Článek
Společnost Facebook poodhalila svou strategii boje proti falešným zprávám, jejíž součástí má být také nová kampaň o mediální gramotnosti s radami pro identifikaci nepravdivých sdělení. Firma bude také v nadcházejících týdnech žádat akademiky, aby navrhli metody, kterými by se dal změřit objem a účinek dezinformací na Facebooku.
Coby úvod do tematiky falešných zpráv a boje s nimi zveřejnil Facebook krátký dokumentární film Facing Facts, v němž několik vývojářů popisuje výzvy spojené s tažením proti online dezinformacím. Otázka falešných zpráv na největší sociální síti světa se dostala do centra pozornosti zejména v důsledku posledních prezidentských voleb ve Spojených státech a podezřením na pokus o jejich ovlivnění ze strany Ruska. „Myslím, že to podrobné zkoumání bylo ve své podstatě zdravou věcí,“ říká ve videu jeden z viceprezidentů Facebooku Adam Mosseri.
„Sdělení je jasné: Facebook ví, že to zoral a chce nám všem dát na vědomí, že ví, že to zoral. Firma se přiznává a žádá o vykoupení,“ okomentoval video šéfredaktor technologického měsíčníku Wired Nicholas Thompson.
Podle Facebooku je fenomén dezinformací komplikovaným problémem a firma k němu proto přistupuje z různých úhlů. Jednou ze složek jejich potlačení má být nová kampaň mediální gramotnosti, která poskytne tipy na odhalení falešných zpráv, jakož i další informace o krocích sociální sítě. Tato sdělení se mají uživatelům v USA a dalších zemích začít zobrazovat na hlavní stránce Facebooku v průběhu letošního roku.
Facebook chce do boje s dezinformacemi zapojit také akademickou sféru. Už v dubnu spustil speciální iniciativu s cílem zanalyzovat dopad sociálních médií na volby, potažmo na demokracii jako takovou. Nyní hodlá akademikům umožnit, aby zkoumali množství a dopady falešných zpráv na této sociální síti. Badatelé s nejlepšími návrhy dostanou od společnosti peníze a přístup k neveřejným souborům dat, soukromí uživatelů ale prý bude zachováno.