Hlavní obsah

Expertka: Letecký průmysl bude potřebovat 200 miliard dolarů

Rozhovor s Kateřinou Urbanovou.Video: Oliver Sálus

Přísná opatření jednotlivých zemí dopadají především na letecký průmysl. V jakém je stavu?

Článek

Škody, které koronavirová krize způsobí leteckému průmyslu, se přestávají počítat. Situace se podle Kateřiny Urbanové, šéfredaktorky časopisu ACE - Aerospace Central Europe, vyvíjí až příliš dynamicky a dramaticky. „Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA začátkem března přišla s nejčernějším scénářem, který počítal se ztrátou 113 miliard dolarů. Ta ale byla překonána. Spojené státy přišly se zákazem letů z schengenského prostoru, čímž tato hranice padla,“ říká Urbanová. Aby letecký průmysl přežil, bude podle IATA potřebovat až 200 miliard dolarů.

Kolik aerolinek současnou krizi nepřežije, závisí na jednotlivých státech a podpoře, které se aerolinkám dostane. „Ryanair omezil své lety, Austrian Airlines zastavily svůj provoz, SAS propustila většinu svých zaměstnanců a Flybe, která na tom nebyla s cash flow nejlépe, krachuje. Některé aerolinky by mohlo zachránit zestátnění. O tom uvažuje Itálie a Air Italy,“ upřesňuje šéfredaktorka.

Ne všechny aerolinky umožňují pasažérům zrušení letenek a vrácení peněz. Většina těch evropských ale takovou možnost nabízí. „Buď zrušit, nebo bezplatně přebookovat na pozdější termín umožňuje většina evropských aerolinek,“ říká Urbanová. Ve Spojených státech jsou ale společnosti obezřetnější. „Z důvodu cash flow si u většiny amerických společností můžou lidé letenku přerezervovat, bezplatné zrušení ale zatím není možné,“ dodává.

Značně omezený je pochopitelně i provoz letišť. Zatímco vídeňské je uzavřené, Letiště Praha funguje v omezeném provozu pro cizince, kteří se chtějí dostat zpět domů.

Doporučované