Článek
Alternativní taxislužba s tržní hodnotou necelých 170 miliard dolarů Uber zvažuje koupi cestovatelského webu Expedia s hodnotou zhruba 20 miliard. První zmiňovaná společnost by se tak přiblížila k tomu, aby se z ní stala „superaplikace“, tedy obří digitální tržiště. Uber může nákupem cestovního webu také podle marketingového experta a ředitele PPC Profits, Tomáše Čupra významně ovlivnit cestovní sektor.
Sám Uber totiž téměř ovládá sektor „drobnější“ dopravy, Expedia zase působí na trhu dovolených a dálkového cestování. Spojením by tak vznikl opravdu silný hráč.
Expedia
Expedia Group, Inc. je americká cestovní technologická společnost, která vlastní a provozuje agregátory cestovních cen a cestovní metavyhledávače, včetně Expedia, Hotels.com, Vrbo, Travelocity, Hotwire.com, Orbitz, Ebookers, CheapTickets, CarRentals.com, Expedia Cruises, Wotif a Trivago.
„Potenciální akvizice společnosti Expedia ze strany Uberu představuje zásadní strategický krok, který by mohl podstatně ovlivnit obě firmy i celý cestovní sektor. Spojení by uživatelům umožnilo využívat komplexní cestovní služby – od objednání jízdy po rezervaci hotelů a letenek,“ vysvětluje pro SZ Byznys marketingový expert a ředitel agentury PPC Profits, Tomáš Čupr.
Pokrytím mnoha sektorů trhu se firma může stát časem „superaplikací“, upozornil list Financial Times. Termín označuje digitální prostor poskytující zákazníkovi všechny potřebné služby na jednom místě. A Uber jde touto cestou. Z původní taxislužby rozšířil svůj byznys na nákup letenek, doručování jídla, firemní logistiku a reklamu a podle ředitele Dary Khosrowshahiho „by mohl být operační systém pro váš každodenní život“. Pokud by došlo k akvizici Expedia, ředitele i společnost by to k naplnění cíle přiblížilo.
Celosvětově v odvětví vede Čína s aplikací WeChat. Ta nabízí chatovací platformu, donášky jídla z restaurací, mobilní platby a další funkce. Podle JPMorgan patří tento koncept k nejdiskutovanějším tématům v oblasti mobilních technologií. Na asijském trhu aplikace jako Grab či WeChat získávají vliv, Západ vlastní alternativu o srovnatelné velikosti hledá. Výhod superaplikací je podle Čupra celá řada.
„Zákazníci se mohou více spoléhat na jednu platformu pro všechny své například cestovní potřeby, čímž roste jejich loajalita k této službě. Nabídne to další prostor společnostem vyvinout inovativní produkty a služby, které usnadní cestování. Sem patří například personalizované itineráře či integrované platební systémy,“ vypočítává výhody obchodu expert. Redakce Seznam Zpráv požádala o reakci i Uber, alternativní taxislužba se ale odmítla vyjádřit.
Vytvoření superaplikace podle Čupra reaguje na dynamiku trhu, kde uživatelé preferují mít co nejvíce služeb na jednom místě a co nejméně aplikací v telefonu. Pokud k akvizici skutečně dojde a Uber se díky podobným tahům stane první západní superaplikací, ostatní hráči na trhu, jako například Booking.com či Google, budou muset nějak reagovat.
Na západní frontě klid
Kombinací služeb na jedné digitální platformě jsou zákazníci svědky každý den. „V Česku například Bolt nabízí online nákupy a jejich dovoz, tedy něco, na co se specializuje Rohlík, Košík a další firmy. Stejně tak nyní kromě dovozu teplých jídel nabízí rozvoz nákupů i Wolt. Když už máte zákazníka na mobilu, můžete mu přes něj nabídnout více věcí. Ten, který má s vámi dobrou zkušenost, to spíše vyzkouší s vámi než s aplikací, kterou nezná a nemá vyzkoušenou,“ vypočítává pro SZ Byznys marketingový expert Martin Charvát.
Podle výše zmíněné JPMorgan však západní firmy k rozšiřování služeb přistupují opatrně a žádná z nich se nechce plně pustit do jedné komplexní a hluboké platformy, která by uživatelům nabídla superaplikaci srovnatelnou s asijskou konkurencí. Technologičtí obři jako Meta, PayPal nebo Apple se o to v drobných krocích pokouší, stále jim ale chybí komplexnost a hloubka, které superaplikace v Asii nabízejí.
Problémem je i silný důraz Evropské unie a Spojených států na ochranu soukromí a bezpečnost dat. To sice chrání soukromí uživatelů, ale přísná regulace zase omezuje schopnost superaplikací shromažďovat a analyzovat uživatelská data. Klesá tak možnost nabízet personalizované služby, které by mohly přilákat další uživatele.
Mnoho západních společností ale investuje do umělé inteligence a to jim podle JPMorgan umožňuje vytvářet zákazníkům dostatečně sofistikované služby, aniž by slučovaly více funkcí do jedné aplikace.
A JPMorgan také upozorňuje i na rozdílnou kulturu zákazníků. Zatímco Asie upřednostňuje jednu aplikaci pro různé úkony, zákaznická kultura v Evropě či USA upřednostňuje specializované aplikace a až příliš rozkročené digitální tržiště nebudí v uživatelích důvěru.
To by se mohlo ukázat i v případě nákupu Expedia taxislužbou Uber. Jeho dopad by pak nemusel být radikální, a to ani na cestovní trh. Ten je podle ředitelky Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřiny Chaloupkové navíc dostatečně naplněný a také regulovaný.
„Z hlediska cestovních kanceláří existují nyní balíčky, které poskytují více cestovatelských služeb a platí pro ně evropské regulace. Společnosti Expedia a Uber nejsou výjimkou. Cílí především na koncového klienta a individuálního cestujícího. Pronikají ale i do byznysové sféry. Spojení firem může být pro oba partnery výhodné v rámci zajišťování například přesunů v destinacích. Limity ale spatřuji v tom, že Uber není povolenou službou ve všech metropolích Evropy, tam ho nahradí jiné,“ říká Chaloupková pro SZ Byznys.
Jestli se Uber stane první západní superaplikací, tak není jisté. Sní o ní totiž také další technologičtí obři. Spoluzakladatel Facebooku Mark Zuckerberg i majitel X Elon Musk se vyjádřili, že přemýšlí o vytvoření aplikace pro všechno. Společnost PayPal si zase například pohrávala s koupí digitální náladové nástěnky Pinterest, která by kombinovala finance se sociálními médii.