Hlavní obsah

Toyota je opět rekordmanem v prodeji aut. Oslavy ale kalí skandály a problémy

Foto: Toyota

Ilustrační foto.

Japonský výrobce automobilů Toyota je opět světovou automobilovou jedničkou. Jeho úspěch ale ohrožuje série skandálů s bezpečnostními testy a certifikacemi, ke kterým se nyní přidal problém s airbagy starších amerických modelů.

Článek

Toyota již počtvrté obhájila titul nejúspěšnějšího automobilového výrobce, co se prodejů týče. Za loňský rok automobilka zvýšila prodej, a to o 7,2 procenta na 11,2 milionu vozů. Podle agentury AFP tím překonala světový rekord. Zvýšila také výrobu, a to o 8,6 procenta na 11,5 milionu aut.

Celosvětový prodej skupiny Toyota tak překročil hranici deseti milionů prodaných aut každý rok za posledních deset let s výjimkou roku 2020, kdy svět zasáhla pandemie koronaviru.

Německý rival Volkswagen Group, který je v počtu prodejů druhý, oznámil za loňský rok téměř 12procentní nárůst dodávek na 9,2 milionu vozů s tím, že jeho auta jsou nejpopulárnější v Evropě. Součástí gigantu je také Škoda Auto, které se odbyt loni zvýšil o 18,5 procenta na více než 866 tisíc vozů.

Výborných výsledků Toyota dosáhla i přes několik problémů, se kterými se v poslední době potýká. Jedná se například o sérii skandálů kolem dceřiných společností Daihatsu, Hino Motors a Toyota Industries. Ty totiž mají potíže s certifikací aut a motorů, což by podle Reuters mohlo potenciálně ohrozit reputaci firmy jako výrobce bezpečných a spolehlivých automobilů.

„Chtěl bych se co nejupřímněji omluvit našim zákazníkům a zúčastněným stranám za nepříjemnosti a obavy způsobené postupnými nesrovnalostmi ve společnostech Hino Motors, Daihatsu a Toyota Industries,“ omlouval se podle Reuters na tiskové konferenci předseda představenstva Toyoty Akio Tojoda.

Kvůli problémům s certifikačními testy dieselových motorů musí Toyota pozastavit dodávky některých svých modelů. Zvláštní vyšetřovací komise totiž podle Reuters zjistila nesrovnalosti při testování výkonu v koňských silách pro certifikaci tří modelů dieselových motorů. Postižené motory používá celosvětově deset modelů, včetně dodávek Hiace, SUV Fortuner, Innova nebo SUV LX500d značky Lexus. Za minulý finanční rok se jich prodalo 84 tisíc. Toyota o problémech informovala v tiskové zprávě.

Další aféra Toyoty pak odhalila desítky let stará pochybení v Daihatsu Motor, který se zaměřuje na malá auta. Ukázalo se totiž, že se v továrně přes 30 let manipulovalo s bezpečnostními testy některých vozů. Celý skandál ukázal na problémy s celkem 64 modely, z nichž přes 20 je prodáváno právě pod značkou Toyota.

„Komunikace s Toyota Motor byla špatná a koordinace testovacích procesů a postupů, které měly být dodrženy, nedostatečná,“ cituje Reuters prezidenta společnosti Koichi Itoa.

Padesát tisíc nebezpečných airbagů

A certifikacemi ale problémy nekončí. V pondělí Toyota vyzvala majitele 50 000 starších amerických vozů, aby okamžitě přestali řídit svá auta a nechali si opravit airbag. Mohlo by totiž dojít k explozi nafukovacího vaku a potenciálnímu úmrtí řidiče. Doporučení se týká některých vozů Corolla modelového roku 2003–2004, Corolla Matrix 2003–2004 a RAV4 2004–2005 se staršími nafukovači airbagů Takata.

Nebezpečné airbagy podle Reuters zapříčinily od roku 2009 již více než 30 úmrtí a stovky zranění řidičů i pasažérů po celém světě. Vaky totiž mohou explodovat a uvolnit nebezpečné kovové střepiny. U RAV4 se rizikový airbag nachází přímo u řidiče, u ostatních modelů je to airbag spolujezdce. Některé modely Corolla a Corolla Matrix, kterých se varování týká, pak mohou aktivovat airbag i bez nárazu.

Airbagy Takata ale nepoužívá jen Toyota, v minulosti kvůli nim varovaly řidiče i jiné automobilky, například Dodge, Acura nebo Honda. Za posledních deset let stáhli výrobci automobilů přes 100 milionů nafukovačů airbagů, z čehož 67 milionů bylo ve Spojených státech. Jedná se tak o největší bezpečnostní incident v historii automobilů.

Doporučované