Hlavní obsah

Elektroletadla zatím nepřijdou. Airbus i Boeing pracují na hybridech

Foto: Pixabay.com

Ilustrační fotografie.

Airbus a Boeing, největší světoví výrobci letecké techniky, plánují podle očekávání zahájit výrobu hybridních motorů do nových generací svých letadel. Jde o přechodné řešení ve snaze o vývoj plně elektrických modelů.

Článek

Očekává se, že výrobci letadel Airbus a Boeing přejdou na výrobu hybridních elektrických motorů pro nové generace svých letadel. Důvodem je omezená účinnost paliv u současných motorů. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na proslov ředitele jedné z největších firem pronajímajících letadla.

„Vážně pochybuji o tom, že by firmy Boeing nebo Airbus byly schopné navrhnout zcela nové letadlo, které by používalo současné aerodynamické motorové technologie a zároveň mělo smysluplnou, řekněme, dvoucifernou výhodu oproti tomu, co máme teď,“ řekl Steven Udvar-Házy, generální ředitel společnosti Air Lease Corporation. „Takže předpokládám, že zapracují spíš na hybridu,“ dodal ve svém čtvrtečním proslovu na konferenci Skift Aviation Forum.

Evropská společnost Airbus pracuje na hybridním řešení pro svá nová letadla už teď. V minulém roce oznámila plány na zahájení vývoje hybridního, nízkoemisního letadla do roku 2035. Výrobce motorů Rolls-Royce Holdings, který s firmou Airbus spolupracuje, očekává, že hybridní letadla s kapacitou kolem 100 pasažérů by mohla zahájit komerční lety nejpozději v roce 2029.

Airbus vyvíjí revoluční letoun.Video: Jan Marek

Americký Boeing bude nejspíš ohledně investic do nových programů opatrnější kvůli nedávným potížím s návratem problémového modelu 737 MAX a s certifikací nového modelu 777X, který plánuje představit v roce 2022.

Sean Newsum, který má v Boeingu na starosti ekologii, v lednu uvedl, že vývoj hybridního letadla o velikosti modelu 737 by mohl trvat několik desetiletí. Hybridně poháněná regionální letadla by ale podle něj mohla začít létat už během nadcházejících třicátých let.

Podle Stevena Udvar-Házyho by hybridní motory snížily hmotnost letadel. Také by sloužily jako přechodné řešení namísto nárazového obratu v průmyslu. „Podobně jako se nepřecházelo z pístového motoru a naftových aut rovnou na kompletně elektrická auta. Nejdříve se tam děl přechod na hybridní motory, které mají kombinaci menšího benzinového motoru a elektromotoru, jako například Toyota Prius,“ řekl.

Doporučované