Článek
Během minulého měsíce se z Velké Británie stěhovala umělecká díla v celkové hodnotě přesahující desítky milionů dolarů. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Jeden z tisíců kamionů čekajících v anglickém přístavním městě Dover na převoz kanálem La Manche například vezl obraz fauvistického malíře Henriho Matisse. Další měl na korbě například obraz, který namaloval Lucio Fontana.
Majitelé uměleckých děl se tak chtěli vyhnout dovoznímu clu, které od Nového roku platí pro převoz zboží z Británie do Evropské unie.
Důvody pro převoz děl však mohou být různé. Někteří obchodníci počítají s tím, že jejich kupci budou pocházet spíš ze zemí unie než ze Spojeného království. Další obchodníci usoudili, že pro hodnotu maleb a dalších kousků bude z dlouhodobého hlediska prospěšnější ponechat je na evropské půdě.
Spojené království se do konce loňského roku nacházelo v přechodném období, kdy bylo stále možné volně převážet zboží z jeho území do EU.
31. prosince 2020 však přechodné období skončilo a Spojené království zcela opustilo evropský jednotný trh. Obchodníci s uměním nyní při převozu svého zboží do EU čelí riziku dovozního cla.
Chris Evans, generální ředitel přepravní společností Cadogan Tate, uvedl v rozhovoru, že nová situace má největší dopad na středně velké galerie a prodejce.
Firma Cadogan Tate převezla dvě třetiny všech zásob, asi pět set uměleckých děl, jednoho ze svých klientů do EU. Další klient nechal převézt čtvrtinu svých zásob v hodnotě pěti milionů dolarů.
Spočítat hodnotu převezeného umění je těžké, toto odvětví si totiž zakládá na soukromí a tajnůstkaření. Neoficiální důkazy a odhady však potvrzují Evansův dojem, že nejhorší důsledky spadají na středně velké galerie.
Ředitel další přepravní společnosti uvedl, že množství uměleckých děl převezených z Británie do EU narostlo oproti roku 2019 o 75 procent. Sama jeho společnost přepravila během prosince zhruba 125 děl pro 34 klientů.
Přesto se malý zlomek vlastníků uměleckých děl rozhodl jít opačným směrem – Mattia Martinelli, majitel londýnské galerie Robertaebasta, převezl 60 obrazů z italského Milána do Británie. Jako důvod uvedl skutečnost, že se většina klientů jeho galerie nachází v Londýně.
Britský obchod s uměním dosáhl v roce 2019 podle odhadů veletrhu Art Basel tržeb přesahujících 12,7 miliardy dolarů, je druhý největší na světě. Prosincový převoz děl na něj tedy bude ve výsledku mít jen minimální dopad.
Obchod s EU představuje asi 20 procent hodnoty britského trhu s uměním. Podle některých odborníků na něj bude mít brexit jen malý vliv. Anthony Brown, předseda Britské federace trhu s uměním, uvádí, že mnohem větší dopad než brexit měla na trh s uměním pandemie covidu-19, zejména kvůli zrušení veletrhů.