Článek
Více než půl roku po zahájení ruské invaze na Ukrajinu jsou stále všechny vlaky i autobusy mezi Českou republikou a Ukrajinou skoro plné, potvrzují dopravci. Jezdí se ale většinou jen na západ země a cesty doprovázejí komplikace.
Při cestě mezi Českem a Ukrajinou mají lidé bez auta dvě možnosti - autobus nebo vlak. Letadla z Česka z bezpečnostních důvodů nelétají. Přesto je o ostatní spoje, které trvají 13krát déle, stále velký zájem.
Verze v ukrajinštině
„Nyní je obsazenost přibližně na 85 procentech kapacity,“ popisuje situaci mluvčí dopravce Leo Express Emil Sedlařík. Standardní obsazenost těchto vlakových spojů před válkou byla podle něj zhruba 50 procent.
Stejný zájem je i o autobusy. „V současné době funguje silné spojení oběma směry – spoje jsou v průměru vytíženy z 80-90 procent,“ potvrzuje mluvčí Flixbusu Tomáš Beránek. Co se ale na rozdíl od vytíženosti spojů od začátku války změnilo, je směr, kterým lidé cestují.
Zatímco po začátku invaze mířila drtivá většina cestujících z Ukrajiny směrem na západ, teď se poměr vyrovnal a dokonce jezdí více lidí spíše z Česka na Ukrajinu. „Po dobu humanitárního spojení jezdila drtivá většina cestujících ve směru z Ukrajiny do Česka. Od června už je to v zásadě vyrovnané,“ říká výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet Jakub Svoboda.
„V pozdějším období posílila doprava směrem na Ukrajinu, kam muži odjížděli zapojit se do boje,“ doplňuje mluvčí Flixbusu. Podle Sedlaříka z Leo Expressu jelo v září 54 procent lidí z celkového počtu směrem na východ.
Komplikace po cestě
V současnosti cestují lidé primárně za rodinou nebo za prací. Pokud se člověk rozhodne pro cestu z Prahy do Lvova autobusem, zaplatí za ni zpravidla od 1200 do 2200 korun, ale pojede přímo, 16 až 22 hodin podle spoje.
Cesta vlakem je levnější a člověk si může vybrat například i vagon s lůžky, ale bude muset počítat s delší cestou a přestupem. Přestup je nutný kvůli jinému rozchodu kolejí.
„Na Ukrajině mají jiný rozchod kolejí 1520 mm, na přímé vlaky např. do Kyjeva by bylo nutné nasadit speciální vagony, u kterých lze vyměnit celé podvozky nebo alespoň upravit šířku rozchodu na nápravách mezi evropským rozchodem 1435 mm a ukrajinským 1520 mm, proto je přestup mezi ‚evropskými‘ a ukrajinskými vlaky aktuálně nejrychlejší a nejvhodnější forma přepravy,“ vysvětluje tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Aktuálně se proto jezdí z Prahy do Košic, Budapešti nebo polského Přemyšlu, kde musejí lidé přesednout na vlaky na Ukrajinu. Z Prahy do Přemyšlu jezdí noční vlaky s lůžky společnosti RegioJet, ostatní linky jsou klasické s místy k sezení.
Cena vlakových jízdenek začíná na 700 korunách z Prahy do Lvova, za noční lůžko zaplatí cestující 999 korun. U ČD si cestující připlatí, jelikož dopravce stanovuje ceny pouze na území Česka. „I když cestující platí jednu cenu a má jednu jízdenku pro celou cestu, je tato cena součet jízdného stanoveného jednotlivými železnicemi za své území,“ vysvětluje mluvčí ČD.
Meziroční srovnání vytíženosti spojů je složité. Na začátku roku napadlo Rusko Ukrajinu, což způsobilo vlnu ukrajinské migrace a všechny spoje byly extrémně vytížené, zatímco minulý rok ještě v mnoha zemích platily covidové uzávěry, a tudíž byly spoje poloprázdné.
„Do 24. února 2022 se všechna odvětví osobní dopravy potýkala s následky celosvětové pandemie covidu-19 a přizpůsobovala se novým podmínkám přepravy a pobytu cestujících v dané zemi. Válka na Ukrajině v plném rozsahu aktivizovala všechny, kdo měli možnost poskytovat služby osobní dopravy, protože začala hromadná evakuace Ukrajinců do evropských zemí,“ popisuje pro SZ Byznys Solomiya Fediuk, marketingový ředitel poskytovatele jízdenek Infobus.
Hlavní změnu vnímá v tom, že do roku 2019, tedy před pandemií covidu-19, existovala mezi Českem a Ukrajinou sezonní doprava. „Začínala v dubnu a končila v srpnu, zimní sezona trvala od poloviny října do konce ledna,“ říká Fediuk.
Rok 2022 ale podle něj ukázal, že v současné době sezonnost neexistuje, protože hlavním účelem cest lidí není odpočinek nebo práce, ale zajištění bezpečného místa pro sebe a své rodiny.
Bezpečnost na trase je stále dobrá
V prvních dnech války byla situace chaotická. „Byli dopravci, kteří na vlastní nebezpečí pokračovali v odjezdu z měst, kde probíhaly aktivní boje, protože museli dát lidem možnost odejít na bezpečné místo. Nemohli je tam nechat. A my jsme zase museli našim zákazníkům poskytovat pouze relevantní informace. V kontaktním centru pracoval každý, kdo měl přístup k internetu: od manažera až po generálního ředitele,“ vysvětluje marketingový ředitel Infobusu.
„Kromě aktivních bojových akcí bylo potřeba i řidičů. Mnozí odešli bránit Ukrajinu a bylo obtížné rychle najít další. Také zavedení stanného práva omezilo v prvních dnech odchod mužů ve věku vhodném ke službě v armádě mimo zemi,“ pokračuje.
Čeští dopravci ale zatím žádné nebezpečné situace na trase neregistrovali. „Zatím nemuselo dojít ke zrušení spojů s ohledem na válečný stav. Jen přibližně jeden spoj byl vlivem poruch na infrastruktuře významně opožděn, ale náš vlak na spoj z Ukrajiny vyčkal a cestující přepravil do jejich cílových destinací,“ říká ředitel vlakové dopravy RegioJet.