Článek
Bývalého ministra dopravy Vladimíra Kremlíka zastihl reportér Seznam Zpráv před jeho oblíbenou posilovnou. Bylo to několik dní poté, co ho premiér Andrej Babiš vyhodil z vlády kvůli zakázce za cca 400 milionů, která byla označena jako zakázka na e-shop budoucích elektronických dálničních známek a která se premiérovi zdála předražená.
Seznam Zprávy už přinesly odhalení, že však ve skutečnosti šlo o o něco jiného. O zakázku vytvořit podle pokynů tajných služeb sofistikovaný systém, který měl nejen kontrolovat vozy, zda mají zaplacený dálniční poplatek, ale především fotografovat ty, co ve voze jedou.
Ministr Kremlík odpovídá reportérovi na to, co o zakázce či o požadavcích zpravodajců věděl.
Je pravda, že systém, kvůli němuž jste byl odvolán, měl fotit kromě registrační značky pořizovat snímky řidiče a osádku vozu?
Já technické specifikace samozřejmě neznám ani je nemůžu znát, protože zadavatelem byl Státní fond dopravní infrastruktury. Ale pokud si dobře pamatuji, kolegové hovořili o tom, že to fotí ve své podstatě značku a z logiky věci, pokud to fotí značku, tak asi to dokáže fotit i víc než značku.
Zpravodajské služby, pokud vím, si na ministerstvo a na SFDI daly podmínku, aby systém uměl fotit i osádku auta. Jednali jste o tomto? Víte o tom?
Tak takovéto detaily já neznám…
Víte o tom, že to fotí i osádku auta?
Já to nemůžu vyloučit.
Jednal jste o takové věci se zpravodajskou službou?
Já ne.
Víte o tom, že by si zpravodajská služba dávala podmínky, jak má ten systém fungovat?
Podle mých informací, jaké mám od kolegů ze SFDI, si zpravodajské služby dávaly podmínky. Byly v režimech utajení podle zákona o ochraně tajných informací. I kdybych je znal, tak o nich hovořit nemůžu. Jsou k dispozici na Ministerstvu dopravy.
Koukněte se na vládu
Když se stát rozhodl, že bude shromažďovat plošným způsobem informace jako jsou obličeje lidí, předcházela tomu nějaká diskuse? S někým, kdo by řešil, že se může jednat o poměrně zásadní zásah do osobnostních práv?
Já jsem nastoupil na Ministerstvo dopravy 30. dubna loňského roku a to, o čem hovoříte, ve své podstatě asi vychází z novel zákonů, které jsou veřejně dostupné. Byly tam požadavky zpravodajských služeb. Podívejte se na veřejné dokumenty na vládu.
Ústava říká, že jako občan mohu dělat to, co mi stát nezakáže, stát může dělat jenom to, co mu zákon dovolí. Zákon nemluví o tom, že mě stát může plošně sledovat, kamkoliv jedu v autě, ani kohokoliv se mnou v tom autě. Proč taková věc je schována ve výběrovém řízení a neřeší se v rámci nějaké otevřené debaty?
Já jsem byl ministr dopravy a znám principy demokratického právního státu a určitě s vámi budu souhlasit, že stát může vykonávat pouze to, k čemu má legální licenci.
A proč v téhle věci diskuze neproběhla?
Já nevylučuji, že diskuze proběhly, já jsem jich účasten nebyl. Jak říkám, já jsem na Ministerstvo dopravy nastoupil 30. dubna a ty věci byly dávno rozběhnuté. A znovu říkám: Zadavatelem nebylo Ministerstvo dopravy, jak vyplývá nesprávně z médií, ale zadavatelem byl Státní fond dopravní infrastruktury. Což je právnická osoba, která samostatně zadávala tuto veřejnou zakázku. Nikoliv Ministerstvo dopravy.
Co jsem věděl a co jsem mohl
Proč jste nikdy jako rozumně nevysvětlil, než vás odvolali, že se nejedná o e-shop, ale o sofistikovaný sledovací systém?
Já jsem hovořil o tom, že se nejedná o e-shop, ale že se jedná o informační systém, který je daleko složitější než e-shop. A pokud jde o to, co vy dodáváte, jsou to skutečnosti, které vyplývají z vážných právních předpisů, z ochrany utajených informací a já nejsem oprávněn hovořit o utajovaných informacích. To se musíte obrátit na zpravodajské služby České republiky.
Je strašně jednoduché říci: My vás budeme sledovat, ale je to utajené, takže vám o tom nesmíme říct. To přece nejde, takhle demokratický stát přece nemůže fungovat.
To se musíte podívat na zvláštní právní úpravy zpravodajských služeb v České republice.
Já znám základní Listinu práv a svobod a znám Ústavu a v ní je, že mám právo pohybu a že mě stát nemá co šmírovat.
Já souhlasím, ale zase na druhou stranu jsou tady určité zvláštní právní úpravy, ze kterých tato oprávnění můžou vyplývat. Já je neznám, na to se musíte podívat do úprav zpravodajských služeb, já jsem byl ministr dopravy, nikoliv ministr zpravodajských služeb.
Nemáte pocit, že bylo špatné, jak jste celou věc s e-shopem vysvětlil?
Já znova říkám, zadavatelem byl Státní fond dopravní infrastruktury.
Ale odvolali vás…
Samozřejmě, že odvolali mě. Já jsem to vzal na vědomí a bylo na zadavateli, aby vysvětloval, proč postupoval a na základě čeho. Ukázalo se potom posléze, že tam nebyly některé věci, které by mohly být úplně perfektní, zjistilo se následně, že tam byly příbuzenské vztahy, zjistilo se, že jsou tam vztahy personální mezi Ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury. Mě mrzelo, že já jako ústavní činitel jsem o těchto skutečnostech nebyl informován, kdybych o nich informován byl, tak bych nepochybně určitým způsobem zasáhl.