Hlavní obsah

Exkluzivně: Volkswagen musí Čechům za Dieselgate zaplatit 533 milionů

V Česku jezdí 165 tisíc vozů ze skandálu Dieselgate. Volkswageny, škodovky, seaty a audi.

Obvodní soud Praha 8 rozhodl o odškodnění za emisní aféru. Rozhodl na základě společné žaloby, kterou podali čeští majitelé vozů Škoda a VW.

Článek

První Češi dostali černé na bílém, že mají nárok na odškodnění kvůli emisní aféře Dieselgate.

Redakce Seznamu získala čerstvý rozsudek Obvodního soudu v Praze 8, podle kterého jim musí německý koncern Volkswagen zaplatit 533 milionů korun.

Soudce rozhodl neveřejně, tedy bez jednání, už v březnu. V úterý rozsudek rozeslal stranám sporu. Verdikt zatím není pravomocný.

„Jedná se o průlom v evropské větvi této aféry. Je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se prosadit stejné odškodnění jako v USA,“ prohlásil František Honsa, advokát z kanceláře BBH, která majitele aut zastupuje.

Ve sporu, v němž padl v Praze 8 uvedený rozsudek, zažalovalo Volkswagen a Škodu Auto celkem 2435 lidí. Celkem však v Česku žalují Volkswagen a Škodu Auto více než čtyři tisícovky lidí. Každý majitel auta s motorem, který umožňoval podvádět při testování emisí, požaduje odškodnění 220 tisíc.

Zmeškali lhůtu, řekl soudce

Podle rozsudku Volkswagen prohrál – zjednodušeně řečeno – „kontumačně“.

Obvodní soud pro Prahu 8 loni na podzim vyzval Volkswagen i mladoboleslavskou automobilku, aby se k žalobě vyjádřily. Aby uvedly, jestli s nárokem na odškodnění souhlasí a aby sepsaly důkazy svědčící v jejich prospěch.

Škodovka to udělala ve třicetidenní lhůtě, Volkswagen se však soudu ozval až posledního dubna letošního roku. K podstatě sporu o odškodnění se podle rozsudku nevyjádřil, napadl však mimo jiné to, že výzvu k vyjádření mu soud poslal v češtině, i když sídlo koncernu je samozřejmě v Německu.

Celkem už žalují německé automobilky čtyři tisíce Čechů.Video: Vojtěch Blažek, Seznam Zprávy

Soudce Miloslav Sládek však toto vyjádření neuznal.

Firmy Škoda Auto i Volkswagen zastupuje podle něho v Česku stejná advokátní kancelář – takže obě musely mít informaci, že se k žalobě mají vyjádřit. Připomněl také, že z českého práva nevyplývá povinnost překládat žalovaným stranám, třeba právě zahraničním firmám, písemnosti soudu do jejich jazyka.

„Tento závěr je logický, účastníkovi nic nebrání, aby si případné soudní písemnosti nechával přeložit sám,“ uvedl v rozsudku soudce Sládek.

Žalobě o 533 milionů proto vyhověl takzvaným rozsudkem „pro uznání“. Podle principu, že když se druhá strana nebrání, se žalobou vlastně souhlasí.

Společnost Volkswagen podá proti nepravomocnému verdiktu opravný prostředek, sdělil Seznamu Jan Klíma, mluvčí společnosti Porsche Česká republika, která zastupuje v tuzemsku značku Volkswagen.

„Podle našich informací Volkswagen AG proti nepravomocnému rozsudku podá opravný prostředek, protože soud žalobu a kvalifikovanou výzvu doručoval podle našich informací v rozporu s platným evropským právem. Víme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta,“ uvedl mluvčí s upozorněním, že „společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy není stranou ve sporu a k probíhajícím řízením se tedy nemůže vyjadřovat podrobně“.

Jak dopadne odvolání?

Rozsudek není pravomocný, Volkswagen nemusí v tuto chvíli nic platit a má možnost se odvolat.

Jenže při odvolání se už v případě jako je tento – tedy v případě rozsudku pro uznání – neřeší podstata sporu. Majitelé vozů, do nichž koncern montoval nelegální software, jsou tedy poškození a náleží jim peníze. Při odvolání se bude řešit pouze to, jestli byly splněny podmínky pro vydání „kontumačního“ rozsudku.

Žalující Čechy zastřešuje firma Safe Diesel, která nezastírá, že jí jde i o byznys: z vysouzeného odškodnění jí majitelé vozů zaplatí 25 procent. Safe Diesel podala už žaloby v několika vlnách, dohromady v nich již vystupují zmíněné čtyři tisíce lidí a ve hře je odškodnění ve výši kolem 880 milionů korun.

Celkem jezdí v Česku 165 tisíc aut, do nichž koncern nahrával speciální program, který rozpoznal, kdy je auto na laboratorních testech emisí. Aby vyhovělo přísným předpisům při uvádění na trhu. V běžném provozu se pak tenhle software vypnul.

První žalobu podali majitelé aut předloni v březnu.Video: Vojtěch Blažek

Čeští žalobci tvrdí, že se tím cítí podvedeni – a svým způsobem i okradeni. Jednak že klesla cena jejich aut poté, co v roce 2015 celosvětový skandál vypukl. Zkrátka že o „dieselgatová“ auta je n a trhu s ojetinami menší zájem. S pomocí expertních studií tvrdí, že po odstranění softwaru mají auta větší spotřebu – o 0,1 až 0,2 litru na 100 kilometrů.

„Koncern Volkswagen budoval svoji reputaci na tom, že investuje do zelených technologií a jeho vozidla mají minimální množství vyprodukovaných emisí. Díky tomu měl prostor dosáhnout vyšších prodejních cen, takže došlo k úmyslnému nadhodnocení původních prodejních cen,“ stojí také v žalobě.

Není důvod k žalobám, říkají automobilky

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dlouhodobě tvrdí, že k žalobám není důvod – podle ní jednoduše proto, že řidičům fakticky žádná škoda nevzniká. A odmítá, že by přehrání softwaru, které nabízí zdarma, mělo jakýkoli vliv na spotřebu nebo na výkon.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil už dříve mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc.

Podobně reagoval před podáním první vlny žalob Jan Klíma, mluvčí společnosti Porsche Česká republika, která zastupuje v tuzemsku značku Volkswagen. „Jsme nadále toho názoru, že pro úhrady odškodnění a pro žaloby zákazníků, které s tím souvisejí, neexistuje v jiných částech světa právní základ. Všechna vozidla, kterých se tato záležitost týká, jsou po technické stránce bezpečná a provozuschopná. Mohou být bez omezení používána v silničním provozu a také být nadále prodávána. Disponují náležitými schváleními,“ uvedl.

V Německu už padlo v podobných případech několik nepravomocných rozsudků.

Regionální odvolací soud v Karlsruhe například koncem května rozhodl v neprospěch Volkswagenu v případu týkajícím se koupě vozidla na naftový pohon se softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen má dát svým zákazníkům nová vozidla stejného typu. Naopak v únoru soud v dolnosaském městě Braunschweig nárok na odškodnění zamítl.

Ve Spojených státech byl jeden z bývalých manažerů Volkswagenu pravomocně odsouzen k sedmi letům vězení. Většina ze 600 tisíc majitelů dieselů tam obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů, tedy asi 130 tisíc až 255 tisíc korun.

Koncern od roku 2009 vybavil softwarem 11 milionů automobilů značek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi.

Doporučované