Článek
Zkontrolovat leták, napsat si seznam, podívat se na akce v aplikaci. U pokladny pak předložit věrnostní kartičku. Češi, mistři nakupování ve slevách, ve svých zvycích přitvrzují, jak v obchodech rostou ceny. Věrnostní programy využívá naprostá většina lidí, bezmála 95 procent, a osm z deseti Čechů má dokonce tři a více zákaznických karet. Vychází to z nového průzkumu společnosti Provident Financial.
„Nízká cena, promoční nabídky a slevy jsou v současné situaci pro zákazníky stále více důležité. Je to logická odpověď na klesající reálné příjmy, rostoucí inflaci i ceny energií,“ řekl Seznam Zprávám ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Jak dodal, obchodní řetězec zaznamenal nárůst prodejů vlastních značek, které mají nižší ceny.
Stejný trend potvrdil Seznam Zprávám i František Brož, mluvčí Košíku. „Přestože kvalita nepřestává mít podobnou váhu jako cena, u mnoha položek domácnosti místo prémiové verze volí levnější alternativy. Roste díky tomu i zájem o privátní značky, které často nabídnou ten nejlepší poměr ceny a výkonu,“ uvedl Brož.
Z průzkumu vyplývá, že slevy více sledují ženy než muži. Nejčastěji lidé nakupují podle slevových akcí v obchodě (70 %) či je hledají v aplikacích v telefonu a papírových letácích. Slevy při nákupech potravin neřeší pouze 2,9 procenta lidí.
Češi se na nákup potravin připravují už dopředu. „Náš průzkum odhalil, že nás aktuální situace donutila o nakupování přemýšlet, psát si seznamy a reagovat na slevové akce. Abychom peněženku zatížili co nejméně, je třeba se na návštěvu obchodu předem připravit,“ uvádí Kateřina Jarošová, tisková mluvčí společnosti Provident.
Podle Luboše Kratochvíla, finančního ředitele Providentu, se hon za slevami stupňuje. „Zejména před Vánoci je snaha šetřit každou korunu ještě silnější. Vidíme to především v rodinách s dětmi na jejich výdajích za potraviny. Sledování nabídek a využívání výhod věrnostních programů lidé vnímají jako jednu z mála možností, jak ušetřit,“ říká Kratochvíl.
S tím souhlasí Jiří Mareček. Pro Seznam Zprávy uvedl, že aplikaci Můj Albert si stáhlo již více než jeden a půl milionu zákazníků. „To vše odráží skutečnost, že nízká cena a výhodný nákup jsou pro zákazníka v současnosti zásadní,“ říká ředitel komunikace obchodů Albert.
Supermarkety však nejsou jediným místem, kde zákazníci hledí na akce a slevy. „Průzkum také odhalil, že kromě nákupu potravin, kde věrnostní karty využívá absolutní většina zákazníků (81,9 %), se Češi snaží uspořit pomocí těchto programům také v lékárnách (62,3 %) či drogeriích (58,6 %),“ doplňuje Luboš Kratochvíl.
A právě u drogerií je vidět velký rozdíl mezi muži a ženami, které využívají zákaznické programy na nákup kosmetiky a jiných výrobků drogerií téměř dvakrát více. Muži mají naopak častěji zákaznické účty či kartičky u prodejců elektroniky.
Sleva za osobní informace
Věrnostní karty a programy, které využívá naprostá většina Čechů, však s sebou nesou riziko úniku dat a detailního sledování chování zákazníků při nakupování. „Bezpečnostní riziko existuje vždy. Čím více informací s danou firmou sdílíme, tím více bude vědět o tom, co máme rádi, jaké máme preference a podobně,“ řekl Seznam Zprávám Luis Corrons, bezpečnostní expert společnosti Gen.
„Existují věrnostní karty, které lze použít napříč různými službami, od supermarketů až po benzinové pumpy. Každý s přístupem k těmto informacím si tak může udělat celkem dobrý obrázek o našich zvyklostech,“ dodává Corrons.
Z průzkumu však vyplývá, že třem čtvrtinám respondentů je jedno, zda prodejci vědí, co nakupují.
Podle Corronse však prodejci mohou informace o lidech používat k ovlivňování, co si příště nakoupí. „Data o svých zákaznících mohou využít k tomu, aby jim vytvořili nabídky na míru a přiměli je nakoupit ještě více. Kromě toho lze data využít také k propagaci konkrétních produktů, nebo dokonce ke změně nákupního chování zákazníků,“ říká bezpečnostní odborník.
Lidé však mohou čerpat výhody věrnostních programů, a přesto „sledování“ obchodníky obejít. Dle bezpečnostního experta stačí sdílet věrnostní karty s rodinou, čímž systém bude znát údaje pouze jedné osoby, ale nákupní chování bude patřit několika lidem. Obchodníci pak nebudou moci vytvořit profil konkrétního zákazníka.
A půjčování karet v Česku není výjimkou. V průzkumu polovina respondentů uvedla, že v rodině zákaznické karty sdílí, aby se jim rychleji načítaly slevy či body. Z bezpečnostního pohledu ani nehraje roli, zda mají zákazníci kartu fyzicky v peněžence, či on-line v aplikaci. Veškeré problémy podle odborníků z Avastu souvisí se servery, kde jsou data uložena, ne se samotnou kartou.
Z minulosti je známa řada příkladů, kdy data zákazníků unikla. „Například v roce 2018 unikla data z věrnostního programu hotelového řetězce Radisson, to samé se stalo také dalšímu řetězci hotelů Marriott nebo společnosti Dunkin’ Donuts a kanadskému McDonald’s,“ sdělil Corrons.
Problém se objevil také u aerolinek. „V roce 2021 hackeři zaútočili na jednoho z největších poskytovatelů IT služeb pro aerolinky, což vedlo k úniku dat z věrnostních programů světoznámých leteckých společností. V případě Lufthansy šlo o data 1,35 milionu členů programu Miles and More,“ uvedl odborník.
A naši kartičku už máte?
I přes všechna rizika jsou Češi milovníci slevových kartiček a zákaznických programů. Listopadový průzkum odhalil, že v nějakém zákaznickém programu je 94,8 procenta z nich, většina však nezůstává pouze u jednoho. Téměř čtvrtina Čechů (22,5 procenta) využívá deset a více věrnostních programů.
A slevy díky věrnostním programům využívají často. Alespoň jednou týdně použijí slevovou kartu či aplikaci tři čtvrtiny žen a 65,8 procenta mužů. Kartičku využije vícekrát týdně 41,3 procenta Čechů.
Zákaznické programy používají nejčastěji lidé v Jihočeském kraji, kde věrnostní kartičku použije vícekrát za týden 65,1 procenta obyvatel, následovaní obyvateli Královéhradeckého kraje (56,5 %) a Kraje Vysočina (47,6 %). Naopak nejméně často používají věrnostní karty, aplikace či nasbírané body lidé v Pardubickém kraji, kde je vícekrát za týden využije pouze čtvrtina obyvatel.
Průzkum, z něhož data vycházejí, provedla v listopadu společnost Instant Research/Ipsos a zúčastnilo se ho 840 lidí. Slevy v supermarketech dlouhodobě kritizuje Potravinářská komora, podle které pak zákazníci ztrácejí pojem o skutečné ceně potravin.