Článek
Výroba elektrických automobilů bude do roku 2027 levnější než u vozidel na fosilní paliva. To by je mohlo posunout na dominantní pozici v prodeji aut. Uvedl to server The Guardian s odkazem na předpovědi agentury BloombergNEF.
Podle nich bude do roku 2026 výroba větších vozidel, jako jsou sedany a SUV, stejně levná jako u benzinových a naftových modelů. O rok později toho prý dosáhnou i běžné osobní vozy.
Nižší cena elektromobilů je považována za klíčový milník k širšímu rozšíření elektromobility. Snižující se náklady na výrobu baterií, které u elektromobilů zatím patří k těm nejvyšším, v kombinaci s vyhrazenými výrobními linkami v závodech způsobí, že bude nákup během příštích šesti let levnější, a to i bez státních dotací.
V současnosti je průměrná cena středně velkého elektromobilu zhruba 33 300 eur před zdaněním. Zato auto na benzin stojí kolem 18 600 eur. Náklady na obě varianty by ale za šest let mohly činit 19 000 eur.
Do roku 2030 by se podle průzkumu BloombergNEF mohla cena elektromobilu propadnout na 16 300 eur před zdaněním. Auto se spalovacím motorem však bude dražší a jeho cena bude 19 900 eur.
Jiné předpovědi, jako například prognóza investiční banky UBS, však tvrdí, že do roku 2024 bude stát výroba jednoho elektromobilu stejně jako dnes.
Na jednom se však předpovědi shodnou, a to že náklady na výrobu nových baterií budou nadále klesat. Studie neziskové organizace Transport & Environment, která se zaměřuje na čistou dopravu, předpovídá v horizontu deseti let pokles cen baterií o 58 procent.
Vysoké náklady na výrobu baterií představují čtvrtinu až dvě pětiny z celkových nákladů na výrobu elektromobilu. Dříve vysoké částky dokonce vedly k neochotě automobilek odklonit část výroby od modelů na benzin na úkor elektrických vozů.
Snížení nákladů je zásadní pro zatraktivnění elektrických vozidel pro spotřebitele, zejména v kombinaci se zvýšeným dojezdem a vylepšenou nabíjecí sítí. „Jakmile dosáhneme dojezdu přes 200 mil (cca 320 km) a získáme opravdu dobrou nabíjecí infrastrukturu, už to nebude pro lidi takový problém. Viděli jsme to už v Norsku,“ řekl David Bailey, profesor podnikové ekonomiky na univerzitě v Birminghamu.
Domnívá se však, že vláda Spojeného království potřebuje zlepšit nabíjecí síť: „Zaostáváme za některými dalšími severoevropskými národy a určitě potřebujeme mnohem rychlejší zavedení nabíjecí infrastruktury.“
V roce 2020 vzrostl prodej elektrických vozidel, zejména v EU a Číně. Environmentálním aktivistům to ale nestačí a vyzývají vlády, aby zavedly přísnější emisní limity a povzbudily tak řidiče ke koupi elektromobilů. Věří, že by to prodeje elektromobilů ještě zvedlo.
Vláda Spojeného království plánuje od roku 2030 zakázat prodej nových vozidel na fosilní paliva. Evropské společnosti mezitím vyzvaly Evropskou unii, aby stanovila rok 2035 jako konečné datum prodeje nových vozidel se spalovacími motory. Pak už by měly přijít na scénu jen elektromobily.