Hlavní obsah

Kdo chce s traktůrkem na silnici, musí mít povinné ručení. Jinak hrozí pokuta

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Pojištění se týká traktorů a malotraktorů, pokud vyrazí na silnice. Ilustrační foto.

Každý traktor, který dosahuje rychlosti vyšší než 14 km/h a je těžší než 25 kilogramů, smí na silnici jen s povinným ručením. Pojišťovny spolu s ním nabízejí také různé balíčky, a to včetně asistenčních služeb.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Pokud má zahradní traktor (někdy nazýván také „traktůrek“, pozn. red.) vyšší konstrukční rychlost než 25 km/h (nebo 14 km/h v případě hmotnosti větší než 25 kg), platí povinnost mít uzavřené povinné ručení, a to i v případě, že nepodléhá registraci,“ uvedl pro SZ Byznys Tomáš Pavlík z České asociace pojistitelů.

„Výjimku mají ta neregistrovaná vozidla, která jsou provozována pouze v uzavřených prostorech nebo objektech, kam nemá veřejnost povolen přístup,“ dodal. Finální cena povinného ručení závisí na pojišťovně a jejím výpočtu a u běžný menších zahradních traktorů se pohybuje od 286 do 2500 korun. Povinné ručení na větší stroje, které potkáváme na poli, stojí výrazně více.

Legislativa k povinnému ručení u traktorů

Zákon č. 30/2024 Sb.

§ 2 odst. 1 Vozidlem se pro účely tohoto zákona rozumí

a) motorové vozidlo určené k pohybu po zemi, s výjimkou kolejového vozidla, poháněné výhradně mechanickým pohonem,

1. jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km.h-1, nebo

2. jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km.h-1

K povinnému ručení je samozřejmě možné sjednat i havarijní pojištění. „Měsíčně pojišťujeme u traktorů několik tisíc strojů, v případě malotraktorů jde o nižší stovky strojů,“ říká Jan Marek, tiskový mluvčí Generali Česká pojišťovna.

„Starý traktor se pojišťuje stejně jako nový, na základě dokladů o vozidle a parametrů dle zákona. Pouze s tou výjimkou, že havarijní pojištění nabízíme pro vozidla do 20 let věku.“

Co potřebuji pro sjednání povinného ručení pro traktor

Pro uzavření smlouvy je zapotřebí mít u sebe technický průkaz nebo osvědčení o registraci vozidla, popř. tzv COC list. U neregistrovaných vozidel je potřeba mít značku a znát typ paliva, výkon, objem, hmotnost, znát maximální rychlost, datum uvedení do provozu nebo výroby a počet přepravovaných osob. A nakonec VIN (identifikační číslo vozidla).

V případě, že vlastníte starý traktor, je zapotřebí vycházet z dokumentace k vozidlu, dohledávat údaje o rychlosti na internetu nebo se dotázat výrobce, aby tento parametr sdělil. „Příslušné vozidlo musí mít homologaci pro ČR, jinak ho pojistit nelze,“ radí Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa.

Může se ale stát, že nejdou údaje sehnat. Podle Svobodové stačí, že si klient změří rychlost „v praxi mimo veřejnou komunikaci“. Stejně tomu tak platí u ojetého traktoru, pokud jste data nenašli, je třeba je ověřit, hledat či vyzkoušet.

„Povinné ručení samozřejmě musejí mít také klasické traktory, které podléhají registraci. Pro ně nabízíme kromě povinného ručení a havarijního pojištění také tzv. allriskové strojní pojištění,“ uvedla tisková mluvčí Allianz Marie Petrovová. „Traktor je tak pojištěn například pro případy, že by byl poškozený/zničený živlem nebo chybou obsluhy.“

„Povinné ručení na zahradní traktor stojí cca 2500 Kč. U velkých traktorů se pojistné pohybuje v řádech desítek tisíc korun,“ dodala Petrovová. Dle informací Allianz uzavřelo v pojišťovně smlouvu okolo 5000 majitelů traktorů, jedná se zejména o povinné ručení a havarijní pojištění.

„Potřebujeme vědět, o jaký typ traktoru se jedná, VIN kód, výrobce, stáří, pojistnou částku, a pokud je, tak upřesnit specifické zařízení (hydraulická ruka apod.),“ uvedla v souvislosti s potřebnými dokumenty na uzavření smlouvy.

Kdy není třeba sjednávat povinné ručení na traktor

„Pokud se jedná skutečně o ohraničený a soukromý pozemek, kde nikdo jiný nemá přístup, tak si klient povinné ručení nemusí sjednat,“ odpověděl na dotaz redakce tiskový mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

„I pro malotraktory nabízíme pojištění drobných vozidel, podobně jako na elektrokoloběžky.“ Podle mluvčího si kolem dvou tisíc lidí pojistilo malotraktory.

„Je to okolo 300 Kč za rok, když vezmeme konkrétní příklad, klient byl muž, ročník 1977, bydliště České Budějovice. Pojišťuje si zahradní traktůrek na benzínový pohon,“ dodal.

Parametry pojištění u Kooperativy jsou podle Káni následující: „Povinné ručení nabídneme klientům v rozpětí od 50/50 mil. Kč do 200/200 mil. Kč, k pojištění drobných vozidel je speciální balíček asistenčních služeb.“

Ten zahrnuje tyto služby: „Pošleme mechanika, který se pokusí vozidlo opravit na místě, odtáhneme a vyprostíme drobné vozidlo, pomoc vám zajistíme po celé ČR, pokud se při jízdě zraníte, zajistíme vám dopravu do nejbližšího zdravotnického zařízení a další.“

Pojistné vychází na 286 Kč ročně. Od klienta se sbírá pouze pár údajů, a to výrobní nebo sériové číslo, model a značku a druh paliva.

Co policie kontroluje u traktorů

„Traktory jsou motorová vozidla, která podléhají schválení, a pakliže budou provozovány na pozemních komunikacích, musí být zapsány v registru vozidel,“ uvedla Hana Rubášová, mluvčí Policie ČR. „Takový traktor musí mít přidělenou registrační značku, osvědčení o registraci a také výrobní číslo. Na základě těch identifikátorů je jim vystaveno povinné ručení z odpovědnosti za způsobenou škodu provozem vozidla.“

„Dále se může jednat o zvláštní vozidlo, které nepodléhá registraci, nemá registrační značku, ale musí mít platný doklad výpisu technického osvědčení. Jako zvláštní vozidlo též podléhá schválení a má výrobní číslo, na jehož základě je sjednáno pojištění,“ dodala Rubášová.

Pokuta za traktor bez povinného ručení

Při kontrole je podle mluvčí policie zapotřebí předložit zelenou kartu. Policie nově ověřuje údaje přímo v příslušné evidenci ČKP. „Za přestupek lze uložit pokutu do 50 000 Kč ve správním řízení.“ Při vyřízení na místě je maximální výše pokuty 10 000 Kč. Za poslední půlrok zavinili řidiči traktorů podle policie celkem 145 dopravních nehod, což představuje přibližně 0,33 % všech dopravních nehod šetřených Policií ČR. V těchto nehodách zemřely dvě osoby.

Doporučované