vnímání a rychle reagují, ovšem v kombinaci s nezkušeností to vede k rizikovému chování na silnici. Chybějící odhad, zkušenosti a schopnost správně reagovat na vzniklou situaci pak vede mnohdy k tragickým následkům. Vyplývá to z hloubkové analýzy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020.
Podle autorů studie se mladí řidiči statisticky nejvíce podílejí na smrtelných a závažných nehodách, když nepřizpůsobují rychlost na přímých úsecích a na přímých úsecích po projetí zatáčky. Ve městě pak způsobují i hodně těžká zranění, protože nerespektují pokyny na křižovatkách.
Seznam Zprávy se mapování dopravních nehod věnují soustavně a dlouhodobě. Další díly budou zaměřeny na nepozornost za volantem a na nebezpečná místa na českých silnicích.