Článek
Za letošní leden se v Číně prodalo dvakrát víc kusů levného elektroauta Hong Guang Mini EV než jednotek nejprodávanějšího modelu americké značky Tesla, uvádí stanice BBC. SAIC Motor
Elektromobil Hong Guang Mini EV dosahuje nejvyšší rychlosti 100 kilometrů za hodinu, do jeho interiéru se včetně řidiče mohou vtěsnat čtyři cestující.
Pochází ze společné dílny čínskou vládou vlastněné automobilky SAIC Motor a americké nadnárodní korporace General Motors. V základní verzi se prodává za 4 500 dolarů, ve vylepšené s klimatizací pak za 5 tisíc dolarů (zhruba 107 tisíc korun). Jde o zlomek ceny Modelu 3 společnosti Tesla, jehož tamní cena dosahuje necelých 37 tisíc dolarů.
Na čínském trhu se vůz Hong Guang Mini EV etabloval jako „lidová pomůcka pro dojíždění do práce“. Podle dostupných informací by se do Evropy mohl dostat skrze litevskou automobilku Dartz, avšak vzhledem k evropským ekologickým normám by zde jeho cena mohla být až dvojnásobná.
Vůz Hong Guang Mini EV v mnohém zaostává za konkurenčními modely společnosti Tesla, především ve výdrži baterie a dojezdu. Vlivem své nízké ceny a uživatelské přívětivosti se ale hned po svém uvedení na trh v loňském roce stal jedním z nejprodávanějších elektroaut v Číně, jejíž vláda nástup nízkoemisních automobilů podporuje.
„Čínská vláda bere omezování znečištění vážně. Stává se světovým lídrem v přijímání a podporování inovací v oblasti elektrických vozidel,“ uvedl Shaun Rein, výkonný ředitel analytické společnosti China Market Research Group. „Očekáváme schválení dalších levných elektromobilů po boku kvalitnějších vozů značek Tesla nebo NIO,“ dodal.
V rámci snah o omezení znečištění nabízí čínská vláda od roku 2016 bezplatné přidělení státní poznávací značky pro zakoupené elektrické vozy. Přitom v mnoha tamních regionech se na přidělení SPZ pro vozy s benzinovým pohonem musí čekat měsíce až roky. Značky musí majitelé benzinových vozů vyhrát v loteriích nebo aukcích, jejich pořízení tak může být dražší než samotné auto.
Tesle v patách
Konkurenční Tesla, jejíž vůz Model 3 byl ještě v druhé polovině uplynulého roku nejvíce prodávaným elektroautem v Číně, mezitím v zemi čelí kritice ze strany regulačních orgánů.
Během tohoto týdne zveřejnily čínské úřady prohlášení, podle kterého obdržely na americkou automobilku několik stížností. Některým majitelům u jejich elektroaut údajně samovolně vzplanuly baterie, další si stěžovali na abnormální akceleraci vozu.
Hlídači čínského spotřebního trhu na základě obdržených stížností požádali Teslu o zlepšení řízení firmy a dodržování místních předpisů o ochraně spotřebitelů.
Tesla, pro niž Čína představuje druhý největší trh po domácích Spojených státech, v reakci uvedla, že posílí svoji vnitřní správu a dohled nad výrobním procesem.
Po otevření továrny v Šanghaji v roce 2018 se Tesla stala první zahraniční automobilkou se zcela vlastním závodem v Číně. Nyní tam začíná čelit rostoucí konkurenci domácích výrobců elektroaut. Kromě výše zmíněné automobilky SAIC Motor jde především o start-up NIO, který během minulého měsíce představil svůj čtvrtý sériový model ET7. Jako slibní se také jeví výrobci elektroaut Li Auto a XPeng.