Hlavní obsah

Řidiči s těžkou nohu na plynu dostanou školení, říká dopravce

Foto: Shutterstock.com/Virrage Images

Důsledněji kontrolujeme řidiče, říká šéf spediční firmy Geis Daniel Knaisl.

Dopravci a speditéři půl roku rozvážejí s drahou naftou a snaží se šetřit. Na reklamě, umístěním solárních panelů na střechy budov nebo důslednější kontrolou řidičů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na čem šetříme? Podle šéfů dopravních firem dost nepatřičná otázka. Bez pohonných hmot se auta nerozjedou, flotila vozů se obnovovat musí a náhradní díly jsou nutné. Řeší se proto hlavně detaily. Větší firmy si mohou dovolit investice, které se vrátí až za několik let.

„U nás už optimalizovat nejde. Auta žerou pořád stejně. Pokoušíme se samozřejmě omezit případy, kdy jezdíme s prázdnými auty, ale jinak neušetříte nic,“ reagoval Rudolf Domanský, ředitel společnosti ČSAD Mělník, na dotaz, jak může dnes dopravní firma šetřit náklady.

Pokud řidič jede stylem brzda-plyn a má nestandardně horší výsledky jízdy, absolvuje školení, aby se naučil stylu řízení nových vozů.
Daniel Knaisl, jednatel Geis

Podobně to vidí hodně lidí z oboru, na který se zaměřil další díl seriálu o úsporách s podtitulem Halíře dělají talíře.

Dopravce tíží ceny pohonných hmot, které na přelomu února a března vyskočily o 10 korun. Ani na další důležité nákladové položce, mzdách řidičů, není prý možné šetřit. Už jen proto, že je nedostatek řidičů. Na čem tedy?

Šéf spediční firmy Geis Daniel Knaisl připouští, že firma teď důsledněji kontroluje jízdy řidičů pomocí telematiky zabudované v kamionech. „Pokud řidič jede stylem brzda-plyn a má nestandardně horší výsledky jízdy, absolvuje školení, aby se naučil stylu řízení nových vozů,“ dává příklad. Řidiči musejí také dodržovat předepsané trasy.

Společnost v posledních dvou letech zintenzivnila nákupy vozidel v nejvyšší ekologické třídě, která jsou úspornější ve spotřebě. Ekologičtější už musí být i vysokozdvižné vozíky.

V investicích společnost plošně neškrtá. Naopak v projektu za desítky milionů korun plánuje na všechny své budovy postupně instalovat fotovoltaické panely podobně jako ve svém logistickém centru v Rajhradu u Brna. Nicméně za své berou zatím některé dlouhodobé investiční plány, které byly navázány na dnes už nereálný růst zakázek především v e-commerce o desítky procent ročně.

Knaisl odhaduje, že rozšíření skladů, přepravního systému nebo stěhování regionálních poboček do větších prostor nebude nutné už za rok, ale zhruba za dva až za tři roky.

„Do všech nemovitostí jsme také instalovali online měřáky, nakoupili jsme software, který měří online spotřebu všech energií, a vidíme okamžitě odchylky. Víme například, že někdo zapomněl vypnout na noc nějaké přístroje,“ popsal Knaisl.

Méně peněz do reklamy

„Šetřit v dopravě ve všech klíčových parametrech, ať už jsou to pohonné hmoty, vozidla nebo náhradní díly, je úplně protichůdné,“ vidí situaci jednatel velkého kamionového dopravce M+L Josef Melzer.

I on si však nakonec vzpomene na jednu oblast, kde se bralo. „První, co u nás padá, jsou rozpočty na reklamu. Na druhou stranu je to pro nás spíš kapka v moři, protože neinzerujeme tak masivně jako třeba obchod,“ zmínil.

Dopravce Gebrüder Weiss ČR vidí cestu k úsporám přes modernizaci technologií. Třeba Cargometer přesně měří rozměry zásilek i jejich váhu během vykládky zboží a umožňuje tak efektivněji využít prostor v dopravních prostředcích. Další nástroj pomáhá pomocí algoritmů optimalizovat rozvozové trasy vozidel.

„Využíváme také speciální technologii Transmetrics, díky níž dokážeme na základě dat a zkušeností predikovat rozvozové objemy na další den pro jednotlivé pobočky, a to až na úroveň jednotlivých oblastí PSČ,“ popsal ředitel obchodu Gebruder Weiss ČR Jan Kodada.

Firma se také chystá instalovat fotovoltaické panely na střechy svých budov, aby pokryla alespoň část své spotřeby z obnovitelných zdrojů.

Doporučované