Článek
„Dnes otevíráme novou stránku v historii vývoje Turecka,“ prohlásil včera turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v hlavním městě. Odstartoval tak stavbu nového velkého kanálu s názvem Istanbul, jenž podle plánu turecké vlády má být vedle Bosporského průlivu druhou vodní cestou mezi Marmarským a Černým mořem. Kanál podle odborníků usnadní dopravu průlivem, jenž patří mezi jeden z nejrušnějších přepravních pruhů na světě, a sníží riziko nehod.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Průplav bude mít délku 45 kilometrů a šířku 275 metrů, jeho hloubka bude činit 21 metrů. „Přál bych si, aby to přineslo výhody Istanbulu, Turecku a všem našim lidem,“ podotkl během slavnostního zahájení stavby turecký prezident, jenž již dříve označil plány výstavby kanálu za bláznivé.
Istanbul mayor says Erdoğan-promoted bridge nothing to do with canal project https://t.co/YI3azvcpAK | ▪ Ahval News pic.twitter.com/aNSncRXmS1
— Ahval (@ahval_en) June 25, 2021
„Kanál zkrátí čekací dobu na průchod mezi moři. Nyní jsou lodě nuceny čekat až 15 hodin. Pro velké lodě projít Bosporem tak, aby nedošlo k nehodám, je problém. Kanál to ale dovolí, je 12krát bezpečnější,“ uvedl Erdogan.
Projekt podle prezidenta bude stát 15 miliard dolarů (přibližně 340 miliard korun), stavba potrvá přibližně šest let. První plánovaná stavba, silniční most o délce 840 metrů, bude navazovat na dálnici North Marmara, která spojuje nové letiště a třetí most přes Bospor. Je také prvním z šesti mostů, které turecká vláda má v plánech v rámci projektu postavit.
Avšak stavba obřího průplavu není tak jednoznačná. Starosta Istanbulu Ekrem Imamoglu tento týden novinářům sdělil, že kvůli myšlenkám o budoucím kanálu nemůže v noci spát. Erdogan o svém plánu poprvé mluvil už v roce 2011 a již tehdy vyvolal kritiku ze strany řady expertů. Vznik kanálu podle nich nese s sebou více rizik než výhod, může způsobí rozsáhlé ekologické škody v regionu, zvýšit nebezpečí způsobené zemětřesením a oslabit Turecko dalším dluhem.
Jak již bylo zmíněno, Erdogan odhadl stavbu kanálu na 15 miliard dolarů (přibližně 340 miliard korun). Avšak podle britského listu The Guardian někteří experti na nedávné konferenci ve Francii uvedli, že skutečné náklady mohou být mnohem vyšší, a to až 65 miliard dolarů (přibližně 1,5 bilionu korun).
„Je to ve skutečnosti nemožné. I pro tuto vládu, která je posedlá stavebními projekty. Stavba bude pravděpodobně trvat dvacet let a během tohoto procesu bude povodí Marmarského moře zcela zničeno,“ říká odborník z Washingtonského institutu pro Střední východ Yörük Işık.
Kritici projektu se také domnívají, že kanál může zničit vodní systém regionu. „Bude to mít obrovské a nevratné důsledky pro ekosystém nejen v Istanbulu, ale pro celou oblast Marmarského moře. Ztratíme přitom až 13 procent současného objemu vody používané lidmi, ale větším nebezpečím je možné zasolení podzemních vod a půdy,“ cituje britský list experta na vodní zdroje Akguna Ilhana. Dodává také, že vznik budoucího kanálu může způsobit častější zemětřesení či extrémní povětrnostní podmínky.
Další debatu budí také možné problémy spojené s mezinárodní dohodou z Montreux z roku 1936, která upravuje režim proplouvání válečných lodí Bosporem a Dardanelami. Dohoda umožňuje volnou plavbu pouze civilním lodím, pro vojenská plavidla platí určitá pravidla. Konvence se na novou vodní cestu podle Erdogana vztahovat nebude, což podle některých odborníků může Turecku způsobit problémy na mezinárodní aréně. Bývalý turecký premiér Binali Yildirim je ale přesvědčen, že „tento projekt v žádném případě konvenci Montreux neporušuje“.
Projekt vyvolal kritiku i v zahraničí, zejména v Rusku, které se obává, že stavba nového kanálu usnadní silám NATO přístup k Černému moři, napsala v reakci na zprávy z Turecka francouzská agentura AFP.