Článek
Letité zmatky kvůli sdílení nejznámější české značky mezi dvěma nezávislými podniky směřují ke konci. Od konce roku 2029 bude v Česku už jen jedna Škoda – ta větší, která vyrábí auta v Mladé Boleslavi.
Už přes rok se ví, že automobilka koupila od plzeňských strojíren poslední balík ochranných práv a že sdílená značka Škoda je do budoucna jen její. Plzeňská Škoda Group se kvůli tomu bude muset během následujících šesti let přejmenovat a vymyslet nová jména i pro své tramvaje a lokomotivy.
Dosud však nebylo známo, za kolik se v Plzni slavné značky zbavili a kolik na tom vlastníci plzeňské firmy z investiční skupiny PPF vydělali. Žádná ze stran nechtěla a dál nechce číslo komentovat. Z účetnictví Škody Group lze však zpětně dovodit, že kupní cena musela být minimálně čtyři miliardy korun.
Skupina PPF má tím pádem zpátky velkou část peněz, které za celý podnik v Plzni na začátku zaplatila. Kupovala ho v roce 2017, tedy ještě v době, kdy ji řídil zakladatel Petr Kellner. I tehdy byla cena tajná. Z účetních výkazů PPF šlo však poté vyčíst, že Kellner původním vlastníkům v čele s šéfem podniku Tomášem Krskem zaplatil mezi sedmi a osmi miliardami korun.
Prodejní cenu značky redakce SZ Byznys zpětně dovodila z výroční zprávy plzeňské Škody a z následných dotazů, týkajících se toho, jak správně podnik ocenit pro žebříček nejhodnotnějších tuzemských firem Česká elita.
Jedním z hlavních kritérií žebříčku byl provozní zisk EBITDA, který Škoda Group loni vykázala na mimořádně vysoké úrovni 5,3 miliardy korun. Ve výroční zprávě však tento ukazatel opatřila poznámkou, že pravdivější obrázek o skutečné ziskovosti ukazuje upravená EBITDA ve výši 1,2 miliardy „bez vlivu zisku z prodeje ochranné známky ŠKODA“.
Rozdíl činí 4,1 miliardy, jde přitom jen o „zisk z prodeje“. Transakční cena mohla být ve skutečnosti ještě o něco vyšší, protože „zisk“ by měl být až výslednou čistou položkou po odečtení nákladů, které byly s transakcí spojené.
Součástí loňských dohod bylo informační embargo, týkající se právě ceny. Ani jedna ze stran se k ní proto nechce ani teď vyjadřovat. „Skupina PPF i Škoda Auto o transakci informovaly v červnu 2022 prostřednictvím tiskových zpráv. Smluvní strany transakce se dohodly zdržet jakýchkoli dalších komentářů nad rámec zveřejněných informací,“ uvedl k dodatečným dotazům ohledně ceny za značku mluvčí PPF Leoš Rousek. Takřka identicky odpověděl i mluvčí Škody Auto Tomáš Kotera.
Značka Škoda je pro mladoboleslavskou automobilku existenční otázkou. Čtyři miliardy přitom odpovídají jejím tržbám zhruba za týden, částka se tedy jeví jako relativně nízká. To však souvisí s tím, co se vlastně prodávalo. Značku pro auta už Škoda Auto vlastnila z dřívějších časů. Nově byly předmětem obchodu jen historické ochranné známky a práva používat značku s logem ochranného šípu na jiný typ výrobků, třeba kolejová vozidla nebo reklamní předměty.
Plzeňská Škoda se jich loni vzdala s odůvodněním, že se bez značky do budoucna dokáže obejít, protože, jak uvedl předseda dozorčí rady a investiční ředitel PPF Stanislav Kuba, „chceme být firmou nabízející nejen jednotlivé prostředky hromadné dopravy, ale celá řešení pro moderní mobilitu“. Zvítězil tedy kalkul, že scelení práv a definitivní pořádek ve vlastnictví značky bude mít pro Škodu Auto větší cenu, než jakou jsou z okřídleného šípu schopni vytěžit v Plzni.
Konec všech sporů
Škoda Auto ve své výroční zprávě spojila výkup práv s tím, že šlo o krok, který předcházel loňskému zveřejnění nové korporátní identity a změně logotypu. Obě strany loni také zdůrazňovaly, že součástí dohody bylo zahlazení všech známkoprávních sporů a soudů. O jaké spory konkrétně šlo a jak byly vážné, ale žádná ze stran neuvedla.
Plzeňská Škoda bude smět užívat ochranné známky do roku 2029 na základě licence a bude mít také volnost dotáhnout pod původní značkou rozpracované zakázky. PPF loni prodej zdůvodnila mimo jiné tím, že „získané prostředky přispějí především ke snížení zadlužení Škoda Group“.
Značka Škoda pochází z Plzně díky zakladateli strojíren Emilu Škodovi, který pod svým jménem podnikal už v 19. století. V Boleslavi se původně auta vyráběla pod značkou Laurin & Klement. V roce 1925 plzeňská Škoda boleslavskou manufakturu koupila a oba podniky pak fungovaly v rámci jedné skupiny až do znárodnění a rozdělení za komunismu.
Logo s okřídleným šípem si plzeňská Škoda zaregistrovala jako ochrannou známku přesně před sto lety, 15. prosince 1923. Kdo za nápadem stál, zůstává neznámou i nadále.
Nejspíš šlo o obchodního ředitele Tomáše Magliče. „Inspirací mu byl zřejmě obraz Indiána, který zdobil jeho kancelář ve Škodě Plzeň přibližně v letech 1918 až 1919,“ stojí v archivu Škody Auto.