Článek
Ruská média, jako první zřejmě server motor.ru, informovala, že na tamním trhu s automobily se objevily nově vyrobené vozy Škoda. Konkrétně se jednalo o model Škoda Scala 2022, kde se přímo uvádí, že auta byla vyrobena v Mladé Boleslavi. A to i přesto, že na dovoz evropských vozů do Ruska platí embargo uvalené na zemi po útoku na Ukrajinu.
Nejde ovšem o oficiální prodej, uvádí společnost Škoda Auto: „Lokální výroba a export do Ruska byl pozastaven po začátku válečného konfliktu na Ukrajině,“ uvedl na otázku Seznam Zpráv za Škodovku vedoucí korporátní a interní komunikace Tomáš Kotera.
Podle společnosti dochází pouze k doprodeji zbývajících skladových kusů, které byly vyrobeny nebo do Ruska exportovány ještě před začátkem odkazovaného embarga. V tomto případě má jít ovšem o nové vozy, které si cestu do Ruska našly jinak.
S největší pravděpodobností tak jde o paralelní import, tedy neoficiální dovoz z třetích zemí nebo bez zprostředkovatele. „Nad takovým dovozem nemá Škoda Auto možnost dohledu, a dochází k němu na vícero trzích světa,“ uvedl Kotera.
Zjevně k němu dochází i na ruském trhu, kde se i přes embargo evropské vozy stále objevují. V září se například v Rusku zase objevilo omezené množství vozů Škoda Kamiq.
Platí sankce, tak zaplaťte
Takové komplikované aranžmá, jak dostat embargované zboží na trh, ale má svou cenu. Nejlevnější verze Škody Scala s 1,5litrovým motorem se v Česku prodává zhruba od 480 tisíc korun. Jak tuto cenu přepočítat na korunu je obtížné. Rubl totiž v tuto chvíli není volně směnitelný a jeho hodnota je určena de facto rozhodnutím ruské centrální banky. Podle oficiálního přepočtu je ale 480 tisíc korun zhruba 1,2 milionu rublů.
Nové Scaly ovšem prodejce inzeruje za 2 750 000 rublů, což je více než milion korun, přes dvojnásobek běžné ceny.
Dovoz embargovaných dílů do Ruska není otázkou pouze osobních vozů. Podle informací slovenského Deníku N například tamní firmy vyvezly do Ruska a Íránu desítky tisíc kusů zboží použitelných pro výrobu zbraní. Jde například o motory, kuličková ložiska, speciální pneumatiky nebo ocel, které Rusko následně mohlo použít v těžké vojenské technice nasazené při agresi na Ukrajině. Tato kauza je sice naprosto odlišná od škodovek prodávaných v Rusku, ale ukazuje, jak je nyní Moskva hladová po zboží, které si dříve běžně dovážela, ale po vyhlášení sankcí radikálně dochází.
V ruských zbraních se také pravidelně nacházejí součástky evropské či americké provenience. Z velké části se ovšem týká součástek, jejich vývoz byl zakázán v roce 2014 po ruské invazi Krymu.