Hlavní obsah

Elektrokola, díl 4. Největší úskalí, která vás čekají, pokud začínáte

Foto: ekola.cz

S boomem e-kol tak přišel i boom cykloúrazů. Potvrdí vám to každý ortoped.

Už jsme to zmínili v jednom z předchozích dílů. E-kolo může být dobrý sluha, ale také zlý pán. Co tedy před koupí všechno zohlednit, na co si dát pozor? Není toho vůbec málo.

Článek

Po všem pozitivním, co jsme až dosud o elektrokolech napsali, musíme upozornit i na úskalí spojená s jejich provozem. Proto vždy dobře zvažte, zda TO skutečně potřebujete. Zda vám víc neprospěje za stejnou nebo i podstatně nižší cenu kvalitní stroj na „vlastní“ pohon. Pokud totiž nemáte výraznější handicap, absolutně nulovou fyzičku nebo nežijete v horách, normální kolo vám může udělat podobnou službu.

Obyčejné kolo vás většinou přinutí udělat víc pro vaši fyzičku a vytrvalost. Trochu se zmáčknout, unavit se, prostě šlapat za své má své výhody. Když budete jezdit inteligentně, tak i nadbytečná váha může na normálním kole jít dolů rychleji než na e-kole. K čemu to přirovnat? Buď budete denně chodit čtyřikrát do druhého patra nebo do čtvrtého. Co dá víc zabrat, co víc zlepší vaši fyzičku a co bude zároveň větší otrava? Odpověď je asi jasná.

Výlet 100 km?

Můžete tvrdit, že na normálním kole nikdy neujedete tolik kilometrů jako na elektrokole. Osmdesát procent kupujících také jako jednu z prvních a nejdůležitějších otázek při výběru klade, kolik e-kolo ujede. Nebo dokonce to, jestli ujede přes 100 km.

Přitom ta otázka je vlastně zbytečná. Už jste si to zkusili? Kolikrát s e-kolem ujedete za den přes 100 km? Budete to skutečně chtít? I kdybyste jeli průměrně 20 km/h, tak čistý čas jízdy bude 5 hodin, ale počítejte raději 6. Připočtěte zastávky, oběd… Takže to bude nejméně 8 hodin. Spíš ale 9 až 10. Vyrazíte v 10 hodin a v 18, ale také třeba až ve 20 hodin jste doma. Docela dobrá porce, že?

Upřímně, už jsem za život ujel 100 km a víc tolikrát, že to nikdy nespočítám. Ale věřte, že vždy to bylo něco víc než obyčejný, hezký výlet.

Cena

Nezanedbatelný faktor je i cena. E-kola jsou bez diskuse dražší. No name čínské e-kolo sice seženete pod 15 000 korun, ale bude to tak na nákupy nebo na jízdu do vedlejší vesnice. Aspoň trochu slušné horské elektrokolo od české značky bude cca od 40 000 korun. Od renomované světové firmy za cca 60 000 korun. Trochu dobré celoodpružené od 75 000, ale spíš za 100 000 korun.

Porovnejte s obyčejnými koly. Docela kvalitní horské kolo s pevným rámem koupíte už za cca 37 000 korun, kvalitní celoodpružené od cca 70 000, ale spíš za 100 000 korun.

Servis, manipulace, váha

Dražší a o elektromotor, baterii a řídicí jednotku složitější elektrokolo je i náročnější na servis. Ale hlavně má o cca 10 kg navíc oproti běžnému kolu. Co to znamená? Celý balík potíží. 10 kg navíc je sakra hodně. Přináší to horší jízdní vlastnosti a obratnost při jízdě. O dost obtížnější manipulaci, včetně přenosů kola nebo jeho nakládání do/na auto. Zapomeňte na střešní nosič. A pokud nemáte minivan nebo obří kombík, prakticky jediná šance, jak převézt e-kolo, je na mohutném zadním nosiči, který se montuje na tažné zařízení.

Bezpečnost

S výše uvedeným souvisí i bezpečnost. E-kolo je těžké a v některých situacích může jet o dost rychleji než kolo běžné. Navíc odborníci zdůrazňují, že si dnes elektrokola pořizují často lidé, kteří prakticky nikdy nebo jen velmi málo jezdili na kolech obyčejných. Nemají praxi, zkušenosti, ale rovnou sednou na rychlejší a těžší stroj. S boomem e-kol tak přišel i boom cykloúrazů. Potvrdí vám to každý ortoped.

Základní otázka tedy zní. Opravdu e-kolo potřebujete? V čem vám výrazně pomůže? Nevystačíte si s dobrým normálním kolem? Ať vám náš seriál aspoň trochu usnadní rozhodování.

Doporučované