Článek
Jeden špatný krok může někoho o velké peníze připravit a jinému je přihrát. V případě komunikační aplikace WhatsApp jde o desítky milionů klientů, kteří se kvůli změnám podmínek Zásad ochrany osobních údajů s „WA“ rozloučili a přesedlali na konkurenční platformy Telegram, Signal a další.
Na chystanou úpravu začal WhatsApp upozorňovat už v lednu, platit měla od 8. února, a pokud by ji uživatel neodsouhlasil, tak by nemohl komunikační síť nadále používat. Jenže se mezi dvěma miliardami uživatelů začala šířit zpráva, že se mateřská společnost WhatsAppu chystá využít data klientů k lepšímu cílení reklamy.
A protože tou „matkou“ není nikdo jiný než Facebook, jehož algoritmy na vytěžování klientských dat patří k těm nejpropracovanějším, následovala vlna odchodů. Nezabránilo tomu ani vysvětlování, že zprávy uživatelů zůstávají zašifrované a nikdo se k nim nedostane. A že v bezpečí jsou i data o poloze klienta nebo jeho telefonní seznam.
Nakonec se manažeři WhatsAppu rozhodli ke kapitulaci, minimálně dočasné. Nové zásady mají začít platit až od 15. května, získaný čas chce firma využít k vysvětlování, k čemu se vlastně klienti upíší, když kliknou na „souhlasím“.
Nové podmínky se mají týkat jen služby WhatsApp Business, kterou využívá asi 175 milionů uživatelů a se kterou má firma velké plány, jako přímé nákupy nebo prohlížení produktů. V porovnání se zbytkem platformy jde tedy o zlomek. Ale nikde není napsané, že co platí pro část WhatsAppu, nebude za pár měsíců platit pro většinu.
Pro všechny to totiž platit téměř určitě nebude, evropské uživatele chrání směrnice o ochraně osobních údajů GDPR a pro Evropany proto WhatsApp připravil jiné zásady než pro zbytek světa.
Určitá nedůvěra vůči Facebooku je namístě, byla to společnost Marka Zuckerberga, která před sedmi lety slibovala, že hradbu mezi WA a zbytkem svého impéria nestrhne - což se chystá porušit. Došlo tak na slova Briana Actona, spoluzakladatele WhatsAppu, který kvůli sbližování s Facebookem a obavám o data uživatelů firmu před velkou fúzí opustil a rozběhl další aplikaci - jmenuje se Signal.
Je to přesně ta platforma, která se chlubí tím, že sbírá o uživatelích jen nezbytné minimum dat (žádná aplikace se úplně bez dat uživatelů neobejde), a kterou mnohým uživatelům představil Elon Musk jednoduchým tweetem „Používejte Signal“.
Use Signal
— Elon Musk (@elonmusk) January 7, 2021
Dopad devíti písmen od šéfa automobilky Tesla byl ihned znát, aplikace pod náporem nových uživatelů na pár hodin zkolabovala - v Česku pro to používáme výraz „byla přetížená“.
Až čas však ukáže, jak si WhatsApp a jeho konkurenti nově rozdělí hřiště a zda úprk k novým platformám nebyl jen dočasnou „nevěrou“.