Článek
Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Při každoročních téměř 100 tisících dopravních nehod umírá zhruba 450 lidí. Z toho zhruba každá pátá až šestá oběť je chodec. To je překvapivě vysoký počet, který má ovšem své příčiny. Na úvod si můžete zkusit odhadnout, kdo je nejčastěji viníkem nehody, při které zemře chodec.
Kde jsou nebezpečná místa ve vašem okolí
V mapě vytvořené pomocí detailních dat o nehodách zachycujeme všechny, při kterých zemřeli nebo byli vážně zraněni chodci a cyklisté. Při hledání nejnebezpečnějších míst analyzujeme poslední tři roky 2021–2023, tedy všech zhruba 300 tisíc nehod.
Pro lepší orientaci první část map zobrazuje chodce, druhá pak cyklisty. Mapa se ovládá jak listováním šipkami, tak zoomováním vybrané oblasti. Zvýrazněné body zachycují místa nehod, kliknutím na ně se zobrazí detail každé havárie.
Z analyzovaných dat vyplývá, že pro chodce jsou výrazně nejrizikovější hlavní tahy vedoucí městy. Je to opakující se vzor skoro všude. Jako příklad lze uvést Kladno (viz mapa výše): deset nehod s vážným zraněním (2021–2023) a z toho devět se stalo právě na hlavních tazích.
Přitom chodci se ve městě vyskytují „všude“, nejen po hlavních tazích. Auta však zároveň jezdí po těchto komunikacích více a rychleji než po silnicích ve více rezidenčních oblastech. Hlavní tahy však mnohdy vedou přímo centry měst, kde se logicky pohybují i větší počty chodců.
Pro cyklisty podobný jednoduchý vzorec neexistuje (příčiny střetů aut s cyklisty zachycujeme níže).
Dvakrát smrtelnější přechody než v Rakousku
Podíl zemřelých chodců, které srazilo auto přímo na přechodu, je vysoký: Jde o čtvrtinu ze všech, kteří v posledních třech letech zemřeli na následky autonehody. U vážných zranění je to ještě horší: Polovinu z nich chodci utrpěli právě na přechodu.
Alarmující statistiku porovnáváme se sousedním Rakouskem: Zatímco v Česku na přechodech zemře ročně v průměru 20 lidí v přepočtu na deset milionů obyvatel, v Rakousku jich je devět.
Na první pohled je nejvíc nebezpečno tam, kde se jezdí rychle, tedy na dálnicích, rychlostních silnicích apod. Pohyb lidí na dálnici je vysoce rizikový, a pokud dojde ke střetu s autem, následky bývají obvykle fatální. Za sledované období takto zemřelo 23 chodců, což je zhruba desetina ze všech smrtelných nehod s chodci.
Nutno dodat, že chodci na dálnici vůbec nesmí vstupovat; lidé se však mimo auto mohou dostat například kvůli poruše nebo jiné menší nehodě. Média zachytila případ muže, který vystoupil z auta a šel dát na vozovku trojúhelník a při tom ho smetlo jiné auto.
Jenže při pohledu na smrtelná a vážná zranění podle místa, kde k nim došlo, je vidět, že nejvíc chodci umírají na silnicích v obcích, kde je obvykle rychlost limitována na 50 km/h. V obcích jsou také chodci zdaleka nejčastěji těžce zraněni. Jinými slovy, ze všech zemřelých chodců jich v obcích zahynuly skoro dvě třetiny. U vážných zranění je to ještě mnohem více: K 90 procentům vážných zranění chodců došlo přímo v obci či ve městě.
Jak už víte z úvodního kvízu, nehody prošetřila policie a jako viníky v 85 procentech označila řidiče motorových vozidel a jen v 15 procentech chodce. V grafu níže jsou zachyceny absolutní počty.
Cyklisté jsou nejohroženější mimo města
Přibližně v polovině případů, kdy zemře cyklista, je zároveň viníkem srážky, zatímco ve zbylých případech je na vině řidič auta. U úmrtí chodců – jak uvádíme výše – policie v 85 procentech případů určí jako viníka řidiče auta.
Většina vážných nehod cyklistů se stane mimo obce a města, i to je rozdíl oproti chodcům, kde je většina vážných nehod uvnitř obcí a měst. Nejpočetnější skupinu obětí mezi cyklisty měli na svědomí řidiči aut mimo obce a města, kteří jeli nepřiměřenou rychlostí.