Článek
Vedení Prahy 2 podá trestní oznámení na provozovatele elektrokoloběžek, společnost Lime, pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Důvodem je porušování podmínek provozu koloběžek. ČTK to dnes sdělila po jednání radních Jitka Eisenhammerová z odboru kanceláře starostky a vnějších vztahů. Po magistrátu radnice chce, aby firmě vypověděl memorandum o pravidlech provozu koloběžek. Regulaci koloběžek prosazuje také Praha 1. Vyjádření společnosti Lime ČTK shání.
Spor radnice s provozovatelem trvá několik měsíců, Praha 2 na svém území zakázala jejich provoz. Radnici vadí, že lidé na koloběžkách jezdí po chodníku a koloběžky jsou pak odkládány na nevhodných místech. Firma Lime na základě dohody s magistrátem rozdělila území Prahy na zelené a červené zóny. Do červených koloběžky nesmí a zablokují se. Po firmě chce městská část také, aby předložila doklady o splnění technické způsobilosti a podmínkách provozu a vyjádření policie.
„Společnost Lime ani jeden z požadovaných dokumentů nepředložila. Místo toho svévolně omezila červenou zónu v Praze 2 pouze na náměstí Míru s jeho bezprostředním okolím, park Folimanka, Vyšehrad, Havlíčkovy sady a železniční stanici Praha-hlavní nádraží. Je tedy zřejmé, že službu sdílených koloběžek hodlá systémem ‚půjč si a zahoď ́ provozovat i nadále bez respektování požadavků městské části,“ uvedl místostarosta Jan Korseska (ODS).
Městské policie v Praze 2 loni potrestala 194 cyklistů a koloběžkářů, od začátku letošního roku do 15. září bylo podle radnice spácháno 1048 přestupků. Jde zejména o jízdu po chodníku. „Je to enormní nárůst a ta čísla jasně potvrzují to, co naše městská část od začátku říká, tedy že elektrokoloběžky nemají ve městě co dělat,“ uvedl Korseska.
Zároveň MČ Praha 2 žádá hlavní město o vypovězení memoranda o rozvoji služeb sdílených kol, uzavřeného mezi hlavním městem a společností Lime. To například stanovuje zmíněné červené a zelené zóny. Zrušení memoranda by se nicméně dotklo i bezproblémových poskytovatelů sdílených dopravních prostředků, jako je společnost Rekola poskytující růžová kola.
Na koloběžky si stěžuje také Praha 1. Podle starosty Pavla Čižinského (Praha 1 Sobě) na magistrátu prosazuje úpravu tržního řádu, která by umožnila rozeznat zaparkované koloběžky jako poskytování služby pro účely podnikání, a tím je částečně regulovat.
Kromě firem Lime a Rekola v Praze fungují také carsharingové služby Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.