Článek
Rob Goldman, ředitel reklamy Facebooku, minulý týden na Twitteru napsal, že síť mikrofony k odposlechům nepoužívá a nikdy nepoužívala.
Goldman tweetem reagoval na nepřímé obvinění, které vůči němu vznesl PJ Vogt, jeden z moderátorů Reply All, amerického podcastu o technice. „Zavolejte nám, pokud věříte, že Facebook používá váš mikrofon, aby vás špehoval kvůli cílení reklamy,” napsal PJ Vogt na svůj Twitter.
„Starám se o zavádění reklamních nástrojů na Facebooku. Nepoužíváme a nikdy v minulosti jsme nepoužívali mikrofony kvůli reklamě,” reagoval na svém Twitteru Goldman.
Později dodal, že to samé platí pro Instagram, sociální síť, kterou Facebook také vlastní.
V reakci na tweet PJ Vogta z Reply All si jeden z uživatelů například stěžoval na to, že mu Facebook začal podsouvat reklamu na krmivo pro kočky poté, co mluvil o tom, že si kočku možná pořídí, ale nepsal o tom na internet. Další se připojili s podobnou zkušeností.
Spekulace o odposlouchávání uživatelů Facebookem nejsou žádnou novinkou. Začaly už v roce 2014, kdy síť spustila funkci, která se při psaní statusu snaží rozpoznat hudbu či televizní pořad běžící v pozadí, aby je v něm následně mohla označit. Uživatelé tehdy přišli s podezřením, že aplikace používá mikrofon k odposlouchávání. Společnost to však popřela.
Zastánci Facebooku oponují, že firma spíše efektivně pracuje s daty, která o sobě uživatel dříve poskytl. Při počtu 1,7 miliardy uživatelů, na které síť denně reklamu cílí, jsou takové občasné „podezřelé” náhody prý zkrátka nevyhnutelné.
Web thenextweb.com zmiňuje jako jedno z možných vysvětlení takzvané kognitivní zkreslení. Při tom člověk vidí zdánlivě nadměrně často něco, o čem nedávno slyšel nebo mluvil. A to je důsledkem toho, že se na danou věc najednou více soustředí.