Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Automobilový gigant Volkswagen (VW) na začátku letošního září oznámil, že plánuje ukončit program jistoty pracovních míst, který je v platnosti od roku 1994. Ten zabraňoval propouštění zaměstnanců až do roku 2029. V pondělí šéf podnikové rady automobilky řekl, že firma v Německu plánuje zavřít minimálně tři továrny, což znamená mimo jiné propuštění desítek tisíc zaměstnanců. Jak bude reorganizace jedné z největších evropských automobilek vypadat, má firma upřesnit ve středu.
Strukturální problémy má VW podle německého deníku Handelsblatt již léta. Německá značka má ve srovnání s konkurencí neúměrně vysoké výrobní náklady a produkt vysokou cenu pro mnoho kupujících neospravedlňuje, píše list. V posledních měsících se navíc firma potýká s velkým propadem na čínském trhu, kde musela loni přenechat vedoucí postavení místnímu konkurentovi BYD.
Zmenšuje se ale také trh v Evropě, což pro VW představuje nadbytečnou kapacitu v závodech. Plánovaná restrukturalizace podniku by tak znamenala první uzavření domácích závodů v 87leté historii společnosti a zároveň by zahájila boj s odbory. Koncern Volkswagen má v Německu podle Financial Times deset závodů a 300 000 zaměstnanců.
Který ze závodů je ohrožen nejvíce, zatím není jisté. Podle odborů by se ale mohlo jednat o továrnu v Osnabrücku, analytici ukazují na závody v Drážďanech, Kasselu nebo dolnosaském Brunswicku, píše agentura Reuters.
Od zvýšení mzdy k propouštění
Vedení firmy s odborovou organizací IG Metall poprvé zasedalo v září. Tehdy odbory požadovaly navýšení mezd o sedm procent, VW návrh zamítl a trval na úsporách. Druhé kolo jednání proběhne ve středu, firma ale už nyní plánuje mzdu naopak snížit, a to nejméně o deset procent, píše německý deník Bild. Společně s plánovaným nulovým navýšením v příštích dvou letech a koncem současných kolektivně dohodnutých měsíčních prémií ve výši 167 eur to znamená snížení mezd o přibližně 18 procent.
„Vedení společnosti to všechno myslí naprosto vážně. Nejedná se o žádné šavlování v kole kolektivního vyjednávání,“ řekla Daniela Cavallová, šéfka podnikové rady Volkswagenu, zaměstnancům v největším závodě automobilky ve Wolfsburgu a pohrozila přerušením jednání. Na místě se podle Reuters v reakci na momentální situaci sešly tisíce lidí. Dělníci troubili a pískali na píšťalky a trvali na tom, že by se neměl zavřít ani jeden závod.
Radikální úspory obhajoval i ředitel značky VW Thomas Schäfer. „Na německých pracovištích nejsme dostatečně produktivní a v současnosti jsou výrobní náklady o 25 až 50 procent vyšší, než jsme plánovali. Některé německé závody jsou tedy dvakrát dražší než konkurence,“ uvedl v prohlášení.
Podle podnikové rady je součástí řešení pro vedení firmy přemístit celé oddělení a oblasti do zahraničí nebo je zadat externím firmám. Cílem do budoucna je pak podle Schäfera do roku 2026 dosáhnout ziskové marže 6,5 procenta.
Odbory slíbily odpor
Odbory mohou mít na situaci v Německu velký vliv. Zástupci zaměstnanců totiž drží polovinu křesel v dozorčí radě, a teoreticky tak mají zákonné právo pořádat od 1. prosince stávky, píše Reuters.
„Pokud VW ve středu potvrdí svou dystopickou cestu, musí představenstvo očekávat odpovídající důsledky z naší strany,“ uvedl vyjednavač odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger a slíbil tvrdý odpor.
Na reakci odborů se shodl i manažer společnosti Union Investment, která vlastní akcie Volkswagenu. „Odbory budou na případné uzavření závodů pravděpodobně reagovat stávkami. Dochází zde k rozporu mezi zájmy zaměstnanců a zaměstnavatelů a zaměstnanci si budou klást otázku, proč se po rekordních ziscích v roce 2023 musí přijímat tak drastická opatření,“ řekl.