Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Výrobce automobilů Volkswagen plánuje v Německu zavřít nejméně tři závody, zrušit desítky tisíc pracovních míst a snížit mzdy o 10 procent, přičemž by v příštích dvou letech nedošlo k jejich zvýšení. Uvedla v pondělí šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová, píše deník Financial Times.
Restrukturalizace podniku by znamenala první uzavření domácích závodů v 87leté historii společnosti a zároveň by zahájila boj s odbory. Koncern Volkswagen má v Německu podle Financial Times deset závodů a 300 000 zaměstnanců. Podle odborů je ohrožen zejména závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche, napsala ČTK.
Radikální změna je podle největší evropské automobilky nutná. Podnik čelí silné konkurenci v Číně, zpomalujícím se prodejům na významných trzích a také musí zvládnout nákladný přechod na elektromobily.
"Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility. Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii; během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje, “ okomentoval oznámení hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Německá automobilka v pondělí uvedla, že situaci nebude blíže komentovat „spekulace o důvěrných rozhovorech s (odborovým svazem, pozn. red.) IG Metall a podnikovou radou“. Zároveň dodala, že se nachází v „klíčovém bodě“.
Závodní rada společnosti zastupuje zaměstnance společnosti a má polovinu křesel v dozorčí radě.
Vedení společnosti má dva dny na to, aby své plány zvrátilo, oznámila Cavallová v pondělí na akci v hlavním závodě společnosti ve Wolfsburgu. Na místě informovala zaměstnance o plánech vedení a zároveň pohrozila stávkami.
Ve středu se sejde vedení firmy a odborová organizace IG Metall ke druhému kolu jednání o vnitropodnikové mzdové dohodě. V prvním prvním kole v září VW odmítl požadavky IG Metall na zvýšení mezd o sedm procent a místo toho trval na úsporách, připomněla ČTK.