Článek
Náměstek pro dopravu Petr Dolínek se rozhodl zprovoznit metro D pouze s nástupní stanicí v Písnici a přestupním uzlem na Pankráci. Zbývajících šest stanic, které měly obsloužit jih Prahy, by se mohlo dostavět později.
„Možné to je, ale technologický postup by byl velmi složitý,“ upozorňuje dopravní expert Václav Malina.
Kromě složitějších technologií by stavbu prodražily také nucené odstávky. „Stavět za provozu je vždy hrozně drahé. Tady by ty odstávky musely být dlouhé, protože nemůžete jezdit a dva metry nad tubusem kutat,“ dodává Malina.
Podle náměstka Dolínka by ale stavbu víc prodražily další roky čekání.
To, že účty narostou, říká i někdejší šéfka kvality Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová.
„Pokud by se nejdříve prorazil tunel a stanice se dodělaly sice později, ale ještě před spuštěním, dražší by to být nemuselo. Ale dostavovat až za provozu? Tam budou obrovské náklady. Jen to bezpečnostní zařízení, které bude muset být už v provozu a pak se bude muset předělávat,“ konstatovala Pošvářová.
Že se stavba za provozu nevyplatí, upozorňuje i pražský dopravní podnik. „Dostavba při provozu a za výluk je výrazně technologicky i finančně náročnější,“ uvedla mluvčí Aneta Řehková.
Problém ale není jen v ceně samotné stavby – Praha kvůli plánu utratí více i za provoz veřejné dopravy na jižním městě. Bude platit metro, ale zároveň musí ponechat síť autobusů. „Metro budou moci využívat Středočeši. Ale jinak celá ta oblast zůstane bez obsluhy a bude se muset dál spoléhat na autobusy. Takový souběžný provoz je velmi neekonomický,“ myslí si Malina.
Tento expert navíc upozorňuje na to, že pokud má Praha už nyní problémy s výkupem pozemků, ve chvíli, kdy se metro rozjede, stane se doslova rukojmím jejich vlastníků. „Teď ještě mohou hnout s trasou, ale když už to bude stát… Cena rozhodně nezlevní, spíš naopak,“ odhaduje Malina.
Dolínkův plán se nelíbí pražské opozici ani komunálním politikům. Například lidé v městské části Praha-Libuš měli mít dvě stanice v obytné zóně. Místo toho budou moci využít jen depo Písnice umístěné uprostřed polí. „Ta konečná stanice je vzdálená dva kilometry odsud, není tam žádný provoz, žádné spojení. Pro Pražany nebude mít vůbec žádný efekt," myslí si starosta městské části Jiří Koubek z TOP 09.
Šéf pražské ODS Filip Humplík rozumí tomu, že Dolínek chce začít metro stavět co nejdřív. „Otázkou je, jestli je takové metro v zájmu Pražanů. Zatím o tom nejsem přesvědčen," uvedl Humplík.