Článek
Premiér Andrej Babiš přišel s návrhem udělit maturitu studentům středních škol na základě průměru za všechny roky studia. Velká část učitelů to vnímá jako znevažování dosavadní práce ve ztížených podmínkách.
„Osobně si myslím, že většina studentů se od začátku školního roku na maturitu připravuje a většina učitelů se zase snaží tyto studenty podpořit. Kdyby vešlo v platnost takovéto rozhodnutí o takzvané úřední maturitě, tak by to byla velká rána jak pro vyučující, tak pro žáky,“ říká ředitelka Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová.
Učitelé a ředitelé středních škol a gymnázií návrh úřední maturity, se kterým přišel premiér Andrej Babiš ve čtvrtečním rozhovoru pro MF Dnes, většinou kritizují. Podle nich tímto návrhem Babiš znevažuje práci učitelů a studentů, kteří se na zkoušku dospělosti připravují.
„Domnívám se, že kdyby se řeklo, že žádná maturita nebude, tak by řada učitelů i studentů ztratila motivaci ke své další práci. Ve čtvrtých ročnících jsme provoz přizpůsobili tomu, aby se posílily maturitní předměty, což bylo i doporučení Ministerstva školství. A teď se nám řekne, že to vlastně všechno bylo zbytečné,“ dodává Kmentová.
„Pokud chceme udělovat úřední maturity, tak by k tomu měl být jasný důvod. Z mého pohledu by to mohla být maximálně bezpečnost při zkoušce – aby se zamezilo nákaze. Důrazně bych se vymezila proti narativu, že výuka už rok neprobíhá a nedá se to dohnat. To je vyloženě facka do tváří všem učitelům a studentům, kteří i za dané situace tvrdě pracují,“ uvedla pro Seznam Zprávy předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Fakt, že Babiš tento návrh komunikoval skrze média a rozhodl se tak na základě „příběhů studentů“, kteří ho měli kontaktovat, se učitelům také nezamlouvá. Vnímají ho jako populistický.
„Podobná sdělení by se neměla takovýmto způsobem pouštět do médií s tím, že se počká, co na to veřejnost, a pak se to teprve nějak rozhodne. Navíc bez konzultace s Ministerstvem školství nebo s řediteli a pedagogy „v terénu“, jen populisticky na základě hlasů studentů,” pokračuje Mazancová.
Babiš v rozhovoru také zmínil, že zájemci by si mohli zkoušku dospělosti složit i v tradiční formě, pokud by nesouhlasili s udělením úřední maturity. Tam však podle Jiřího Zajíčka, ředitele Masarykovy střední školy chemické a předsedy Unie školských asociací CZESHA, vyvstává další problém.
„Pokud by došlo na tu variantu, že si zájemci budou moci zkoušku složit klasickým způsobem, tak tu budeme mít dvě verze absolvování středního vzdělání s maturitou s jinými podmínkami certifikační zkoušky a standard u takové zkoušky má být nastaven u všech studentů stejným způsobem,“ říká Zajíček.
Studenti by s takovým způsobem zakončení studia vesměs souhlasili. Například zástupcům studentstva v podobě České středoškolské unie se myšlenka úřední maturity zamlouvá. I mezi učiteli se najdou tací, kteří úřední maturitu podporují.
„Já s nápadem nahrazení klasických maturit maturitami úředními souhlasím. Ne kvůli tomu, že bychom distanční výuku nějak nezvládali, ale proto, že si myslím, že bychom nezvládli zajistit bezpečnost těch zkoušek,“ vysvětluje Dagmar Daňková, učitelka vyučující na Gymnáziu Zlín-Lesní čtvrť.
Maturita online?
Další možnou variantou, jak se vypořádat s maturitou v rámci momentální situace, by mohla být distanční forma zkoušky. Zástupci ze středoškolských pedagogických sborů se domnívají, že by se mohlo jednat o reálnou možnost.
„Myslím si, že je mnohem lepší nápad se pokusit zorganizovat maturitní zkoušku distančně. Je to mnohem lepší než dát tímto způsobem maturitu úředně všem. Tímto způsobem bychom taky aspoň zachovali zdání toho okamžiku, že se to studium pro studenta uzavírá,“ říká Petra Mazancová.
S možností online podoby zkoušky souhlasí i Jitka Kmentová z Gymnázia na Zatlance: „Pokud bychom dostali pokyn, že studenti nesmí do školy a maturita bude probíhat online jako dosavadní výuka, tak bychom to nějak zvládli.“ V tomto případě však není jasné, jak by vypadaly písemné testy. Zároveň jsou tu však i obavy o technické zajištění zkoušky a s tím spojené možné komplikace, které by třeba mohly některé studenty znevýhodnit.