Článek
Jízdné v Praze patří ve srovnání s dalšími hlavními – či největšími – světovými městy k těm levnějším. Ve srovnání 45 metropolí se Praha umístila na šestém místě, měsíční jízdenka Pražana vyjde na 1,3 procenta průměrné čisté měsíční mzdy, ukazuje nová analýza jízdného slevového portálu Picodi.
Lacinější měsíční kupon v poměru k platu je pouze v Madridu (1,1 % platu), Berlíně (1 % platu) a třech evropských hlavních městech, kde je doprava pro místní zcela zdarma - Lucemburku, Vallettě a Tallinu.
Bezplatné cestování po Praze po jejich vzoru však v dohledné době Čechy nečeká. „V Tallinu nemají metro, jezdí tam všehovšudy čtyři tramvajové linky a nemají ani noční spoje. Takovou MHD bychom asi zvládli provozovat pro cestující zcela zdarma, ale jsem si naprosto jist, že to není MHD, kterou Pražané chtějí,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy důvody, proč je v estonském hlavním městě doprava zdarma možná, nový pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Cenu měsíčního jízdného ve vybraných městech si zobrazte překliknutím šipkou v dolní části grafu.
Estonský Tallin zavedl bezplatnou hromadnou dopravu v roce 2013 s cílem snížit počet řidičů, kteří do hlavního města dojíždějí autem. Podle estonské veřejnoprávní televize a rádia ERR se to však nezdařilo – i z důvodu nezměněných linek, které nepokrývají potřeby řidičů. První zemí na světě s veřejnou dopravou zdarma se stalo v roce 2020 Lucembursko.
Naopak nejdéle si na měsíční kupon musí vydělávat obyvatelé São Paula v Brazíli, kde měsíční předplatné stojí 14,3 procenta průměrné mzdy. Více než sedm procent platu zaplatí za měsíční jízdné i cestující v Istanbulu, Londýně a Kyjevě.
Nejdražší jednorázové jízdenky ze všech 45 měst zahrnutých v žebříčku mají v Londýně (116 korun), Curychu (106 korun) a Oslu (87 korun). Nejlevnější jsou kromě měst s bezplatnou dopravou v kazašské Astaně, v Kyjevě a v Bombaji, kde stojí jízdenka v přepočtu pět korun.
Z dat také vyplývá, že pro Pražany se měsíční „lítačka“ velmi rychle vyplatí. Její cena je totiž k jednorázovým lístkům, které na 90 minut stojí 40 korun, velmi nízká. Už při čtrnácté jízdě je výhodnější si zakoupit kupon. Ještě levnější poměr měsíční jízdenky k té jednorázové má už jen Berlín.
Drahé Ústí
Kdo by si myslel, že měsíční jízdné je v Česku nejdražší v hlavním městě, je na omylu. Z krajských měst stojí legitimace na hromadnou dopravu na měsíc nejvíce v Ústí nad Labem, jehož obyvatelé za ni zaplatí 620 korun. Následuje Brno a Praha, kde jízdenky na měsíc stojí 550 korun.
V Praze by v následujících měsících podle Zdeňka Hřiba mělo jízdné zůstat stejně drahé. „V tuto chvíli žádné zdražení MHD není v plánu. Je snaha udržet dostupnou a kvalitní hromadnou dopravu a vysoké investiční tempo jejího rozvoje,“ uvedl náměstek primátora.
Nejlevněji jezdí z krajských měst obyvatelé Olomouce, Českých Budějovic a Karlových Varů, kde měsíční jízdné stojí pod 400 korun.
Jednorázová jízdenka stojí nejméně v Hradci Králové, kde se dospělý s městskou kartou projede již za 14 korun. Levné jsou jízdenky také v Pardubicích (17 korun) a Olomouci (18 korun). Výrazně dražší než ostatní města je Praha, kde jízdenka na delší jízdu (90 minut) stojí 40 korun.
V krajských městech se také výrazně liší, po kolika jízdách začne být kupon na měsíc výhodný. Nejrychleji se měsíční jízdenka vyplatí cestujícím v Karlových Varech – pokud člověk jede hromadnou dopravou třináctkrát a vícekrát za měsíc, již je výhodnější.
Pokud naopak v Hradci Králové pasažér využije městskou hromadnou dopravu jednou denně, měsíční jízdenka se nevyplatí. Výhodná začne být až po 34 jízdách.