Článek
Co píšeme v analýze
- České obce se obávají chystaného povolení celodenních jízd pro všechny české kamiony i v neděli a o svátcích.
- Už dnes je Česko jednou z top zemí, co do počtu nákladních aut na silnicích.
- Ve druhém čtvrtletí předloňského roku tady kamiony najezdily necelé dvě miliardy kilometrů, nejvíc od začátku milénia.
- Města a obce varují, že uvolnění pravidel pro neděli situaci zhorší.
- Poslanec Blaha, který návrh předložil, si to nemyslí, jen prý umožní dostat se českým řidičům včas domů a nebudou kvůli tomu jezdit po silnicích nižších tříd.
- Česko je přitom už dnes benevolentnější než zbytek Evropy.
- Až na Polsko sousední země zakazují jízdu náklaďákům v neděli ne od odpoledne, ale již od půlnoci.
Nyní mohou v neděli a o státních svátcích jezdit po dálnicích a silnicích první třídy mezi jednou hodinou odpolední a desátou večerní jen nákladní vozy, které vezou například zboží podléhající rychlé zkáze, živá zvířata nebo pohonné hmoty. Ostatní mají zákaz. Díky tomu je kamionů v porovnání s všedními dny na silnicích jen necelých čtyřicet procent, zjistily Seznam Zprávy analýzou dat z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
To by se ale mohlo změnit. Na závěrečné schválení, k němuž má dojít za dva týdny, čeká pozměňovací návrh z pera poslance ODS Stanislava Blahy. Od kroku si slibuje vyšší bezpečnost na silnicích, odlehčení odpočívkám ale i zlepšení pracovních podmínek pro řidiče kamionů.
Budou zácpy, varují obce. Politici nesouhlasí
Blaha navíc předpokládá, že se odlehčí silnicím II. a III. třídy, a tím i sníží provoz v obcích, kterými procházejí. Svaz měst a obcí České republiky (SMOČR) ale s návrhem nesouhlasí. „Obecně lze říci, že by se novela dotkla velké části populace,“ řekla Seznam Zprávám za svaz Michaela Mottlová.
„První skupinou jsou řidiči osobních automobilů. Automobilový provoz je v těchto dnech prokazatelně násobně vyšší a jedním z důvodů omezení jízdy kamionů o víkendech je právě už tak vysoká hustota dopravy.“ Podle Mottlové se proto dají například očekávat v neděli delší kolony.
Anketa
Poslanec Blaha ale tvrdí, že o výrazný nárůst nepůjde. „Výjimka bude platit jen pro řidiče, kteří vykládají náklad v Česku a jedou do svého bydliště nebo sídla českého dopravce,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy. „Návrh upravuje pouze dojezd, netýká se nákladu zboží a začátku cesty. Opatření se dotkne nižších stovek řidičů po celé republice. Navrhovaná změna se tedy dotkne opravdu jen několika málo promile všech řidičů kamionu. Není proto důvod se obávat, že na dálnice přibude výrazně více nákladních aut než doposud.“
Podobný názor tlumočil i mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. „Dojezd na vykládku sníží intenzitu provozu těžkých vozidel v době po zákazu, to znamená v pátek večer a v noci, což určitě budou kvitovat i obyvatelé obcí,“ předpokládá. „Kromě toho, část řidičů, aby se dostala domů v době zákazu, má snahu využívat silnice nižších tříd. Když se jim dojezd umožní, pojedou po hlavních tazích mimo obce,“ řekl Seznam Zprávám.
Čím dál hustější křižovatka ve středu Evropy
Jemelka také dodává, že dojezdy se nebudou týkat tranzitujících netuzemských vozidel. Vozidlo musí mít v Česku vykládku. Česká republika je však již nyní označována za křižovatku Evropy. „Česká republika je svou geografickou polohou tranzitní křižovatkou,“ nebrání se označení Jemelka.
Dokládají to i data. Česko je na sedmém místě v počtu kilometrů, které zde nákladní vozidla najezdí. Jediná velikostně srovnatelná země, která je v žebříčku před námi, je přímořské Nizozemsko.
„Křižovatkou nákladní dopravy už Česko dávno je. Pravidla jsou tady nejen volnější, ale ještě k tomu hůře vymahatelná,“ upozorňuje Mottlová.
Pokud srovnáme dosavadní omezení v Česku se sousedními státy, i tady slova potvrzují fakta. Až na Polsko totiž sousední země zakazují jízdu náklaďákům v neděli ne od odpoledne, ale již od půlnoci.
Zákaz jízdy kamionů v ČR a sousedních státech
Období mimo prázdniny | Období prázdnin | ||
---|---|---|---|
ČR | pátek | – | 17–21 |
sobota | – | 7–13 | |
neděle, státní svátky | 13–22 | 13–22 | |
Německo | sobota | – | 7–20 |
neděle, státní svátky | 0–22 | 0–22 | |
Rakousko | sobota | 15–24 | 15–24 |
neděle, státní svátky | 0–22 | 0–22 | |
Slovensko | sobota | – | 7–20 |
neděle, státní svátky | 0–22 | 0–22 | |
Polsko | pátek | – | 18–22 |
sobota | – | 8–14 | |
neděle | – | 8–22 | |
státní svátky | 8–22 | 8–22 |
zdroj: Policie ČR
Mottlová navíc připomíná ještě jeden závažný fakt. „Tristní jsou postihy přetížených kamionů, které tím poškozují české silnice. Kontrolních vah je málo a systém umožňuje postih jen zlomku pachatelů, zejména u zahraničních řidičů je pak velmi nízká vymahatelnost uložených pokut. Ale toto se postupně zlepšuje,“ dodává.
Kamionová doprava navíc v České republice stále roste. V druhém čtvrtletí předloňského roku tady kamiony najezdily necelé dvě miliardy kilometrů, nejvíc od začátku milénia. Stoupající trend je vidět od poloviny roku 2019.
Více řidičů kamionů na úkor klidu
Blaha se odkazuje na to, že se snaží připravit lepší podmínky řidičům nákladních vozidel. „Výrazně zlepšíme pracovní podmínky řidičům kamionů, kterých podle Ministerstva dopravy v České republice chybí 25 000,“ říká poslanec. „Jedná se o jednu z nejvíce nedostatkových profesí v zemi, přitom v našem logistickém systému hrají klíčovou roli.“
„Pracovní výkon profesionálních řidičů regulují velmi striktní legislativní normy. Mimo jiné se jedná o jasná pravidla pro doby řízení, bezpečnostní přestávky a doby denního a týdenního odpočinku. Při vynuceném přerušení výkonu řidiče v době zákazu jízdy, zejména v pracovní den pátek musí řidič pauzu protáhnout na minimálně devět hodin tak, aby mu byla počítána do denního odpočinku,“ dodává Jemelka.
Řidič je tak podle něj nucený vyložit náklad v lepším případě až v sobotu po obědě, protože dopoledne je zákaz jízdy, pokud zákazník pracuje, a nastoupit povinný týdenní odpočinek v rozsahu 45 hodin později. Není proto možné, aby opět nastoupil do práce na začátku dalšího pracovního týdne.
Šoféři o víkendu bez rodiny
„Tím se zvyšuje potřeba řidičů a aut, nehledě na fakt, že části řidičů je znemožněno trávit víkend s rodinou,“ popisuje na konkrétním příkladu mluvčí.
„Zvýšíme bezpečnost silnic, protože řidiči kamionů s cílem v České republice nebudou v pátek a sobotu ‚šlapat na plyn‘, aby stihli dojet před zákazem,“ dodává Blaha.
Mottlová však trvá na tom, že se velkému množství lidí sníží kvalita života. „Ohroženou skupinou osob jsou obyvatelé obcí blízko dálnic a silnic I. třídy, kde se mohou výrazně zvýšit hluk a imise,“ připomíná. „Musíme vzít v potaz fakt, že velká část silnic I. třídy prochází přímo středem obcí, jejich obyvatelé si tak od nákladní dopravy neodpočinou ani o víkendu.“ Současná omezení přitom podle ní pomohla k většímu klidu v obcích.
Statistiky ŘSD ukazují, že nákladní doprava skutečně ve volných dnech opadá. Ve všech třech letech, která statisticky rozlišují pracovní a volné dny, je vidět na provozu pokles. Absolutní hodnoty však neumí zahrnout meziroční změny, jako jsou vyšší počet dálnic a podobných ukazatelů.
Ještě lépe tak tento vývoj ukazuje podíl, jaký mezi sebou obě srovnávaná období mají. Zatímco v roce 2010 jezdilo ve volnech ani ne o třetinu méně nákladních vozidel, v roce 2016 naopak na dálnicích sotva třetina zůstala. Poslední měření pak ukázalo pokles o 60 % vůči pracovním dnům.
Data? Nemáme
Blaha úpravu dle svých slov konzultoval s Ministerstvem dopravy a podává ji na základě dat, a podkladů, která má ministerstvo k dispozici. Na dotaz, jestli návrh vychází z nějaké analýzy a jestli by ji mohli zástupci ministerstva popsat, například konkrétně kolik by na silnicích přibylo nákladních vozidel, ale odpověděl mluvčí resortu následovně: „Vychází z potřeby stovek řidičů, kteří se mohou vrátit na víkend ke svým rodinám a nemusejí čekat hodiny na odpočívkách, než mohou do místa vykládky nebo domů dojet.“
Konkrétní data ale chybí i Svazu měst a obcí. „Vyhodnocení dopadů by měl ideálně předložit předkladatel návrhu,“ reagovala Mottlová na otázku, jestli mají představu, jaké dopady by schválení návrhu mělo. „Vzhledem k tomu, o jak zásadní změnu jde, mělo by proto návrh předložit Ministerstvo dopravy spolu s analýzou dopadů a předložit návrh do řádného připomínkového řízení. Takto máme v ruce poslanecký návrh před třetím čtením s jen velmi lakonickým zdůvodněním.“