Článek
Aktuální rozsudek z Lucemburku tak v podstatě zlikvidoval dlouhodobou verbální obranu Uberu. Jeho zástupci totiž při každém konfliktu se zákonem o silniční dopravě tvrdili, že nejsou taxislužba, a tudíž se na ně zákon nevztahuje.
To ale není pravda. „Za současného stavu unijního práva přísluší členským státům upravit podmínky pro poskytování takové zprostředkovatelské služby v souladu s obecnými pravidly smlouvy o fungování EU,” píše se v tiskové zprávě soudního dvora k aktuálnímu dlouho očekávanému rozsudku.
Ačkoli se řešil případ na základě stížnosti španělských taxikářů, výsledek sporu potvrdil dlouhodobý postoj českých úřadů vůči alternativní taxislužbě Uber. Pražský magistrát a Ministerstvo dopravy od počátku Uber za taxislužbu považovaly, a tudíž pokutovaly všechny řidiče.
Nikdy totiž nesplňují náležitosti zákona o silniční dopravě. Nemají taxametr, označení, evidovaná auta a zpravidla ani taxikářskou licenci. Navíc cenu určují způsobem, který je v rozporu s vyhláškou a nezřídka (při špičce) překračuje horní hranici.
V reakci na oznámení výsledku z Lucemburku Uber změnil argumentaci. „Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění. Miliony Evropanů přitom ale stále nemohou používat aplikace, jako je naše. Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber, je vhodné regulovat,” stálo v univerzální tiskové zprávě k soudnímu verdiktu.
Česko ale patří k menšině zemí, kde příslušné soudy zatím nedonutily firmu přejít ze služby UberPop na verzi v souladu se zákonem. A ani současné rozhodnutí Evropského soudního dvora službu v Česku výslovně nezakazuje. Jen konstatuje, že má dodržovat zákon.
Znamená to tedy, že nyní řidiči Uberu začnou dodržovat české zákony a bez licence, taxametru nebo označení nevyjedou?
Ne, zas tak horké to s novou láskou k regulacím nebude. Na výslovný dotaz Seznam Zpráv uvedla mluvčí českého Uberu Miroslava Jozová, že „Uber bude v Praze fungovat tak jako doposud a i nadále se budeme účastnit diskuzí k nastavení a regulaci právního rámce pro služby tohoto typu“.
Jak se na aktuální verdikt dívá vládní koordinátor pro digitální ekonomiku a co pro Uber znamená připravovaná novela zákona, najdete ve videu v úvodu článku.