Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zpřísněné sankce uvalené Západem na ruskou ropu se začínají projevovat a Rusko pomalu začíná přicházet o část ropných příjmů. Podle agentury Bloomberg, která dlouhodobě sleduje ropné dodávky, se asi polovině z padesáti tankerů, na které americké ministerstvo financí v říjnu loňského roku uvalilo sankce, nedaří naložit na palubu svůj cenný náklad.
Původní postihy z konce roku 2022, kdy G7 pro ruskou ropu stanovila cenový strop 60 dolarů za barel, totiž nestačily a Západ musel přitvrdit. Rusko si totiž našlo způsob, jak je obcházet a některé západní společnosti tamní ropu převážely a následně s ní obchodovaly nad stropem. Spojené státy nyní začaly dodržování stropu tvrději kontrolovat, což vyřadilo ze hry například část řeckých tankerů.
Nejnovějším přírůstkem na americkém sankčním seznamu je tanker NS Leader společnosti Sovcomflot, který poté, co USA ve čtvrtek na seznam přidalo jeho majitele, okamžitě změnil směr plavby. Původně mířil k ruskému přístavu v Baltském moři a ve chvíli, kdy se na něj USA zaměřilo plul podél portugalského pobřeží.
Podle údajů Mezinárodní energetické agentury, se kvůli tomu zvýšily náklady na přepravu a ruská ropa se oproti mezinárodním referenčním hodnotám obchoduje s velkými slevami. Že barely zlevňují uvedl i ruský ministr energetiky Alexander Novak, píše Bloomberg.
„Nezávislé agentury, tržní analytici i samotní Rusové poukazují na skutečnost, že cenový strop dosahuje obou našich cílů: odpírá Rusku zisky z energie, které potřebuje k vedení své nelegální války, a zároveň podporuje stabilní trhy s energií,“ řekl Bloombergu Eric Van Nostrand, náměstek ministra financí USA. Jak na tom ale ve skutečnosti ruská ekonomika je nelze s jistotou říct.
Lodě se na seznam dostávají postupně
Situace je trochu nepřehledná, protože americké ministerstvo financí uvaluje sankce postupně, což znamená, že některé lodě se k naložení nákladu ještě nemusely dostat. Z 50 tankerů, na které byly od začátku října uvaleny sankce, od té doby vyzvedlo náklad jen 18 z nich, tvrdí Bloomberg. Jedna z nich stále veze náklad, který naložila ještě předtím, než na ni byly sankce uvaleny. Lodí, o kterých se zatím neví, jak se sankcemi naloží, je nyní 31. Z nich sedm bylo odstaveno ještě před sankcemi a tři možná brzy ropu naloží.
Jaké lodě jsou tedy na sankčním seznamu? Mezi 10. říjnem a 12. prosincem bylo na seznam zařazeno osm plavidel. Dalších 24 tankerů pak bylo přidáno 20. prosince, kdy ministerstvo financí přijalo opatření proti společnosti SUN Ship Management D Ltd., která patří ruské státem kontrolované lodní společnosti Sovcomflot PJSC. Společnost Hennesea Holdings Ltd, která vlastní osm plavidel se sídlem ve Spojených arabských emirátech, byla na sankční seznam zařazena 18. ledna. Padesáté plavidlo, NS Leader, bylo jmenováno minulý týden ve čtvrtek.
Všech osm lodí z první vlny sankcí se nyní nevyužívá, většina z nich byla odstavena krátce poté, co je ministerstvo na seznamu uvedlo. Devět z 24 lodí spravovaných společností SUN jsou specializované kyvadlové tankery, které pokračují ve své činnosti. Na jedné z nich se nachází náklad ropy Sokol, který se nepodařilo dopravit do Indie. Zbývajících 14 lodí je stále v provozu.
Kromě jednoho z 18 tankerů Hennesea, z nichž jeden byl sankcionován již na začátku prosince, jsou všechny v současné době nečinné. Sedm z nich kotvilo již dlouho před sankcemi. Jeden z nich, tanker Nellis, je využíván ke skladování ropy Sokol, další kotví u tichomořského přístavu Vladivostok. Jediný další aktivní tanker Hennesea podle Bloombergu čeká v Rudém moři. Loď La Pride, která převáží náklad ruské ropy Urals, se 7. února otočila, když se blížila k neklidným vodám u Jemenu. Od té doby stojí ve vodách asi 550 kilometrů severněji a jako cíl své cesty signalizuje Qingdao v Číně. Ostatní čtyři lodě flotily Hennesea, které v době sankcí již vezly ruský náklad, zůstaly od dodání nákladu nečinné.
Stínové flotily
Nové sankce na tankery napojené na ruský obchod tvrdě dopadly, vyvozuje agentura Bloomberg. V posledních dvou měsících celkem 14 tankerů, které převážejí ruskou ropu třídy Sokol do Indie, buď nejezdí, nebo kotví ve vodách východně od Singapuru. Téměř polovina z nich se před dosažením svého cíle otočila. Tři tankery jsou mezi 50 plavidly, na které byly uvaleny sankce. Cenový strop uvalený západními zeměmi a sankce uvalené na některé ruské lodní společnosti vedly podle Bloombergu k problémům s dodávkami ropy do indických přístavů.
Všechny lodě, na které byly dosud uvaleny sankce, totiž byly uvedeny na seznamu kvůli porušení cenového stropu. Problémem ale zůstávají lodě takzvané „stínové flotily“, které mezi sebou tajně přečerpávají ruskou ropu, zatímco vysílají falešné signály o poloze. Tím za ruskou ropou zametají stopy a znemožňují dohledat její původ. Regulační orgány tuto taktiku odsuzují a lodě, které ji provozují, nesmí vplout do evropských přístavů, ne vždy je však odhalí. V mezinárodních vodách je ovšem legální a společnosti tuto službu otevřeně nabízejí na internetu.
Činnost stínové flotily budí kromě strachu z porušování sankcí také další obavy. Jelikož se přeprava ruské ropy odehrává zpravidla na starších lodích, ohrožuje turistický a rybářský průmysl a pochopitelně i životní prostředí.