Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dlouhé měsíce čekání vystřídá třicetidenní řízení a jedno razítko. V platnost v pondělí vešel nový stavební zákon. Jeho cílem je po letech příprav a jednání, kterými prošla současná i minulá vláda, nastolit nová pravidla pro tuzemské stavebnictví.
Primárně jde o zrychlení a zjednodušení povolování staveb. Podle řady odborníků právě to způsobilo dlouhodobý deficit nově postavených nemovitostí a zhoršuje to krizi bydlení.
Tři změny, které přinese nový stavební zákon
Nová legislativa zavádí jedno řízení o povolení místo dosavadních dvou samostatných řízení (územního a stavebního). Nově se tak bude v jediném řízení posuzovat stavba jako celkový záměr jak z hlediska jeho umístění, tak povolení, včetně např. připojení k silnici a podobně.
„Odvolací orgány již nemohou rušit rozhodnutí, vracet věc na první stupeň, a musí tak finálně rozhodnout. Toto jednoznačně vnímáme jako pozitivní krok směrem ke zrychlení povolovacích procesů,“ komentuje změny Jan Sadil, generální ředitel developerské společnosti JRD.
Zákon zároveň zkracuje lhůty na vyřízení povolení. Rodinný dům, který se v rámci nového zákona řadí do kategorie jednoduchých staveb, by tak mohl být nově povolen do třiceti dnů od podání žádosti. V případě složitějších staveb, jako je například celý bytový dům, bude mít úředník lhůtu dvojnásobnou.
Stavební úřad bude tyto lhůty moci prodloužit maximálně o dalších 60 dní.
Velkou ambici stát vkládá také do digitalizovaného systému, přes který budou stavebníci i úředníci nově v rámci řízení komunikovat.
„Díky digitalizaci a Portálu stavebníka bude možné veškerá povolení, vyjádření a dokumentaci dostat online. Všechny dotčené stavební úřady a stavebníci budou pracovat a komunikovat v propojených systémech. Budete přesně vědět, v jaké fázi je vaše žádost, kdo se už vyjádřil, kde se případně zasekla,“ vysvětlil ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Podle Jana Sadila z JRD by funkční digitalizace stavebního řízení mohla zefektivnit a zrychlit celý proces.
„Bohužel je vše řešeno doslova na poslední chvíli, a je tak otázkou, jak dlouho bude trvat, než bude digitalizace v praxi využívána tak, aby se významně ulevilo úředníkům i stavebníkům,“ uvedl.
Panuje totiž obava, že úředníci na úřadech nejsou na nová pravidla dostatečně proškoleni. Stěžovali si na to redakci Seznam Zpráv například pracovníci stavebního úřadu Prahy 12, kteří měli zatím možnost seznámit se s novým systémem – Portálem stavebníka – pouze prostřednictvím prezentace na školení letos koncem dubna.
Problém měly některé úřady také s vybavením. Dorazily jim totiž počítače se špatnými koncovkami u nabíječek.
Problémy úředníků ale nebyly to jediné, čeho se celý obor, jen krátce před nabytím účinnosti nového zákona, obával. Celý trh bojoval s vážným nedostatkem informací, které pro přípravu na stavební řízení podle nových pravidel potřeboval. Ještě na konci letošního května chyběly například prováděcí vyhlášky, se kterými by se mohli úředníci seznámit.
„Vyhlášky, které na novelu stavebního zákona navazují a které řeší digitalizaci, jsou v různých fázích procesu – zatím nejsou, jsou v přípravě, jsou v legislativním procesu. Jedno mají společné. Žádná zatím nevyšla ve sbírce. A to jsme 33 dnů před ostrým startem,“ komentoval to v minulosti ředitel Asociace developerů Tomáš Kadeřábek.
Jen krátce nato Ministerstvo pro místní rozvoj informovalo, že vyhláška o požadavcích na výstavbu prošla evropským procesem notifikace.
Stavební řízení bude o třetinu jednodušší, slibuje ministerstvo
Podle ministra Bartoše je nyní zákon i jeho následné převedení do praxe připravené. „Stavební zákon byl schválen v květnu minulého roku. Není to novinka, která by měla začít po několika krátkých měsících platit. V rámci stavebního řízení dojde ke zjednodušení o 30 procent. Bude méně úkonů a žádný ping-pong,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys s tím, že resort organizoval desítky seminářů a školení úředníků na samotný zákon.
„Chápu, že je to velká změna, může to být vnímáno jako problematické,“ dodal.
Panika a žádosti na poslední chvíli
Nejistá situace v posledních měsících vyvolala takovou paniku, že se lidé i firmy rozhodli zrychlit přípravu dokumentace a podat na stavební úřady žádosti do konce letošního června.
Od prvního července letošního roku totiž kromě spuštění nové legislativy začíná také tříleté přechodné období, během kterého lze místo projektové dokumentace zpracované podle nových pravidel předložit dokumentaci podle dosavadních právních předpisů. To však lze pouze v případě projektů, na jejichž dokumentaci se začalo pracovat ještě před účinností nového zákona.
Kam s nimi⁉️ Stalo se přesně to, na co už řadu měsíců upozorňujeme. Stavební úřad zavalily žádosti o stavební povolení....
Posted by Radomír Nepil - místostarosta Osmičky on Friday, June 28, 2024
„Z důvodů předběžné opatrnosti jsme některé projekty mírně urychlili a podali ještě podle starého znění zákona. V danou chvíli jsme to vnímali jako sázku na jistotu, protože otazníků kolem nového zákona včetně jeho účinnosti bylo do poslední chvíle hodně,“ uvedl Rudolf Vacek, Development Director společnosti Penta Real Estate.
Nový stavební zákon zdraží studny
K velkým stavebníkům se v posledních týdnech začali přidávat i ti menší. Mimo nejistotu, kterou s sebou nová legislativa nese, bylo důvodem také zvýšení některých správních poplatků.
Nově se totiž připlatí například za stavbu studně, za jejíž povolení si dosud úřad účtoval 300 korun. Od července je to 10 tisíc korun. Poplatek roste také v případě stavby čističky odpadních vod. Stavebníci si nově připlatí rovněž za garáže. Tam poplatek vzrostl z tisíce korun na pětinásobek.
Zdraží také dodatečné povolení staveb. V případě rodinného domu půjde o 20 tisíc korun, u vyhrazených staveb o 50 tisíc korun.
Podle odhadu České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) na stavební úřady do konce června dorazily tisíce nových žádostí. Uvedla to v páteční tiskové zprávě.