Článek
Cyklus velkoformátových pláten malíře Alfonse Muchy se znovu představí na zámku v Moravském Krumlově v polovině příštího roku. Vedení radnice teď pracuje na zajištění peněz. Příprava prostor, speciálních podmínek a další infrastruktury bude stát 35–40 milionů korun.
„O deset milionů korun jsme požádali zastupitelstvo Jihomoravského kraje, budeme ještě jednat o navýšení podpory. Rádi bychom také získali 10 a 13 milionů korun z dotací od Ministerstva kultury. Zbytek zaplatíme z rozpočtu města,“ uvedl starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina.
Dvacítka obrazů, zachycující dějiny Slovanů, si žádá přesně daná pravidla pro vystavování. Potřebuje stálou teplotu, vlhkost vzduchu nebo speciální osvětlení. Bude vystavená v Rytířském sále a přiléhajících místnostech, které už město dřív nechalo opravit. „Zavázali jsme se, že plátnům poskytneme adekvátní podmínky. Proto budeme v následujících týdnech a měsících řešit osvětlení, vzduchotechniku, ústřední topení a další náležitosti související s přípravou výstavy,“ dodal starosta.
Muchovo nejslavnější dílo bylo na zámku vystavené v letech 1968 až 2011. Poté putovalo do Prahy, která si nárokuje vlastnictví. Malíř totiž cyklus posmrtně odkázal hlavnímu městu, ale s podmínkou, že pro něj Praha najde vhodné prostory pro stálé vystavení. To se doposud nestalo a malířův potomek John Mucha se s městem pře o to, komu obrazy fakticky patří. Soud bude pokračovat v lednu.
V Moravském Krumlově obrazy zůstanou minimálně pět let. „Přesun hodnotím pozitivně. Média i veřejnost budou epopej hlídat, bude stále na očích a tím pádem bude Praha neustále dotazovaná, jaké prostory dílu vyhradí. Určitě nebudeme v hledání místa liknavější,“ sdělila pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha Sobě).
Naleznutí a přípravu vhodných prostor pro stálé vystavení v Praze dál považuje za prioritu. „Mé funkční období potrvá ještě tři roky. Samozřejmě jsou tu další důležité požadavky na koncertní sál, muzeum dvacátého století. Musíme vytvořit harmonogram,“ dodala radní.
Podle ní stále existuje široký okruh možností, kde bude cyklus v Praze nastálo k vidění. „Stavba nové síně je asi nejméně reálná. Variant ve stávajících nemovitostech je víc. Uvažujeme o magistrátních nevyužitých budovách, ale také například o Branických ledárnách,“ naznačila Třeštíková.
Kolik peněz bude město ochotné uvolnit na výstavní sál, zatím nechtěla předjímat. „Bude také velmi záležet na konkrétním místu. Sedmého listopadu máme workshop s odborníky, který by nám mohl napovědět s umístěním. Je třeba předvybrat pět možností a z nich zvolit dvě hlavní varianty, kterým se budeme hlouběji věnovat,“ doplnila.
Třetina ujistil, že Krumlov chce plátna vystavovat co nejdéle. „Pokud by po pěti letech stále nebylo jasno, budeme mít o ně zájem,“ řekl.
Když bylo dílo uložené na jižní Moravě, ročně přilákalo asi 25 tisíc lidí a do městské kasy přineslo mezi dvěma a třemi miliony korun ročně. „Tehdy bylo přístupné jen v sezoně od dubna do října, nyní bude vystavené celoročně, rádi bychom přilákali 50 tisíc návštěvníků ročně,“ naznačil Třetina.
Šestitisícové město s epopejí před osmi lety přišlo i o značný přísun turistů a podepsalo se to také na místních službách. „Zkrachoval například známý hotel Epopej, který se přeměnil na ubytovnu. Očekávám, že místní podnikatelé na návrat díla zareagují. Chystáme parkovací místa, služby pro turisty, vše půjde postupně,“ dodal starosta.
Zápůjčku do Moravského Krumlova minulý týden podpořilo 36 z 58 pražských zastupitelů. „Praha se ukázala jako skutečná matka měst. Muchova plátna se podařilo v těžkých časech krumlovským zachránit a dokázali jsme, že o ně dokážeme pečovat celých 50 let. Také proto její návrat očekáváme s nadšením,“ dodal Třetina.
Krumlovský zámek v posledních desetiletích značně chátral, zkázu ještě podtrhlo porevoluční střídání majitelů. Zlom přišel až před třemi lety, kdy zámek odkoupilo město. V části zámku letos začaly opravy za 150 milionů korun.