Článek
Před týdnem zveřejnil hospodářské výsledky koncern Volkswagen, kterému Škoda Auto patří. Dnes své výsledky představila i mladoboleslavská automobilka. Nekonsolidovaný čistý zisk Škody Auto se zvýšil o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Naopak nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy korun. Člen představenstva Christian Schenk uvedl, že i přes celosvětovou krizi je Škoda Auto „v dobré finanční kondici.“
Největší propad zaznamenala automobilka v Číně, naopak v Indii se výrobci aut dařilo – tamní prodeje se v roce 2021 zdvojnásobily. V Evropě si Škoda drží pozici osmé nejprodávanější značky aut.
Podle dat Volkswagenu Škoda Auto v loňském roce navzdory poklesu prodeje aut zvýšila provozní zisk o 43,2 procenta na 1,08 miliardy eur, tedy 26,8 miliardy korun. K růstu přispěly vyšší marže, příznivý vývoj směnných kurzů a nižší poplatky za nadlimitní emise oxidu uhličitého.
Tržby pak mladoboleslavská automobilka zvýšila o 3,9 procenta na 17,7 miliardy eur, v přepočtu jde o 439,2 miliardy korun. Výroba automobilce loni klesla o 14,8 procenta na téměř 802 000 vozů. Výsledky firma dnes zveřejnila na tiskové konferenci a ve výroční zprávě. Volkswagen také upozornil, že hlavní závod v Mladé Boleslavi loni oslavil mimořádný milník, od zahájení výroby aut v roce 1905 se tam vyrobilo 15 milionů vozidel.
Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280 000 aut.
Podle Škody Auto se vyplatilo uvedení elektrického vozu Škoda Enyaq, protože prodej elektromobilů v Evropě v roce 2021 vzrostl o 80 procent. V prosinci se pak podle členů představenstva prodávalo více elektromobilů než naftových aut. Mladoboleslavská automobilka by se podle vedení společnosti měla v budoucnu stát „centrem elektromobility“. Škoda navíc oznámila, že lehce pozmění design svých vozů.
Na tiskové konferenci uvedlo vedení Škody i změnu v rámci koncernu Volkswagen. Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer totiž od 1. dubna převezme provozní řízení značky Volkswagen, zároveň ale povede Škodu Auto až do konce června, řekl dnes Schäfer. Automobilka již dříve oznámila, že Thomas Schäfer odejde k 1. červenci do vedení značky Volkswagen. Jméno nového šéfa by měla Škoda oznámit v následujících dvou týdnech.
Schäfer dnes potvrdil, že zůstane ve vedení Škody, dokud se nenajde jeho nástupce. Týdeník Škodovácký odborář v únoru uvedl, že ve hře o šéfa Škody je devět uchazečů. Schäfer do čela české automobilky přišel 3. srpna 2020, z funkce tak odejde téměř po dvouletém působení.
„Výběr mého nástupce ještě nebyl zcela završen,“ uvedl dnes Schäfer. Škoda podle něj chtěla výběr dokončit ještě před tiskovou konferencí, oznámí ho ale zřejmě v dalších dvou týdnech, dodal Schäfer.
Schäfer bude působit ve funkci předsedy představenstva značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Dosavadní šéf VW Ralf Brandstätter od srpna převezme aktivity Volkswagenu v Číně. Změny dozorčí rada VW vysvětlila nezbytností zefektivnit chod společnosti tak, aby byla připravena na výzvy nadcházejících let, což je především elektrifikace aut a digitalizace.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Škoda Auto již oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku.
Automobilka přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví také export vozidel do Ruska. Kvůli výpadku dodávek elektrických svazků z Ukrajiny pak byla nucena zastavit výrobu elektromobilu Enyaq a hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq.