Hlavní obsah

Češi denně obdrží přes milion zásilek. Jak online nakupují ženy a jak muži?

Foto: Shutterstock, DisobeyArt

Češi přes internet nejčastěji pořizují oblečení.

V Česku roste počet lidí, kteří používají internet. Také k nakupování ho využívá více než polovina obyvatel – od roku 2019 stoupl počet online nákupů o 18 procent. Před Vánoci se ale e-shopy mohou potýkat s nedostatkem zboží.

Článek

V Česku používá internet přes 83 procent osob starších 16 let a 57 procent přes něj nakupuje zboží či služby. Online se lidé nepřipojují pouze z počítačů a notebooků, ale i z chytrých telefonů, a to dokonce nejčastěji, jak uvádí Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti Českého statistického úřadu (ČSÚ).

„Mobilní telefon je pro Čechy nejčastějším zařízením, na kterém používají internet. V současnosti je na telefonu online již 72 procent osob starších 16 let, mezi mladými ve věku 16 až 34 let internet v mobilu používá dokonce 98 procent z nich,“ říká Myšková Skarlandtová. U seniorů je však situace značně rozdílná. „Oproti tomu v případě lidí starších 75 let využívá tuto možnost pouze osm procent osob.“

Přechod do online světa urychlila i pandemie covidu-19, mezi roky 2019 a 2020 je jasně zřetelný skok. Zapříčinilo ho mimo jiné uzavření kamenných prodejen v první vlně lockdownu i před Vánoci. Od roku 2019 stouplo nakupování přes internet o 18 procent.

Lidé si nakupování vánočních dárků přes internet oblíbili, jak pro Seznam Zprávy potvrdil i Kamil Chalupa, tiskový mluvčí Zásilkovny, která se zaměřuje na přepravu balíků. „Zvýšený zájem o doručování zásilek vidíme již od začátku října.“ říká Chalupa. „Největší vytížení vždy přichází s nákupy na Black Friday, tedy na konci listopadu a dále pak až do poloviny prosince, kdy se objem přepravených zásilek zvyšuje až trojnásobně.“

Chalupa předpokládá, že počet přepravených zásilek za rok 2021 přesáhne 70 milionů kusů a meziroční růst Zásilkovny bude 80 procent. „V průměru se nyní blížíme číslu téměř 500 000 zásilek za den,“ dodává mluvčí Zásilkovny. Stejný počet denně přepravených zásilek hlásí i Česká pošta.

Ženy nakupují přes internet raději

Nejčastěji si Češi přes internet pořizují oblečení. Ve druhém čtvrtletí letošního roku si ho online pořídilo 39 procent zákazníků, což je o 9 procentních bodů více než před rokem. V nákupu oděvů dominují ženy. Oblečení si online nakoupilo 48 procent z nich. Meziročně vzrostl také počet těch, kteří si objednali jídlo z restaurací, a to z 13 na 20 procent.

U výběru zboží nakoupeného na internetu je pak značný rozdíl mezi ženami a muži. Ženy více nakupují oblečení, kosmetiku, potraviny a věci pro děti, muži naopak častěji objednávají jídlo z restaurací, vybavení do domácnosti, sportovní potřeby a elektroniku.

Zatímco ženy raději nakupují ve středně velkých částkách, 2500 Kč až 10 000 korun, které online utratilo 31 procent z nich, muži se nebojí pořídit si dražší věci. Zboží za více než 10 000 korun si pořídilo 17 procent z nich.

Nejvíce nakupují lidé v mladém věku, tedy v 25 až 34 letech. Naopak nejméně nakupují lidé starší 65 let. Internet používá 56 procent z nich a v domácnosti ho nemá zavedeno ani polovina seniorů.

Rozhodný den vybrán

Podniky zajišťující přepravní služby v Česku si již stanovily takzvaný „rozhodný den“, do kdy musí obdržet zásilku, aby se k zákazníkovi stihla dostat do Štědrého dne. Česká pošta si datum zvolila těsně před Vánocemi – 22. 12. Detaily Seznam Zprávám sdělil tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

„22. prosinec je nejzazší datum pro předání zásilky České poště, nikoli objednání na e-shopu. Ten také potřebuje určitý čas na zpracování objednávky.“ Pokud by balík přece jen nebyl dodán, je podle Vitíka možná reklamace.

Podle mluvčího České pošty se však lidé nemusí opožděného doručení obávat. „Na vánoční provoz jsme připraveni, nabírali jsme brigádníky, proto zpoždění nehrozí. Navíc oproti loňskému roku nejsou uzavřené kamenné obchody, proto lidé využívají i je, nejen e-shopy.“

Pokud chcete přepravit zboží přes Zásilkovnu, musíte si ho objednat už dříve. „Nejdůležitější je předat nám zásilku s dostatečným předstihem. Na základě toho, kde zásilky zákazník podává, doporučujeme dvě data: Pokud podává zásilku na některém z našich výdejních míst, je to pátek 17. prosince, pokud je to na některém z našich dep, je to pondělí 20. prosince,“ říká mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.

Ve středu však Zásilkovna na svém facebookovém profilu zveřejnila příspěvek s omluvou zákazníkům za zpoždění některých zásilek. Někteří v komentářích reagují shovívavě a chválí si jinak dobré schopnosti firmy, jiní se rozčilují, že jim zásilka objednaná již v listopadu ještě nedorazila nebo jim nefunguje aplikace Zásilkovna.

Nedostatek zboží

Opožděná zásilka však nemusí být jediným problémem, kterému musí zákazníci v této době čelit. Kvůli zdražující námořní dopravě nedochází dostatečné množství některých druhů zboží, aby se vyrovnalo poptávce. Seznam Zprávám to potvrdila mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

„Zájem o zboží z Asie je v současnosti extrémní, ale volných kapacit je málo. Došlo také k velkému růstu cen námořní dopravy, a to v některých případech až o desetinásobek. To samozřejmě významně zvyšuje ceny zboží a v některých případech to způsobuje, že se ho dodavatelé rozhodnou ani nepřivézt.“

Stejné problémy zmínila pro Seznam Zprávy i mluvčí Alzy Daniela Chovancová. „Hůře sehnatelné jsou například levné notebooky v ceně do 15 000 korun. Výrobci totiž raději instalují omezený počet komponentů do dražších modelů. Ovlivněná je také šíře nabídky praček, lednic, myček či velkých chytrých televizí. Poptávka výrazně převyšuje nabídku u nových modelů iPhonů, grafických karet a u herních konzolí, které jsou velmi oblíbeným vánočním dárkem.“

Oba e-shopy proto vyzývají zákazníky, aby s nákupem těchto druhů dárků neotáleli a pořídili si je co nejdříve, dokud jsou ještě k dispozici. Přestože největší procento Čechů, kteří nakupují online, pořizuje zboží od výrobců z Česka, může se dotknout nedostatek produktů i nich. Většina českých e-shopů totiž objednává zboží či komponenty mimo Českou republiku.

Premianty EU jsou Dánové

Ze zemí EU se podle Eurostatu přes internet nejvíce nakupuje v Dánsku. Zboží online si tam pořizuje přes 79 procent lidí. Naopak nejméně se přes internet nakupuje v Bulharsku, kde pouze kamenné obchody nevyužívá jen 15,6 procenta obyvatel.

V Evropské unii používají internet k nakupování mladí lidé 2,5krát více (83 %) než lidé nad 65 let (33 %). Během výzkumu také 19 procent všech dospělých uvedlo, že si přes internet nikdy nic nekoupilo. Nejvíce jich bylo z Bulharska, Rumunska, Itálie, Řecka a Portugalska.

Doporučované