Článek
Pojďme se podívat, jak je to dnes s pohony elektrokol, jaké jsou výkony motorů a kapacity baterií a jak to všechno ovlivňuje výslednou váhu a kvalitu jízdy.
Ve světě e-kol stále existují dva základní druhy pohonů – se středovým motorem a s motorem v předním nebo zadním kole. Absolutním trendem je středový motor a tomu se dnes budeme také nejvíc věnovat. Lídři v technologiích jako jsou firmy Specialized nebo Trek už ani jiný než středový motor nepoužívají. Motory v kolech (lze jimi ušetřit nějaké to kilo) jiní velcí hráči stále ještě nabízejí, ale až na výjimky jen u levnějších městských, trekingových a silničních e-kol. Prostě tam, kde není tak potřebné rozložení váhy.
Hmotnost a její rozložení
Právě váha a její ideální rozložení je totiž jedním z klíčových prvků pro dobré jízdní vlastnosti a bezpečnou jízdu. Platí to tím víc, čím víc se cyklista „noří“ do terénu. Pokud jezdí po silničkách a asfaltových cyklostezkách, pak to zdánlivě není tolik důležité. Ale… každý určitě ocení lehčí elektorokolo při jakékoli manipulaci (představte si, že ho taháte i jen do 1. patra) a převážení autem.
Co říkají zákony o elektrokolech
- Nominální výkon elektrokol nesmí být vyšší než 250 W (krátkodobý může)
- Rychlost při využití motoru nesmí přesáhnout 25 km/hod
- Některá e-kola sice umožňují rychlost až 45 km/hod, ta je však nutné registrovat a dodržovat podobné předpisy jako u mopedu, tzn. například zákaz jízdy po cyklostezkách
E-kola to nemají snadné. Čím vyšší výkon motoru a kapacita baterie pro usnadnění jízdy, tím je vyšší váha celého kola. A to jde proti kvalitě jízdy i bezpečnosti. Proto se firmy, které jsou na čele vývoje, zamyslely a začaly si s výkonem motoru, kapacitou baterie a výslednou váhou pohrávat. Daly si za cíl vyladit stroj tak, aby motor a baterie při zachování dostatečné podpory a dostatečného dojezdu byly co nejlehčí.
Dostatečná podpora
Záměrně píšu „dostatečný“, je to totiž jako s auty. Většina zákazníků nepotřebuje závratný výkon a dojezd přes 100 km.
„Velké známé značky jako například Specialized nebo Trek začínají dnes dělit elektrokola na dvě kategorie – se silným a se slabším motorem. Tedy na těžší a lehčí. Právě již zmíněný menší výkon je velkým trendem, protože dává jezdci všechny výhody nižší hmotnosti,“ říká jeden z odborníků Ski a Bike Centra Radotín Karel Studnička.
Převeďme to na maximální kroutící moment a výkon. Těžká kola mají maximální kroutící moment 80-95 Nm a cca 560 W, lehčí 35-55 Nm a cca 240 W. A proč se najednou objevuje výkon 560 W, když v tabulce píšeme o nominálním výkonu 250 W? Je to jakási obezlička, která firmám umožňuje dát kolu krátkodobě výkon vyšší, bez porušení zákonné normy.
Kvalitní lehké motory
Kvalitní značky používají kvalitní lehké motory Bosh, Shimano, Yamaha, Brose – Specialized nebo ultra lehké pohony Fazua a Mahle. Motory Bafang představují stále ještě dobrou střední kategorii. „Kvalita se pozná v nižší hmotnosti a vyšších výkonových parametrech a v dobrém servisu,“ zdůrazňuje Studnička. „S typem motoru a jeho výkonem pak souvisí i kapacita baterie. Výkonný motor potřebuje větší kapacitu – 500 až 700 Wh, slabší 250 až 380 Wh,“ dodává. Nezapomínejte i na to, že baterie je těžší než motor. Některé značky umožňují zapojit přídavnou baterii a tím navýšit kapacitu na víc než 1000 Wh.
Seriál Elektrokola
Pojďme se podívat, jak to vše ovlivňuje hmotnost. Top e-silničky se středovým motorem se dostávají na pouhých 14 až 12,5 kg. Celoodpružená kola do terénu s velkým výkonem a velkou kapacitou baterky budou vážit okolo 24 kg. Tzv. lehčí varianta pak kolem 17 kg.
Těžký versus lehký
Určitě se teď zeptáte, jaký je v těžkých výkonných kolech a těch lehkých s nižším výkonem rozdíl v jízdě. Ideální je si to vyzkoušet, ale představte si, že jste v Alpách. Do kopce na těžším, výkonnějším kole pojedete snadněji a s menší energií. Na lehčím budete muset dávat do šlapání více síly, ale pořád to bude o dost lehčí oproti jízdě na normálním kole. Prakticky všude jinde, po rovině, z kopce, ve zvlněném trailu se zatáčkami, oceníte, že lehké kolo bude lépe ovladatelné, bude mít lepší jízdní vlastnosti a jízda na něm se přiblíží jízdě na běžném kole. Prostě těch cca mínus 7 kg bude znát.
Nižší váha zvýší i bezpečnost jízdy a konečně bude s kolem lehčí manipulace, například nakládání do auta nebo ideálně na zadní nosič na kouli.
Celkovému vyladění výkonu a individuální přizpůsobení schopnostem jezdce, náročnosti trasy a profilu dnes u kvalitních kol velmi napomáhají i chytré aplikace. Lze s nimi naladit dodávku energie do motoru, ovládat dojezd kola, zaznamenat své jízdy atd.
Chipování elektrokol
E-kola se dají stejně jako auta „chipovat“ kvůli zvýšení výkonu. Je to však porušení předpisů a u některých značek dnes motor spadne automaticky do nouzového režimu. V cizině už má policie diagnostické jednotky a provádí namátkové kontroly - v Rakousku může být pokuta až 3000 euro. V případě, že se něco stane, následuje ztráta záruky a problém s pojišťovnou.