Hlavní obsah

EU nebude stíhat Německo kvůli diskriminaci při zavedení mýtného na dálnicích

EU nebude stíhat Německo kvůli diskriminaci při zavedení mýtného.Video: Marie Vladyková

Zavedení mýtného na německých dálnicích není diskriminační, rozhodla Evropská komise. Německo upravilo pravidla, a novinku tak může zavést bez dalšího postihu. Za průjezd Německem řidiči zaplatí od roku 2019.

Článek

Evropská komise se rozhodla ukončit řízení, které od roku 2015 vedla s Německem kvůli jeho plánu na dálniční mýtné pro osobní auta. Německo v březnu přijalo potřebné změny pravidel, a odstranilo tak možnou diskriminaci na základě národnosti. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried ale již podle agentury DPA uvedl, že Vídeň s postupem komise nesouhlasí a připraví žalobu k Soudnímu dvoru EU.

Žalobu zvažuje i Česká republika, Ministerstvo dopravy nicméně navrhlo vládě počkat s konečným rozhodnutím právě na verdikt Evropské komise. Nynější ukončení řízení teď musí projednat Ministerstvo dopravy s Úřadem vlády a Ministerstvem zahraničních věcí, řekl ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Materiálem úřadu ke stanovisku Česka k německému mýtu se vláda tento týden nezabývala kvůli nepřítomnosti ministra dopravy Dana Ťoka, který se zúčastnil státní návštěvy v Číně.

Německo nakonec letos v březnu původní podobu pravidel upravilo. Mýtné začne pro osobní auta platit v roce 2019. Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné podle plánu sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Video: Kolik po Evropě zaplatíte za jízdu po dálnicích?

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt verdikt komise, s níž měl svůj plán předjednaný, přivítal. „Teď je to i Bruselem úředně potvrzeno: Mýtné přichází," napsal ministr v tiskové zprávě zaslané ČTK. Na zavedení mýtného do praxe, které podle něj povede ke spravedlnosti na německých silnicích, bude Německo rychle pracovat, podotkl.

„Špatné rozhodnutí komise otevírá dveře vzájemné diskriminaci mezi členskými státy EU," prohlásil naopak rakouský ministr Leichtfried. Komise se nyní podle Vídně musí tématem německého mýta opět zabývat a mimo jiné si vyžádat i postoje Německa a Rakouska. Leichtfried poznamenal, že pokud Brusel nebude ve věci aktivní, pak bude cesta pro rakouskou žalobu volná.

Řízení s Německem zahájila EK v červnu 2015 poté, co vyšlo najevo, že mýtné by de facto platili jen zahraniční řidiči, neboť Němci by si mohli poplatek odečíst z daní. Podle evropské exekutivy se jednalo o nepřímou diskriminaci na základě národnosti. Berlín poté oznámil, že systém nespustí od počátku roku 2016, jak bylo původně v plánu.

Související témata:

Doporučované