Článek
Zakladatel a CEO vesmírného podniku SpaceX, elektroautomobilky Tesla nebo neurotechnologického start-upu Neuralink se na svém twitterovém účtu opět poněkud odpoutal. Pokrok ve vývoji baterií podle něj umožní to, aby elektrická letadla byla pro komerční cestování dostupná už roku 2023 nebo 2024.
Dosud nevídaný skok
Vyjádření Elon Musk zveřejnil rovné dva týdny poté, co jeho výrobce aut do zásuvky zveřejnil studii, která detailně popisuje výrazné zlepšení bateriových článků další generace. Patrně v ní našel pádný argument: posunul předpovědi z loňského roku, kdy odhadoval, že dosažení kapacity až 400 Wh/kg nutné k letu potrvá nejmíň dalších pět let.
Takové navýšení by však znamenalo nárůst o 50 procent oproti bateriím 2170 od Panasonic, které momentálně využívá Model 3 ze stáje Tesly, dodává Reuters. Samotná japonská firma s elektronikou pro agenturu přitom už dříve uvedla, že chce kapacitu tohoto zdroje zvýšit „pouze“ o 20 procent, avšak také do pěti let.
Musk se vidí v oblacích
Zájmový server GreenCarReports se také kloní k pomalejšímu tempu růstu. Píše, že energetická hustota lithium-iontových článků v elektromobilech roste přibližným tempem zhruba sedmi procent za rok.
Elon Musk je i přesto pozitivní. „400 Wh/kg o vysoké životnosti a sériové výrobě (nejenom v laboratoři) není daleko. Potrvá to možná tři nebo čtyři roky,“ tweetuje šéf Tesly.
Ačkoliv na bezemisních letadlech pracuje už několik společností, elektromobilka se podle deníku Independent rovněž zavázala, že postaví své vlastní. Její zakladatel a výkonný ředitel to naznačoval už několikrát. Už v roce 2010 k tomu dokonce využil i své cameo, tedy krátké účinkování ve filmu Iron Man 2 o fiktivním superhrdinovi, ale i miliardáři, průmyslníkovi a vynálezci, kterému v něm řekl, že „má nápad na elektrický tryskáč“.
V roce 2016 Musk třeba zase řekl, že má návrhy prototypu eVOLT, což je letadlo na elektrický pohon schopné kolmého startu a přistání, ačkoliv je nikdy nezveřejnil. O dva roky později se pak ovšem nechal slyšet, že zájem Tesly zůstane u elektromobilů a vývoj letadla do zásuvky „teď není nezbytný“.
Jak to s elektroletadly vypadá?
O takový stroj s vertikálním vzletem a parkováním při komerční přepravě teď ale i bez Muska usiluje už sedm společností včetně Boeingu nebo Uberu. Jednička mezi nimi, britský start-up Vertical Aerospace, má design svého stroje už certifikovaný a věří, že do čtyř let bude ve veřejné dopravě.
A pokud jde o dálkové cestování, loni v prosinci absolvoval šestimístný hydroplán na baterie v kanadském Vancouveru úspěšný testovací let, a to po dobu 15 minut. Měl by proto být alespoň podle jeho vývojářů z firmy MagniX prvním plně elektrickým komerčním letadlem na světě. Spolu s kanadskými aerolinkami Harbour Air, které za projektem rovněž stály, šlo o začátek nové éry létání. V plánu mají elektrifikovat celou flotilu letecké společnosti čítající více než 40 strojů.
Jiný zlomový milník se uskutečnil už v roce 2017, kdy letoun Solar Impulse II změnil historii letectví tím, že dokončil vůbec první oblet Země pouze na sluneční pohon.