Článek
Cena do tří set tisíc korun, životnost baterie alespoň osm let, přibližně 350 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlost přes 160 kilometrů v hodině. Tak podle Čechů vypadá ideální elektromobil. Vyplývá to z průzkumu Generali České pojišťovny, kterého se zúčastnilo přes 800 řidičů.
Elektromobil sice doma mají 4 procenta dotázaných, v budoucnu si však auto s elektrickým pohonem plánuje pořídit třetina Čechů. Přínos vidí respondenti právě u elektrifikace osobních automobilů a autobusů, nejméně u nákladních vozidel.
Strach z dobíjení i požáru
Největší přízni se těší hybridní technologie, jako ideální pohon pro své budoucí auto ji označila více než čtvrtina dotázaných. Obliba neklesá ani u klasických spalovacích motorů, čistě elektrický pohon by ale zvolilo jen 10 procent.
„Od pořízení elektromobilu odrazuje Čechy hlavně jeho vysoká pořizovací cena, délka dobíjení baterie nebo obavy z nadměrného úbytku její kapacity během používání,“ uvádí autoři průzkumu. Převládá také strach z nedostatku dobíjecích stanic. V případě nehody se navíc dotazovaní obávají hrozby požárů.
Z průzkumu také vyplynulo, že čtyři pětiny Čechů považují elektromobily za ekologický způsob dopravy. Šetrnost k životnímu prostředí zdůrazňovaly především dotazované ženy.
Důvodem, který respondentům bránil označit elektromobil jako ekologickou variantu osobní dopravy, je především výroba a likvidace baterií. 60 procent také uvedlo, že ačkoli se vyřešila otázka výfukových emisí, problém se přesunul do výroby elektřiny v tepelných elektrárnách.
Specifický, ale méně častý servis
Navzdory tomu 61 procent respondentů uvedlo, že největší výhodou elektromotorů je obecně jejich ekologický provoz. Polovina dotazovaných také ocenila nulové emise při jízdě a nezávislost na ropných produktech. Nejméně Češi oceňují fakt, že elektromobily jsou prostornější než auta se spalovacími motory (7 %).
Velkou výhodou elektromobilů může být také vládní podpora. V České republice například vlastníci elektromobilů neplatí dálniční známku ani parkování v modrých a fialových zónách hlavního města. Naopak dráž vyjde havarijní pojištění. Důvod je jednoduchý – pojištění se počítá z ceny vozu a elektromobily jsou stále ještě dražší variantou.
„V případě oprav mají elektroauta specifické technologie i servisní přístup. Z našich zkušeností vyplývá, že elektromobily vyžadují kvůli odlišné konstrukci výměnu větších částí celků než u běžných aut. Někteří výrobci navíc uvádí nutnost kompletní výměny baterie při jejím jakémkoli i sebemenším kosmetickém poškození či poničení hlavního kabelového svazku,“ dodává Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí z Generali České pojišťovny.
Pro uživatele je však přínosná i menší frekvence návštěv servisů. Elektroauta totiž mají méně pohyblivých částí, které je potřeba udržovat a měnit. Prakticky jedinou pohyblivou částí elektromotoru je rotor. Odpadá potřeba měnit například olej, palivové a vzduchové filtry nebo spojku. I přesto považuje servis a provoz elektromobilů ve srovnání se spalovacími motory za finančně náročnější většina dotazovaných.
Počet aut s alternativním pohonem se v České republice pomalu zvyšuje. Zatímco za celý rok 2010 evidoval Svaz dovozců automobilů registrace pouze šesti elektroaut, v loňském roce jich bylo přes tři tisíce. Jednoznačnou dominanci si podle dostupných údajů dále drží naftové a především benzinové motory.
Vyvarujme se zbytečných cest
Ochrana životního prostředí pak závisí na každém z nás nehledě na druh automobilu. „Nejméně škod přírodě způsobíme, když si zbytečnou mobilitu odpustíme. V individuální automobilové dopravě je nutné posuzovat celý řetězec životního cyklu zahrnující ekologické následky výroby, provozu a recyklace či likvidace vozidel,“ řekl v minulosti pro Seznam Zprávy profesor Jan Macek z ČVUT.
Pro státy, jako je Česká republika, Německo, Velká Británie a další, kde je energetika založená na fosilních palivech, vidí následující pořadí: „Hybridní pohon s naftovým motorem, pohon stlačeným bioplynem, naftový pohon, hybrid s benzinovým motorem, elektromobil, pohon stlačeným zemním plynem, benzinový nebo LPG pohon.“ Elektromobily se pak podle Macka posouvají v tomto žebříčku výše ve státech, kde je získávání elektrické energie více založené na bezemisních zdrojích.