Hlavní obsah

Piráti a STAN nezačali šťastně. Přísaha může dojet na debaty, tvrdí experti

Foto: Jan Mihaliček

Přísaha v průzkumech Medianu měsíc od měsíce roste. Ve volbách ale může být vše jinak, říkají experti.

Andrej Babiš se dotahuje zpátky na čísla, ve kterých se jeho hnutí pohybovalo před krajskými volbami v loňském roce. Oslabuje koalice Pirátů se Starosty, ale také SPD.

Článek

Červencový model agentury Median ukázal, že koalice Spolu u voličů posiluje. S 21,5 procenty se vyšvihla na druhé místo před Piráty a Starosty, kteří ztrácí procento a půl.

„Rozdíl mezi těmito subjekty beru jako indicii, že Spolu je v současnosti pro voliče přitažlivější. Data se však neustále mění, stejně jako politická situace,“ komentuje průzkum jeden z jeho autorů a zároveň ředitel agentury Median Přemysl Čech.

Že Pirátům aktuálně „chybí šťáva“, je slyšet v posledních dnech z mnoha stran. „Nezačali volební kampaň úplně šťastně. Za jejich propadem stojí neschopnost vzbudit ten takzvaný ,wow efekt' a úspěšná protipirátská rétorika hnutí ANO,“ říká sociolog a statistik Jan Herzmann s tím, že taková situace automaticky nahrává koalici Spolu.

Kromě Pirátů se příliš nedaří ani SPD Tomia Okamury. Zatímco v dubnu měla v průzkumu Medianu 11,5 procenta, teď je to jen 7. Nedosáhla by tak ani na zisk z posledních voleb. „U SPD pokračuje pokles preferencí. Současný potenciální zisk 8 % je o zhruba 2 procentní body nižší než ve volbách 2017,“ píše se ve zprávě Medianu.

Přísaha roste

Postupně naopak posiluje Přísaha Roberta Šlachty. Aktuálně jí průzkum predikuje potenciální zisk 6,5 % hlasů, minulý měsíc to bylo 6 % a v květnu 4 %. Přísahu podle Medianu preferuje věková skupina nad 55 let, ale ani u lidí mezi 35–54 let není podpora zanedbatelná.

Šlachtovi podle Herzmanna pomáhá to, co dříve stálo i za úspěchem Tomia Okamury – touha části voličů najít „spasitele“. „Na této poptávce v minulosti vyrostlo už několik stran, včetně hnutí ANO nebo Okamurovy SPD,“ dodává Herzmann.

Atraktivní je podle něj pro voliče protikorupční zaměření Přísahy a její mimořádná aktivita v kontaktní kampani. Dává ale k dobru historické srovnání s podobnými subjekty, které se v průzkumech pohybovaly vysoko, u voleb však vyhořely.

„Strana Důchodci za životní jistoty, která kandidovala v roce 1998, měla pár měsíců před volbami něco kolem 10 procent. Pak ale jejich zástupci začali chodit do televizních a rozhlasových debat, kde se ukázalo, že nejsou schopni držet krok s ostatními,“ vzpomíná Herzmann.

Na první místo se znovu vrátilo hnutí ANO. „ANO je v tuto chvíli dominantní síla na politické scéně, ale byl bych opatrný s děláním jakýchkoliv závěrů. Jsou před námi ještě dva měsíce, během kterých se může odehrát spousta věcí,“ uvedl ředitel Medianu Čech.

Za kandidáta na vítězství si v současné době netroufá označit nikoho. „Jsou zde tři silné subjekty, které si to u voleb rozdají. ANO se sice podařilo přečkat oslabení popularity, není to však nic definitivního,“ míní Čech. Rozhodovat podle něj bude zejména další průběh koronavirové pandemie a kampaně, které proti sobě jednotlivé strany povedou.

Jak si vedou politické strany v předvolebním modelu Seznam Zpráv:

Náskok hnutí ANO přisuzuje sociolog Herzmann především zlepšené koronavirové situaci a spokojenosti s ekonomickou situací u poměrně velké části veřejnosti. Svou roli podle něj sehrává také protimigrační rétorika Andreje Babiše, na kterou můžou slyšet někteří voliči SPD nebo ČSSD.

Přemysl Čech dodává, že za úspěchem ANO premiéra Andreje Babiše stojí také skvěle zvládnutá marketingová komunikace s veřejností. „Daří se jim upozaďovat nezvládnutou pandemii v předešlých měsících a využívat slabiny ostatních stran.“

Doporučované