Hlavní obsah

České dívky na špici Evropy. V digitálních dovednostech patří k nejlepším

Foto: Seznam Zprávy

Digitální technologie se stávají neoddělitelnou součástí našeho života. Ilustrační foto.

Nadprůměrný podíl obyvatel Česka má alespoň základní digitální schopnosti, dívky dokonce patří ke špici Evropské unie. Ve zvládání technologií pomohl i covid.

Článek

Česká republika patří mezi evropské státy, v nichž je nadprůměrný podíl lidí s přinejmenším základními digitálními schopnostmi. Zatímco průměr EU je podle Eurostatu 53,92 procenta, v Česku jde o bezmála 60 procent lidí. Zájem o zvládání technologií tady navíc roste.

„Je to přirozené s tím, jak se používání digitálních technologií stává standardním požadavkem u zaměstnavatelů. Už se jim skoro nelze bránit,“ říká Barbora Bühnová z neziskové organizace Czechitas zaměřené mimo jiné na vzdělávání v informačních technologiích.

Jedním z hlavních cílů organizace je rozšířit IT znalosti více mezi ženami. „Zásadní zlom přišel v roce 2020 společně s pandemií covidu-19. Potřeba rozumět technologiím prudce vzrostla, a to se také projevilo v zájmu o naše kurzy. Dnes už nikoho nepřekvapí distanční výuka a potřeba žen ovládat digitální dovednosti je obrovská,“ popisuje Bühnová.

„Zajímavostí je určitě i fakt, že vzrostl podíl IT pozic na pracovním trhu. Nyní už jsme nad průměrem Evropské unie, a to ukazuje, že se u nás informační technologie těší stále větší pozornosti,“ dodává.

V posledním měření Eurostatu pomocí Indexu digitálních dovedností skončila Česká republika z 36 evropských zemí na 15. místě. Na první Island ztrácí přes 20 procentních bodů, naopak na poslední Albánii má Česko „náskok“ více než 35 procentních bodů.

Na velmi slušném celkovém výsledku má obrovský podíl zejména jedna skupina – dívky. Nejenže ženy muže porážejí napříč věkovými kategoriemi až do té nejstarší. Ve věkové kategorii 16–19 let jsou české dívky po Maltě a děleném druhém místě Chorvatska a Finska na třetím místě.

Mimochodem – náskok českých středoškolaček není v Unii ojedinělý. Jediné státy, kde měly dívky této věkové kategorie horší výsledky než ty celostátní, byly Německo s Lucemburskem.

„U dětí obecně roste přístup k digitálním technologiím a začínají se stávat neoddělitelnou součástí jejich životů,“ vysvětluje Bühnová. „Nedokážu přesně říct, co konkrétně naše dívky dostalo na přední příčky, ale myslím si, že značnou roli sehrává znalost angličtiny a jejich nebojácnost zjišťovat si informace v cizím jazyce. Na internetu naleznete tisíce názorných návodů, ke kterým vám angličtina dává klíče.“

Povzbudivé výsledky dívek však nutně nemusejí vést k jejich většímu zastoupení v IT profesích. „To, že někdo má digitální dovednosti, ještě bohužel neznamená, že bude do IT aktivně směřovat i profesně,“ upozorňuje odbornice. „Skutečnost, že všichni používáme elektřinu, neznamená, že nás elektrotechnika láká jako zaměření ani to, že každý rozumíme tomu, jak funguje střídavý proud.“

Jak ale dodává, zájem o digitální dovednosti s sebou nese obrovský potenciál. „Na jedné straně mostu – té uživatelské – máme obrovský podíl dívek. My je jen musíme vzít za ruku a převést je na druhou stranu, kde budou chtít technologiím porozumět a rozvíjet se v nich i profesně,“ popisuje cíl Bühnová. „V Czechitas se o to snažíme už řadu let, kdy pořádáme letní školy pro středoškolačky a ukazujeme jim, jak zajímavé IT je. Díky tomu vzrostl podíl zastoupení dívek na vysokých školách na více než 17 procent.“

Doporučované