Hlavní obsah

Tiskárny kritizují poplatek za letáky. Musely bychom propouštět, tvrdí

Foto: Jan Mihaliček

Ilustrační foto.

Reklamní letáky by mohl zatížit recyklační poplatek. Podle výrobců by se tím mohla nejen zvednout jejich cena, ztratili by pravděpodobně také některé z objednávek. Mohli by tak být nuceni propouštět část personálu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Novela zákona by kromě zálohovaných PET lahví mohla přinést i recyklační poplatek za komerční tištěné letáky. Návrh se však setkal s vlnou nevole, zejména ze strany seniorů, nelíbí se ale ani jejich výrobcům.

Podle Ministerstva životního prostředí by nejen ulevil životnímu prostředí, ale zároveň by pomohl obcím tím, že by se přenesla část nákladů na manipulaci s odpadem.

„Chceme se zaměřit na to, aby tolik nezatěžovaly životní prostředí a obecní systémy nakládání s odpady jako doposud,“ uvedl pro Českou televizi resortní ředitel odboru cirkulární ekonomiky a odpadů Jan Maršák. Podle něj totiž za nakládání s odpadním letákem platí obce, nikoliv výrobci, kteří by se skrze poplatek mohli začít podílet na provozu modrých kontejnerů.

V Česku se ročně vytisknou zhruba čtyř miliardy reklamních a slevových letáků. To podle Maršáka odpovídá zhruba 20 tisícům tun odpadu. Ministerstvo životního prostředí chce proto podle Maršáka zařídit, aby byla i samotná produkce letáků menší.

Poplatek by znamenal propouštění, říkají tiskárny

Možné zavedení poplatku se nelíbí tiskárnám, podle kterých by recyklační poplatek za tištěné letáky představoval negativní dopad na jejich klienty, a tedy i jejich činnost.

„Snahu o zavedení recyklačního poplatku pečlivě sledujeme. Stále však nejsme obeznámeni s tím, kdo by měl takový poplatek platit a v jaké výši. Nejasná je také administrativa a výkaznictví s tím spojené. Nový poplatek pravděpodobně bude znamenat snížení tiskových zakázek reklamních letáků,“ komentuje situaci Vladimír Hrubý, provozní ředitel tiskáren Vltava Labe Media.

Podle něj sice tiskárny chápou a podporují iniciativy na ochranu životního prostředí, měly by však být zváženy ekonomické a sociální dopady.

V uplynulých letech, která provázel výrazný růst ceny energií a surovin, se podle něj zvedly také ceny papíru. Skokově zdražil především po vypuknutí konfliktu na Ukrajině, a to téměř o 100 procent v závislosti na typu papíru. Právě tehdy tiskárny zaznamenaly rychlý pokles objednávek.

„Jsme přesvědčeni, že zavedení recyklačního poplatku přinese obdobné komplikace. Kvůli zvýšeným vstupním nákladům budeme muset hledat úspory zřejmě i jinde, což s výjimkou těch personálních dnes prakticky již není možné. V opačném případě jsme nuceni navýšit ceny našich služeb, což nás může znevýhodnit oproti konkurenci,“ dodává Hrubý.

To potvrzuje i Zdeněk Sobota, prezident Svazu polygrafických podnikatelů, podle kterého by podražil papír a snížil se objem zakázek, zároveň by daň dopadla na koncové zákazníky, zejména důchodce. Zavedení takového poplatku by prý pro tiskárny znamenalo zásadní zásah do zaměstnanosti.

„Celkově tento krok vidíme jako nesmyslný a návrh zákona o obalech ve smyslu recyklačního poplatku jako neúčelový a špatně připravený. Na naše připomínky reagovalo Ministerstvo životního prostředí zmatečně a argumentace svědčila o tom, že odpovědní lidé ani pořádně nevědí, o co vlastně jde,“ myslí si Sobota. Proti novele bylo podáno více než 700 připomínek.

Pozornost by se podle Hrubého měla věnovat spíše tomu, aby se v Česku lépe a více recyklovalo, než aby se vytvářely překážky pro podnikatele. „Česká republika vůbec nemá vlastní infrastrukturu na recyklaci papíru. Prakticky všechen posbíraný papír se jen slisuje a vyveze do sousedních zemí. Tam se z něj opět vyrobí další papír, který se následně dováží zpátky,“ uzavírá.

Digitální letáky si polepší

Z poplatku by naopak mohly těžit portály zaměřené na online distribuci letáků a katalogů, jako například Kupi.cz, který patří do skupiny Seznam.cz.

„Případné zdanění papírových letáků se Kupi nijak nedotkne. Naopak jako jednička na trhu počítáme s tím, že se zvýší počet klientů i uživatelů. S klienty téma aktivně řešíme a nabízíme jim efektivnější formu digitálního letáku,“ komentuje situaci jednatel Kupi.cz David Kopčil.

Předpokládá, že v dlouhodobém horizontu se papírové letáky stanou neudržitelnými.

„Důvody jsou například vyšší náklady, neekologičnost, nižší flexibilita v případě změn, komplikované vyhodnocení zásahu atd. Očekáváme, že klienti od této varianty postupně upustí, což se v nějaké míře už děje,“ dodává.

Dle dat z Netmonitoru navštívilo minulý měsíc webovou stránku Kupi.cz 2,2 milionu reálných uživatelů, což podle Kopčila ukazuje, že trend konzumace letáků v digitální podobě roste.

Digitální letáky podle něj navíc vyhledávají i senioři. „V některých případech je pro ně konzumace na mobilním zařízení pohodlnější. Mohou si zvětšit písmo, mají možnost přímého hledání v letáku a podobně,“ vysvětluje.

Řetězce digitalizaci řeší, papírové letáky ale nezruší

Jak by poplatek ovlivnil samotné množství vytištěných letáků, zatím není jasné. Podle Hrubého z tiskáren Vltava Labe Media je možné, že by někteří klienti od tištěných letáků upustili, zejména pokud by pro ně zvýšené náklady byly neakceptovatelné.

„Menší zákazníci od této formy propagace výrobku nejspíš upustí. Větší řetězce přenesou náklady do svých cen, a tím i na zákazníky. Stejně tak je ale možné, že obchodníci letáky zachovají nebo jen částečně omezí distribuci,“ uvažuje Hrubý.

Řetězce se množstvím tištěných letáků dlouhodobě zabývají, spíše než jejich úplné zrušení je pro některé z nich lepší cestou optimalizace vyrobených kusů. Například řetězec Kaufland roznáší letáky pouze tam, kde vidí zákaznický potenciál, uvádí tisková mluvčí společnosti Pavla Pokorná.

Určité cílové skupiny podle ní mají o tištěný leták stále zájem, využívají ho pravidelně k nákupu a rozhodují se podle něj v rámci nakupování. Podle papírových letáků nakupuje více než 50 procent zákazníků Kauflandu.

„Pokud bychom řešili zvýšení finančních nákladů na tištěný leták, pravděpodobně bychom přemýšleli o optimalizaci tak, abychom zůstali efektivní. Letáky nabízíme už nyní v dostupné míře elektronicky,“ vysvětluje Pokorná a dodává, že kromě letákových serverů, aplikace a webových stránek je leták dostupný také na WhatsAppu. Papírový leták plánuje Kaufland zachovat.

Tištěná média chce nadále omezovat řetězec Lidl, který podle tiskové mluvčí Elišky Froschové Stehlíkové sází na udržitelnost a digitalizaci a vidí jasný posun směrem k digitálním kanálům.

„Ochrana zákazníků a životního prostředí je naší nejvyšší prioritou, a proto děláme vše, co je v našich silách, abychom omezili naše tištěná média a podpořili digitální změny,“ uvedla pro redakci SZ Byznys s tím, že Lidl nabízí k tištěnému letáku četné alternativy, jako jsou digitální leták, newsletter, aplikace, případně WhatsApp.

Doporučované