Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Česko táhne evropský automotive nahoru. Zatímco automobilkám starého kontinentu padají prodeje, jak vyplývá například z posledních výsledků Volkswagenu, tuzemská Škoda vykázala ve třetím čtvrtletí nárůst v tržbách, prodejích, provozním zisku i počtu prodaných kusů.
„Hospodářské výsledky za první tři čtvrtletí potvrzují, že navzdory výzvám období transformace procházíme touto etapou s úspěchem. Všechny klíčové finanční ukazatele vykazují růst, zvláště provozní zisk s nárůstem přes 34 procent,“ říká v tiskové zprávě člen představenstva společnosti Holger Peters.
Obdobím transformace míní člen představenstva složitou situaci, v níž se nachází evropské automobilky především na trhu s elektromobily, kde je vytlačuje z trhu levnější konkurence z Číny. Většina tradičních evropských značek se nedokázala v prodejích vozů dostat na předpandemickou úroveň a Škoda je v tomto kontextu světlou výjimkou.
Tuzemská automobilka spadající pod koncern Volkswagen roste více než celý evropský trh. Za srpen a září dosáhla historicky nejvyšších dodávek vozů v těchto měsících. S počtem 552 400 dodaných vozů se v Evropě vrátila firma v prvních třech čtvrtletích roku 2024 na předpandemickou úroveň roku 2019. Celosvětově jich koncovým zákazníkům dodala o necelých 119 tisíc více.
Tržby podle tiskové zprávy stouply o 3,8 procenta na 20,4 miliardy eur, tedy zhruba 270 miliard korun. Provozní výsledek vzrostl o více než třetinu na 1,7 miliardy eur, což odpovídá částce necelých 40 miliard korun. Vozů prodala automobilka celosvětově 671 tisíc. Globální hodnota prodaných aut zohledňuje celosvětové dodávky zákazníkům coby nejpřesnější údaj odrážející prodané automobily značky Škoda koncovým zákazníkům, zaokrouhlený na celé stovky. Rentabilita tržeb firmy dosáhla 8,3 procenta oproti loňským 6,4 procenta.
„To nejdůležitější říkají dvě čísla: čtyři a osm. V Evropě jsme se dostali na čtvrté místo při zachování vysoké ziskovosti, jak dokládá rentabilita tržeb přes osm procent. Jsem hluboce vděčný každému, kdo navrhuje, vyrábí a prodává naše automobily, stejně jako naší dealerské síti, dodavatelským partnerům a zákazníkům,“ uvádí předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.
Nejvíce vzrostly prodeje aut v Německu na 140 tisíc vozů, což je o 24 600 více než loni. Na svůj největší trh značka letos dodala o 21,4 procenta automobilů více než loni. Úspěch zaznamenal také elektromobil Škoda Enyaq. Ten se v sousední zemi stal nejprodávanějším elektromobilem za měsíc září a druhým nejprodávanějším elektromobilem v Německu za prvních devět měsíců letošního roku. Škoda tohoto modelu zde prodala 3400 kusů z celkem 50 100.
„Kombinace užitné hodnoty s dostupnou cenou vyvolaly v případě modelu Elroq velký zájem. Na mnoha trzích je tento elektromobil svojí cenou srovnatelný se svým protějškem, modelem Karoq se spalovacím motorem,“ uvádí v tiskové zprávě člen představenstva společnosti Martin Jahn.
Vyšší zájem o vozy tuzemské automobilky nepanoval pouze na evropských trzích. Druhý největší nárůst zaznamenala Škoda v Turecku, kde prodala firma o 5700 vozů více než loni s celkovým počtem 30 100 aut. Třetí místo z hlediska nárůstu panoval ve Spojeném království. Zde prodeje stouply na 58 300 kusů, tedy o 5200.
Nejprodávanějším modelem firmy byla Octavia s počtem 164 900 prodaných kusů, což představuje nárůst o 13,7 procenta oproti předchozímu roku. Na druhém místě se umístila Škoda Kamiq, jichž firma dodala zákazníkům 92 300, tedy o 8,3 procenta více než v roce 2023. Na třetím pak skončila Fabia s počtem 84 900 prodaných kusů, tedy o 21,3 procenta více než loni. Klesl naopak zájem o modely Kushaq či Slavia. V prvním případě o 34,4 procenta a ve druhém o 22 procent.