Článek
Co se v analýze dočtete
- Za poslední dva týdny je z více než 11,6 tisíce zmínek o prezidentských kandidátech v médiích skoro třetina věnována Andreji Babišovi.
- Skoro polovina zpráv o expremiérovi je negativních.
- Sociologové se shodují, že i to hraje ve prospěch šéfa hnutí ANO.
- Babišova sebeprezentace je postavena na negaci demokratických institucí a aktérů, staví se do role ‚vyvrhele‘, takže mu negativní zprávy pomáhají.
- Ublížit by mu mohla snad jen aktuální aféra, kdy jej školáci v televizním pořadu usvědčili z neznalosti trivialit.
Na prvním místě Andrej Babiš, pak dlouho nic. Následuje Danuše Nerudová, Petr Pavel, opět prázdno a poté ostatní kandidáti na nového českého prezidenta. Alespoň tak vypadá analýza mediálního obrazu vycházející z dat společnosti Monitora Media za posledních 14 dní.
Špatný obraz je lepší než žádný
Podle ní byla za poslední dva týdny z více než 11,6 tisíce zmínek v médiích skoro třetina o bývalém premiérovi, necelá pětina o jediné kandidátce a téměř 16 procent o generálovi ve výslužbě.
„Pro politickou kariéru jsou důležité dva faktory: známost a oblíbenost,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy politolog Masarykovy univerzity v Brně Miloš Gregor. „To, že je Babiš dlouhodobě nejviditelnějším politikem, ať už díky médiím, která si koupil, nebo médiím, která mu fandí, ale i díky médiím, která píší o jeho problémech a kauzách, mu dává neoddiskutovatelnou výhodu právě oné známosti.“
„U Andreje Babiše jde o dlouhodobý fenomén. Je výrazným a viditelným politikem se vším, co k tomu patří,“ připomíná Petr Just, vedoucí katedry politologie a anglofonních studií Metropolitní univerzity Praha. „Navíc není zmiňován jen v souvislosti s politickými aktivitami, ale i v souvislosti s jeho obchodními a podnikatelskými zájmy a s kauzami, jichž je aktérem.“
Obsah článků, které o šéfovi ANO vychází, to potvrzuje. Babiš sice v mediálním prostoru dominuje, z šestice Monitorou vybraných kandidátů mají ale výstupy s jeho jménem nejhorší sentiment. Negativní má téměř polovina (46 %) z nich, druhá Nerudová má o deset procentních bodů méně. Naopak pozitivní sentiment mají nejčastěji texty zmiňující odboráře Josefa Středulu.
Negativita však jednomu z favoritů na prezidentský post neubližuje. „Přes veškeré kauzy a medializaci své osoby i v negativním světle si stále udržuje širokou základnu podporovatelů. Nezdá se, že by mu to nějak zásadně škodilo,“ upozorňuje Just.
„Sentimentální zabarvení je něco, co sice zdánlivě hraje v Babišův neprospěch, ale když si uvědomíme, že jeho sebeprezentace je postavená na negaci demokratických institucí a aktérů, že se sám staví do role jakéhosi ‚vyvrhele‘, tak se mu mezi jeho voliči daří tento sentiment využít ve svůj prospěch,“ doplňuje Gregor.
Babiš se podle něj prezentuje jako „někdo nepohodlný, jako obětní beránek, kterého se systém snaží poškodit. Jeho příznivci už pak málokdy dohlédnou, že se při kritice jedná o reálné problémy a kauzy, které si Andrej Babiš způsobil sám svým někdy až protiprávním jednáním.“
Škola proti Babišovi
Jeden moment z poslední doby však podle Gregora Babišovi uškodit mohl. Nešlo přitom o vyhrocenou debatu ani o incident na cestách po republice. Naráží na virálně se šířící video z pořadu TV Prima „K tabuli!“
Anketa
„Jako voliči si rádi namlouváme, že se rozhodujeme rozumově pro toho kandidáta, který je nejlepší – ať už si pod tím představíme cokoliv,“ vysvětluje Gregor. „Pravdou ale je, že naše rozhodnutí jsou mnohem víc emotivní, než by se nám líbilo, a jsou ovlivněna právě tím, v jakých souvislostech o kandidátech slýcháme. Takže bude-li nám někdo pořád dokola opakovat, že nějaký kandidát je hloupý a lhář, přinejmenším to nahlodá naše odhodlání.“
Zmíněná návštěva na škole, kde žáci kandidátům pokládají otázky, by proto mohla být problém. Předseda ANO si dobře nevedl. „I to je jeden z důvodů, proč Andreji Babišovi nepomohla scénka, během které ho z neznalosti usvědčili žáci základní školy a měli z něj srandu,“ říká Gregor. „To je totiž obrázek, který o sobě kandidát logicky nechce šířit – kdo z voličů chce za prezidenta někoho, komu se kvůli neznalosti a hlouposti smějí děti na základní škole?“
Babiš nedouk
Nejstrašlivější je samozřejmost, s jakou Andrej Babiš svou ignoranci vystavuje, když se nedotčen znalostmi běžného českého občana uchází coby prezident o právo tyto občany zastupovat.
Just připomíná ještě jeden fenomén, a to sociální sítě. „Babiš se sám hodně angažuje na sociálních sítích, což rovněž zvyšuje následnou medializaci jeho osoby, protože některé zpravodajské servery hodně pracují s prohlášeními a vyjádřeními politiků na sociálních sítích jako se zdrojem svých informací,“ připomíná.
Jeho slova dokládá statistika. Babiš byl v posledních dvou týdnech zmíněný skoro v 60 procentech postů na sociálních sítích týkajících se některého ze šestice kandidátů. Vrchol dosahu byl právě po vydání pořadu televize Prima, navázala na to další soudní řízení v kauze Čapí hnízdo.
Mimochodem, Nerudová byla zmíněna v pětině případů, Pavel v necelých 14 procentech.
Hlavní je být na očích
Být vidět je tedy podle odborníků velmi důležité, i kdyby to mělo být ve špatném světle. „Samozřejmě že záleží na charakteru kandidáta. Kandidáti, kteří se chtějí za každou cenu profilovat jako extrémně pozitivní, takoví Mirkové Dušínové, by o negativní medializaci patrně nestáli,“ vysvětluje Just. „Obecně mi ale přijde, že i negativní medializace, pokud má nějaké hranice, je pořád pro kandidáta lepší než žádná.“
Záleží podle něj i na citlivosti voličské základny politika a na tom, co mu u elektorátu projde. „Jsou politici, jimž jejich voliči odpustí téměř vše, snad i kdyby někoho zabili. A jsou politici, jejichž podporovatelé jsou na ně mnohem přísnější.“
„Viditelnost a s tím spojená známost kandidáta a povědomí o něm u široké veřejnosti mají zásadní vliv,“ dodává Just. „Tady si třeba myslím, že je postupný nárůst podpory u Danuše Nerudové. Její zprvu nízká podpora korelovala s malou známostí, ale postupně rostly obě hodnoty – známost i podpora.“
Když kandidátovi na prezidenta ujíždějí nervy
U pražského městského soudu pokračovalo tento týden jednání v kauze Čapí hnízdo. Obžalovaný Andrej Babiš tentokrát držel emoce jen velmi těžko.
„Být mimo média znamená být mimo pozornost občanů. To si nemůže přát žádný politik, pokud se chce k moci dostat demokratickou cestou, tedy zvolením,“ připomíná Gregor.
Může tedy menší mediální prostor škodit například Pavlu Fischerovi nebo Marku Hilšerovi, kteří nejsou tak vidět? „Pavlu Fischerovi a Marku Hilšerovi dle mého mínění škodí zejména to, že svoji kandidaturu na prezidenta nemyslí vážně. Jinak si totiž neumím vysvětlit skutečnost, že nevedou téměř žádnou kampaň a využívají pouze formátů, které jim zdarma poskytují média,“ odpovídá Gregor. „Naopak si troufám říci, že nebýt médií, preference těchto kandidátů jsou ještě nižší.“
Podívejte se na přehled zmínek podle médií a klíčová slova vyskytující se ve spojení s jednotlivými kandidáty.