Článek
Šiřitelé dezinformací podle Františka Vrábela velmi chytře využívají toho, že Facebook cílí svou reklamu na konkrétní uživatele a funguje na základě malých skupin (sociálních bublin), které vybírá na základě jejich zájmů. Sociální sítě pak velmi dobře slouží k přebíraní a nafukovaní zpráv z dezinformačních webů.
„Umělá inteligence rozpoznala, že udrží ty lidi před tou stránkou, když jim dává stále radikálnější obsah. A tady tím mechanismem se ta společnost radikalizuje, udržuje ji tím extrémním obsahem,“ vysvětluje.
Celý pořad Výzva s Františkem Vrábelem:
Podle něj by státy a Evropská unie měly začít sociální sítě výrazně regulovat a zakázat jim získávání některých druhů informací o uživatelích.
„Musela by to být regulace algoritmů. Musí mu být (Facebooku) omezeno, jaké informace může sbírat. Například, že nemůže poslouchat vaše soukromé rozhovory v kuchyni, což dělá a podle toho vám pak posílá reklamu,“ říká šéf společnosti Semantic Visions.
„Mělo by se to omezit tak, aby algoritmus (Facebooku) pracoval s dramaticky omezeným počtem reklamních cílů, že jich nebudou desítky nebo stovky milionů, a nedrobil tak společnost. A také by lidé měli dávat souhlas s každou jednotlivou informací, kterou u nás jako u uživatelů Google sleduje,“ odhaluje svůj recept muž, jehož firma analyzuje 90 procent světového zpravodajského obsahu na internetu, najímají si ho zahraniční společnosti a jeho motto je boj proti fake news.
Jeho tým také dostal od vlád Velké Británie a USA 250 tisíc dolarů právě na boj s dezinformacemi na internetu.
Proč si myslí, že prezident Miloš Zeman šíří ruskou propagandu? Jaké pro to má důkazy? A jak se do veřejného prostoru dostávají dezinformace?
Podívejte se na celou Výzvu s Františkem Vrábelem.