Článek
Nedostatek některých dílů a napjaté logistické řetězce jsou důvodem, proč v listopadu klesla výroba automobilů o 4,6 procenta na 118 264 vozidel. Za 11 měsíců letošního roku ale meziročně vzrostla o 9,3 procenta na 1 118 639 vozů. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě.
Elektrických vozidel bylo od ledna do konce listopadu vyrobeno 124 202 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů přesahoval 11,1 procenta, což je zhruba o 0,1 procentního bodu více než loni.
„Letos nepochybně překonáme objemy výroby z covidových let 2020 a 2021. Vzhledem k existujícímu objemu objednávek na vozidla lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku bude automobilový průmysl přinášet i v roce 2023. Situace v dodavatelských řetězcích však zůstává nadále velmi napjatá. I proto velmi vítáme rozhodnutí vlády zastropovat ceny energií i pro velké podniky,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila za prvních 11 měsíců ve svých tuzemských závodech 636 054 osobních automobilů, což je meziročně o 0,9 procenta více. Z toho bylo přes 65 000 hybridů a elektromobilů.
Nošovický závod automobilky Hyundai zvýšil produkci o 15,5 procenta na 296 900 aut. Elektrické vozy tvořily více než 19,9 procenta celkové produkce. Kolínská Toyota zvýšila výrobu o 36,1 procenta na 185 685 vozidel. Téměř 40 procent produkce tvořily hybridní vozy.
V prvních 11 měsících bylo v Česku vyrobeno 4859 autobusů, což je meziročně o 12,9 procenta více. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 4369 autobusů, tedy o 13,4 procenta více než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil 455 autobusů.
Produkce motocyklů v Jawa Moto stoupla o 60 procent na 1557 strojů.